Sinds een aantal dagen heb ik het volgende probleem.
Als ik de auto op kontakt zet, heb ik alleen het olielampje.
Geen akkulampje, voorgloeilampje etc.
Hij start wel gewoon, maar ik heb geen ruitewissers, richtingaanwijzer, elektrische ramen, achterruitverwarming enz.
Als ik een keer flink gas geef, hoor ik een relais tikken, het laadstroomlampje brandt een fraktie van een seconde, en dan doet alles zoals het hoort.
Volgens mijn garage zit het in de BSI (???????).
Ik lees op forums dat het ook wel eens aan de radio ligt (?????)
Die heb ik zelf aangesloten (het zal toch niet waar zijn).De radio zit er een half jaar in werkt perfekt. Kan dat nu opeens problemen geven?
Het betreft een Berlingo 1.9 D uit 2000
Wie kan mij adviseren
bvd,
Andries
ja het kan zo zijn dat je pas later problemen krijgt.
als jouw auto een bsi heeft en je hebt de radio zelf aangesloten dan zou ik als ik jouw was naar een dealer gaan.
die weten namelijk hoe ze de radio moeten aansluiten
Met electronica is het zo: of het is meteen kapot, of het heeft het eeuwige leven. Ik geloof er m.a.w. helemaal niet in dat dit soort problemen na een half jaar storingsvrij rijden nu ineens a/d radio ligt. Ook ik heb me laten bangmaken door het multiplex probleem en mijn radio van de sigarettenaansteker afgetapt, maar geloof achteraf dat dit geen zak uitmaakt. Kwam ik er later ook nog eens achter dat ik helemaal geen multiplex heb… ops:
Nee, een uurtje studeren op het electrisch schema lijkt me in jouw geval handiger. Alleen jammer dat die niet zo makkelijk online te vinden zijn. Misschien voor jouw model in de ‘download’ sectie?
Mja tverwonderd mij dat dat probleem nu pas zich voordoet…
ik was zelf ook zo slim geweest om de radio te plaatsen bij een niet-citroën dealer en sja…. onmiddelijk daarna werkte mijn centrale vergrendeling niet meer.
Vanaf nu voor elke kleine prul dat ook maar van ver met bekabeling te maken heeft laat ik nu gewoon door mijn citroën dealer steken… beter iets meer betalen door iemand die het kent dan weer eens zoiets voor te hebben vind ik.
Ik lees steeds meer dat je de draden 2,3,4 niet mag gebruiken voor de radio-aansluitingen.
Als ik het kontakt afzet, speelt de radio nog even door, en gaat dan vanzelf uit. Als ik het goed begrijp krijgt de radio dus stroom via een data-draad ????????????
Ik heb de radio afgekoppeld, maar dit maakt niks uit.
Is het leed al geschied en is mijn BSI kastje overleden, of is er nog hoop? Reparatie schijnt enorm duur te zijn.(vervangen van de BSI kast). WAAROM LEGT CITROEN DAN EEN STEKKERBLOKJE ALS JE HET NIET MAG GEBRUIKEN ???????
Andries
Is het leed al geschied en is mijn BSI kastje overleden, of is er nog hoop?
Het is normaal dat de radio nog 1 minuut doorspeelt na het afzetten van contact; er is een afvalrelais voor de zgn. ‘accesoire stand’. In de handleiding staat beschreven hoe je, door het verzetten van een zekering, voor wel of geen afvalvertraging kunt kiezen
Er is dus nog hoop. Dat het probleem zich nog voordaat als je de radio hebt afgekoppeld bevestigt maar weer eens dat het probleem niet hierin zit.
Ik hou niet van bangmakerij. Het is toch van de gekke dat je voor het aansluiten van een radio naar de dealer moet? Nee, ik geloof er niet in dat datasignalen iets kapot kunnen maken (zelfde catogorie als bejaarden die menen dat ze de computer kunnen beschadigen door iets verkeerd in tikken). Ik geloof nog altijd in de handleiding. Ok, dat ze een typefoutje maken voor het omwisselen van contact en permanent, daar kan ik inkomen.
Ik ontken niet dat er wel degelijk problemen zijn bij de nieuwe types met verkeerd aangesloten radios, met name lees je veel over tramelant met de centrale vergrendeling. Ik zou wel eens willen wat er dan exact in die handleidingen staat.
Maar ja, ik heb meer verstand van verzekeringen.
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-03-2005
- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Ik heb niet de oplossing voor je maar ben het met reneke eens .Het kan geen fout zijn door je Radio.Zeker niet als deze al een half jaar gespeelt heeft.Het klopt dat je radio een 30sec blijt doorspelen.Dit heeft te maken met je electronica.Als alle zekeringen hebt gecontroleerd (soms er even uit en in duwen) Moet het gewoon domme pech zijn dat het modul stuk is.Ikweet niet hoe oud je auto is maar dit ivm fabrieks garantie maar laat je niets wijs maken dat het door de auto komt.suc6 Frans
Het is zo dat de multiplex berekend is op een bepaalde stroom- en spanningswaarden.
Als we hierop andere zaken foutief!!! gaan aansluiten zoals radio, GPS, car-kit, enz kan het perfect dat je BSI stuk gaat of dat er op zijn minst dingen slecht of niet meer gaan werken.
Dit kan meteen zijn, of na 1 week, of nog veel later, bv een jaar!
Het is daarom belangrijk om te weten waar je zulke dingen mag aansluiten.
Voor het bijplaatsen van een radio moet je minstens gebruik maken van de originele interface stekker.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
citrods heeft gelijk
Multiplex bedrading is uiterst complex, het is inderdaad zo dat het probleem zich pas na een half jaar voorgaat doen, meestal in combinatie met en dat heb je juist niet door, bijvoorbeeld door de muziek bijhoorlijk hard te zetten met zware bassen, kan de radio zo veel stroom vragen dat het misgaat. De juiste manier van aansluiten is al beschreven, voeding vanaf de sigaretten aansluiting. Waarom ligt die stekker er dan…. was ook een vraag. De originele vanaf de fabriek radio is zo gemaakt dat hij er op kan, niet te veel stroom vraagt en ook in de rustsstand geen stroom er uit laat gaan (klinkt raar, maar bij de meeste radio’s komt er een lekstroom te staan op de geschakelde draad) deze stroom kan ook voor veel problemen zorgen.
koop dus gewoon zo’n bundeltje van een paar euro en je bent veel problemen voor.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
André schreef:Kan het niet gewoon een relais zijn dat pas opkomt als je boordspanning
verhoogt door gas te geven?
Ik heb ook wel eens zo’n relais gehad, schakelde pas in als ik gas gaf na het starten,
een ander relais doet dan wonderen.
yup, helemaal mee eens. Als die BSI (?) het niet doet, zou het zaakje toch nooit werken, ook niet na een keer flink gas geven.
Als ik een keer flink gas geef, hoor ik een relais tikken, het laadstroomlampje brandt een fraktie van een seconde, en dan doet alles zoals het hoort.
‘t klinkt verdacht veel als een dood (gaand) relais.
Ik denk dat velen eens moeten informeren wat multiplex precies is.
De tijd van de klassieke elektriciteit en elektronica bij PSA is voorbij (met uitzondering op de C1, omdat deze elektriciteit van Toyota is)!
Er word dus gebruik gemaakt van multiplex. Simpel gezegd houd dit in dat er verschillende signalen via 1 draad gestuurd worden. Deze kan je makkelijk verstoren door externe accesoires aan te sluiten. En zo een verstoord signaal kan rare dingen veroorzaken. In het slechtste geval (wat zeer regelmatig voorkomt) gaat je BSI defect.
Vervangen van de BSI is dan de enige mogelijkheid. Let er dan wel op dat je je accesoires nu goed aansluit of je krijgt net hetzelfde. En dan wordt de Citroën al snel als een slechte auto aanzien!!!
Nog een probleem dat regelmatig voorkomt: voor de een of de andere accessoire wordt er een kabel door het schutbord getrokken, deze gemaakte opening wordt slecht of niet afgedicht. Gevolg hiervan is dat er water binnenkomt, die dikwijls op de BSI terecht komt. Ook hier kan deze niet tegen! Kan het wel eens gebeuren dat je als je je wagen aan het kuisen bent, dat bv plots je koffer open gaat.
Ik snap niet waarom ze overstappen op iets dat juist storingsgevoeliger is
Over een jaartje of 10 kun je lachen als de bedrading hier en daar kuren gaat vertonen
dat is juist bedoeld om minder kabel in een wagen te moeten gebruiken en het aantal functies en toepassingen te kunnen verhogen.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Er zijn drie soorten multiplex,
Van, Can en Lin netwerken, Van en Can werken met twee draden Lin met een draad.
Lin zit in de nieuwste modellen ( C4 en C5 II en C6)
Van en Can in alle andere modellen met multiplex
Het is niet storingsgevoeliger dan ieder ander systeem, er is ook niet minder bedrading, maar wel veel meer mogelijkheden.
De storingen komen er in door ondeskundigheid van degene die er iets in bouwd/maakt, dus is de dealer die daar zijn personeel voor op laat leiden de specialist bij uitstek. De universelen garage´s of de specialisten (al dan niet Citroen) kunnen hun montuers ook bij Citroen op laten leiden, maar dat gebeurd in de praktijk nog heel erg weinig. Ook de Innovan heeft speciale cursussen voor multiplex, maar dat is meer een algemene cursus voor meerder merken
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115