Zoals ik al vanmiddag zei bollen zijn duurder geworden bij de dealer, beste optie is volgens mij bestellen bij chyparse of een specialist, het kost wel wat maar een set schokdempers onder een vergelijkbare auto van dat bouwjaar kost nog altijd 4 keer zoveel!!!
Je weet me te vinden.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Heb nog eens rongesurfd en gekeken naar de plaatselijke onderdelen-specialist. Die verkoopt dus de veerbollen per paar (voor en achter). Indien de prijs juist is betaal ik voor de veerbollen ongeveer 27Euro per stuk. En idd, het kost wel wat maar je wilt niet weten wat je ervoor terugkrijgt. Een aha-erlebnis of: ‘stom, had ik dat maar eerder gedaan’ is beslist van toepassing.. Dit voorjaar ga ik alle veerbollen vervangen van mijn bx, hoogteregelaar wordt eventueel vervangen en lhm wordt ververst. Ik denk dat ik dan nog geen 300 euro kwijt ben.. Vang daar maar eens een schokbreker voor!
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Als je in sneek onderdelen zoekt kun je terrecht bij ferwerda op het industrie terrein houkesloot, of lasalec daar. Anders automat op de hemmen. Weet dat je ze al hebt maar wellicht voor de volgende keer!
Dikke van Dale: Citrofiel..
Hoi,
Nu zie ik je vraag, maar de antwoorden zijn geloof ik niet helemaal wat je zoekt…
Wat je ook kunt doen is de bollen eraf halen, ze laten vullen en weer terugplaatsen.
Het wisselen is toch vrij simpel, zonder dat je allerlei druk/LHMtoeren uit hoeft te halen (tenminste als je LHM nog schoon is)?
Bij mijn weten was het de auto in zijn laagste stand zetten, bollen losdraaien, vervangen, en weer terugplaatsen toch?
Graag een bevestiging of verbetering, dan ga ik dat ook effe doen namelijk.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Vergeet de ontlastschroef niet een stukje los te draaien!
Als “citrofiel” de moeite had genomen om de eerder door mij geplaatste link door te nemen, dan had hij daar nagenoeg ALLE relevante info gevonden en niet dat beetje info dat hij zelf nu plaatst.
mpostma schreef:Kijk hier eens voor wat veerrbollen en hydrauliektips. Het is welliswaar niet exact hetzelfde als bij de Xantia, maar het lijkt er wel veel op.
Ontlastschroef losdraaien is heel nuttig als je de accubol gaat vervangen, maar nutteloos als je de veerbollen zelf vervangt. Voor de veerbollen geldt: in de laagste stand zetten en de vering wordt drukloos en dan kun je ook de bollen loshalen.
Sorry Postma, heb je linkje gemist ben ik bang… ops:
Mar goed, het is duidelijk denk ik haha.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat het lossen van de ontlastschroef vooral iets goeds is omdat er evengoed nog enige druk op het systeem kan staan in de laagste stand. Het gevolg had de schrijver zelf meegemaakt; een spuiter van een paar meter.
Sindsdien pak ik maar even sleuteltje 12 uit de kist.
patje74 schreef:Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat het lossen van de ontlastschroef vooral iets goeds is omdat er evengoed nog enige druk op het systeem kan staan in de laagste stand. Het gevolg had de schrijver zelf meegemaakt; een spuiter van een paar meter.
Sindsdien pak ik maar even sleuteltje 12 uit de kist.
ik heb er ook ervaring mee, tijdens de demontage van een BX stond er ook ineens druk op de veerpoot (auto in de laagste stand) me als gevolg dat de halve werkplaats groen was. (en ik de lhm in mijn keel had zitten)
Ik moet toegeven dat het veersysteem in de laagste stand voldoende moet zijn, maar ik zou dan toch voor wat extra zekerheid gaan.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Tsja, baad het niet, dan schaad het niet zou ik zeggen.
Heb het ook gedaan hoor vandaag…
Nu zit ik alleen nog met dat Hydractief lampje wat enkele keren oplicht en wat dus duidt op een storing…
Waar zou dat in kunnen zitten? Iemand enig idee?
@Goof, is dat lekker die minerale olie…
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
www.citrofiel.tk schreef:
@Goof, is dat lekker die minerale olie…
Nee.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Weet iemand ook een goede plek om dit te doen in omgeving nijmegen??
ik heb het over veerbollen controleren, eventueel vervangen en spoelen.
ik heb afgelopen week in een Xantia gereden van mijn oom uit 97, en ikzelf heb er 1 van 96 maar die van mij is echt enorm veel stugger en vooral de drempels ” stuitert” hij zowat overheen.
lees hier en daar op dit forum dat het een kwestie van spoelen en of veerbollen vervangen is, maar ik kan nergens een garage vinden die dit voor een beetje redelijke prijs kan verwezenlijken.
graag tips voor omgeving nijmegen!
If you can’t beat it, bann it.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Bij Renard of Bart Ebben….
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
thanks ik heb contact opgenomen met bart ebben ze waren alleen nog een beetje onduidelijk over de prijs
ga er deze week langs voor wat meer duidelijkheid!
If you can’t beat it, bann it.