Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Iedereen kent het wel die wel eens vaker een rit van meer als een half uur maakt in hartje zomer. Buiten warm, binnen sauna.
Er zijn al diverse topics op dit forum over airco en zo, maar bij een DS is dat allemaal maar behelpen.
Toen het afgelopen zomer weer eens zo warm werd ging ik me afvragen of een andere auto (zonder airco) ook zo warm werd, en volgens mij is de DS wat dat betreft erger. Dit in combinatie dat m’n vrouw steeds minder begrip kan opbrengen voor de voertuigkeuze DS met vakantie als voor de deur ook een Xantie break staat met veel meer ruimte, climate control, en veel stiller binnenin.
Op een van de clubmeetings werd me echter iets duidelijk : de rits in de luchtschacht en de functie daarvan. De functie is namelijk dat in de winter de warme lucht onder de motorkap via een open ritsopening weer door de radiateur komt en het zo onder de motorkap lekker warm blijft. Nu is dat in de zomer met rits dicht ook zo, maar de toon is gezet : onder de motorkap is het warm en die warmte kan dus maar slecht weg.
Nu ben ik aan het kijken waar die warme lucht allemaal kan weglekken, en m’n conclusie :
- Bij de wielkasten, waar de stuurinrichting naar buiten komt
- Onder de voorschermen tussen wiel en onderkant van het portier, deze uitgang is echter door een spatlap geblokkeerd.
- Door de kleine openingen van de ruitenwissers.
- Tussen alle andere naden en kieren
(als jullie nog toevoegingen hebben, schroom niet)
Ik heb Sanders eens gevraagd wat het beste te doen. Ik vroeg of het een idee is de bodemplaat onder het motor-compartiment vandaan te halen, maar dat komt er veel meer troef op de remschijven. Hun advies is de rubbers weg te snijden tussen motorkap en voorruit. Echter moet je in het midden iets laten staan, om water-penetratie in de laatste bougie te voorkomen.
Ik ben zelf aan het denken toch lucht-uitlaten te maken onder het motor-compartiment, maar wil eerst jullie adviezen / meningen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik ben het met je eens dat het heel, heel erg warm kan zijn. Hebben het vijf jaar geleden met DS en caravan naar Toscane mee mogen maken…
Als het goed begrijp ben je bang dat de warmte onder de motorkap de slangen verwarmd waardoor de buitenlucht vervoerd wordt die links en rechts het interieur instroomt?
Wellicht is het rendabeler de motor te isoleren? Ik dacht dat er op de website van de DS-club een artikel staat hoe je een isolerende laag tussen motor en schutbord kunt aanbrengen. Dit terwijl de motor gewoon in de wagen blijft.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hoe warm ‘t onder de kap is, maakt voor het interieur niet alles uit - er van uitgaande dat je kachelkraan goed sluit. Als je met enige snelheid rijdt, warmt de lucht in de ventilatieslangen niet zo snel op (50 km/h is 14 meter per seconde - de ventilatielucht zit dus maar heel kort in de slang. Wat je wellicht wel voelt is de straling door het schutbord. De Pallas heeft daar een hitteschild zitten. Ergens (of op dit forum of bij de DS club) heb ik een verhaal gelezen hoe je radiator folie tussen de motor en het schutbord kunt aanbrengen. Dat zou moeten schelen.
Ruitrubbers wegsnijden schijnt vette voorruiten op te leveren. Maar zolang je motor niet oververhit raakt, zie ik niet direct ‘t voordeel.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik vraag me af in hoeverre het grote glasoppervlak schuldig is aan de opwarming van een DS in de zomer?? Ik bedoel, in wijlen mijn ouwe Unootje werd het zomers (op het parkeerterrein) ook 70 graden ofzo
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
break23m schreef:Hoe warm ‘t onder de kap is, maakt voor het interieur niet alles uit - er van uitgaande dat je kachelkraan goed sluit. Als je met enige snelheid rijdt, warmt de lucht in de ventilatieslangen niet zo snel op (50 km/h is 14 meter per seconde - de ventilatielucht zit dus maar heel kort in de slang. Wat je wellicht wel voelt is de straling door het schutbord. De Pallas heeft daar een hitteschild zitten. Ergens (of op dit forum of bij de DS club) heb ik een verhaal gelezen hoe je radiator folie tussen de motor en het schutbord kunt aanbrengen. Dat zou moeten schelen.
Ruitrubbers wegsnijden schijnt vette voorruiten op te leveren. Maar zolang je motor niet oververhit raakt, zie ik niet direct ‘t voordeel.
De kachelkraan sluit goed. Mocht dit een probleem zijn, dan neem ik een pijpje mee waarmee ik de leidingen kan kort-sluiten zodat de kachel niet gevoed wordt.
die 14 m/seconde is natuurlijk niet helemaal waar, er zit behoorlijk wat weerstand in de slangen, die ik trouwens wel net vernieuwd heb (naar een groter model uit 1 stuk, links.
Die vette voorruiten moeten ergens door veroorzaakt worden, wat zorgt ervoor dat er vet rondsputtert ?
Die radiatorfolie klinkt goed, dit is zeker een idee.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik rijd al enige tijd- als experiment- zonder bodemplaat.
In plaats van die bodemplaat heb ik (op de dwarsbalk die daar zit, een soort spoiler gemaakt van bescheiden breedte, die lucht hapt.
Ook heb ik geen rubbers in de gaten aan de zijkant in de spatborden (stuurinrichting)
De rijwind wordt van onderen dus opgevangen en stroomt er bij de spatborden weer uit.
Ik heb het idee dat het werkt.
Nadeel is dat je remschijven nat worden als je door een plas rijdt en dat er water via je spatborden via die gaten naar binnen kan komen.
Bijkomend voordeel is dat sleutelen van onderaf véél makkelijker is.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Langs de ruitenwissers is een illusie. Als je rijdt is er overdruk bij de overgang ruit motorkap. De warme lucht moet er naar onderen uit. Om het binnen koeler te houden moet je de tunnel en de bodemplaat vooral in de buurt van de uitlaat isoleren. zowel binnen als nbuiten en die spatlapjes bij je spatborden weghalen. Ook het “bakje” onderaan je voorspatbord - tegen de a-stijl aan- kan weg en daardoor creeer je stroming.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als het zo warm is kun je beter met je voeten in zee gaan zitten ipv in een DS…
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
vlietmansje schreef:Als het zo warm is kun je beter met je voeten in zee gaan zitten ipv in een DS…
Helemaal mee eens, maar zo’n auto hebben we toch om mee te rijden en aangezien ik zelden alleen in de DS rijdt en m’n vrouw geen rijbewijs heeft, zal ik de keuze van voiture moeten verantwoorden. Superieur veercomfort haalde het vroeger nog wel, maar voor m’n vrouw is een auto blik met 4 wielen, maar de DS is voor haar wel bijzonder blik op vier wielen, echter de Xantia meer comfortabel.
Zo’n heen en terugreis van en naar vakantie in zuid-frankrijk alsmede dagtripjes gaan bij ons altijd gepaard met veel zweet….. Afgelopen September hebben we de nacht doorgereden, en dat is ons goed bevallen, maar we willen overdags ook kunnen rijden, die Fransen zitten om 4:00 uur niet op het dorpsplein te wachten tot die Hollanders weer met hun DS’en voorbij komen.
Bij het weghalen van de spatlappen ben ik wat huiveriger, zijn er ook spatlappen te krijgen die vertikaal hangen ?
Ik heb bij de (de-)montage van de schermen me wel eens afgevraagd wat die bakjes in de schermen nu eigenlijk toevoegen. Aan de bovenkant open en dan lopen ze toe naar beneden (dicht). Ik denk dat ik hier aan de onderkant eens een venstertje uitslijp, de randen afbraam en met hammerite insmeer (mijn standaard uit-het-zicht-anti-roest-middel).
Mag ik Bogaard en Marten vragen foto’s van isolatie en spoiler onder de auto te plaatsen ?
Alvast hartelijk dank,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Kijk, Bogaard heeft in een nuchtere bui goed op zitten letten tijdens het college aërodynamica! . De warme lucht moet eronder uit.
Michel Coenen heeft dat in zijn break toegepast door badkamer ventilatieroosters te schroeven op de buitenkant van het bakje van het voorscherm. (Na natuurlijk eerst de buitenplaat van het bakje weg te hebben gezaagd).
Mooi is anders (hoewel smaken verschillen) , maar eventueel een setje warmweer voorschermen prepareren?
bartjes schreef:Mag ik Bogaard en Marten vragen foto’s van isolatie en spoiler onder de auto te plaatsen ?
Alvast hartelijk dank, Bart
Je mag mij dat vragen, maar ik ga morgen vroeg op vakantie dus dat gaat pas lukken als ik weer terug ben.
Marten
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Marten schreef:bartjes schreef:Mag ik Bogaard en Marten vragen foto’s van isolatie en spoiler onder de auto te plaatsen ?
Alvast hartelijk dank, BartJe mag mij dat vragen, maar ik ga morgen vroeg op vakantie dus dat gaat pas lukken als ik weer terug ben.
Marten
Ok, ik begrijp het, prioriteiten In ieder geval fijne vakantie gewenst !
Ik ben niet van plan iets in het zicht (springend) te doen. Volgens mij zit er nog een behoorlijke ruimte tussen de onderkant binnenbak van het scherm en het chassis (met beschermplaatje voor de veer-arm). Als ik aan de binnenkant van de bak onderaan het scherm een grote opening maak en de spatlap aan de onderkant verwijder, moet hier toch al behoorlijk wat lucht per kant weg kunnen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Natuurlijk is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er geen warmte in de het interieur komt maar dit is moeilijk te voorkomen. Zelf bij een Pallas, met een hittewerend schild straalt het schutbord behoorlijk warmte af, is mijn ervaring.
M.i. het het dus eenvoudiger om ervoor te zorgen dat de ventilatie optimaal is. Met een meting kwam ik er achter dat er op de ventilator, door de vrij dunne bedrading en de nodige contacten, maar 10,5 volt staat. Door een dikke draad rechtstreeks vanaf de accu die, met de orginele draad, door een relais wordt geschakeld krijgt de fan wel de broodnodige 12 volt. Dit scheelt aanzienlijk in de opbrengst.
Een ander idee, dat ik nog niet heb uitgevoerd, is om de aanvoerbuizen met warmtewerend folie te bekleden. Met de reflecterende kant naar buiten. Zo blijft de lucht in de buizen koeler. Het wachten is op de zomer.
Rijden als een Godin in Nederland.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Pieter Bas schreef:Natuurlijk is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er geen warmte in de het interieur komt maar dit is moeilijk te voorkomen. Zelf bij een Pallas, met een hittewerend schild straalt het schutbord behoorlijk warmte af, is mijn ervaring.
M.i. het het dus eenvoudiger om ervoor te zorgen dat de ventilatie optimaal is. Met een meting kwam ik er achter dat er op de ventilator, door de vrij dunne bedrading en de nodige contacten, maar 10,5 volt staat. Door een dikke draad rechtstreeks vanaf de accu die, met de orginele draad, door een relais wordt geschakeld krijgt de fan wel de broodnodige 12 volt. Dit scheelt aanzienlijk in de opbrengst.
Een ander idee, dat ik nog niet heb uitgevoerd, is om de aanvoerbuizen met warmtewerend folie te bekleden. Met de reflecterende kant naar buiten. Zo blijft de lucht in de buizen koeler. Het wachten is op de zomer.
Die ventilator heb ik al eens gedemonteerd omdat deze op een gegeven moment een gillend geluid maakte. contactspray en teflonspray hebben alles behoorlijk verbeterd. Ik zal morgen eens meten en kijken of ik verschil kan merken als ik een directe draad trek. Een relais moet ik ook nog ergens hebben liggen, maar dat moet ik dan ook nog zoeken.
Ook een goeie !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
ten eerste een vraag… bij een gesloten rits komt de warme lucht toch ook in het motorcompartiment? De rits is er volgens mij enkele en alleen om viezigheid weg te kunnen halen bij de radiator en deze te controleren.
ten tweede, heb ik eens gezien dat bij Afrikaanse (zuid) modellen een grilletje zit vlak voor de voordeur op het voorscherm, voor extra koeling. hoe dit werkt weet ik niet. ik ga even zoeken, maar kan me het zeker herinneren.
het raamrubber wegsnijden is voor de ander 11 maanden waarin het wel regent wellicht niet echt de mooiste oplossing. is meer buitenlucht in de zitruimte ook niet een optie. (de extra blower rechts bijvoorbeels waar ik hier ergens iets over las, etc.
gegroet.
.komma
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gewoon met de ramen open rijden, geen probleem (als ex-RondjeZwarteZee-ganger ben ik warmte in de DS gewend ).
Citroen!