Hallo,
een vriend van mij is op zoek naar een auto (na een hele tijd autoloos geweest te zijn) en ik mag er een voor em uitzoeken! na een lijstje met eisen doorgewerkt te hebben kom ik op een ZX uit (tja sorry ben nou eenmaal citrofiel….)
maar nu de vraag: welke wel en welke niet, is een 1.4 aan te raden, of liever een 1.6, (wat betrouwbaarheid) en tot welke km stand is het nog aan te raden om er een te kopen? ( ook i.v.m. distri riem e.d.) alle andere specifieke ZX adviezen zijn natuurlijk ook welkom! ik heb vast nog meer specifieke vragen, maar ik kan er nu niet 123 op komen.
greetzzzzzzzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
km-stand is niet zo belangrijk, je zal hem moeten testrijden, wat betreft distributie moet je gewoon weten wanneer die voor het laatst vervangen is. 1.4 is geen enkel probleem en volgens mij zijn zowel 1.4 en 1.6 gewoon betrouwbaar, natuurlijk moet je met een beetje oude auto als ZX wel een beetje mazzel hebben als je hem koopt, verder zal je alles moeten berekenen, want een 2.0 16v is erg leuk maar wel duur in gebruik… en een 1.4 is behoorlijk economisch, als je dat niet wil dan kan je voor iets meer power gaan met een 1.6
ik (ahum) mag best wel een beetje geld aan het gebakje uitgeven (max c.a. €2000) dus daar moet je wel een leuke ZX voor kunnen vinden dacht ik. en mijn voorkeur gaat uit naar een 1.6. weet iemand bij hoeveel km. de distrriem bij deze gedaan moet worden? en wat zijn specifiek de zwakke punten van deze motor? (proefrijden en auto goed bekijken is natuurlijk vanzelfsprekend)
en ja dan het volgende, welke uitvoering kan iemand aangeven hoe de uitvoeringen zijn ingedeeld? minst luxe - meest luxe.
greetzzzzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
ik zou niet voor een 1600 gaan maar juist ff zoeken naaar een 1800i furio ofzo…
Ik heb zelf een 1.4i en dit is volgens mij een van de minder betrouwbare motoren (hoewel ik er geen problemen mee heb gehad,op een ontstekingsmodule van een paar tientjes na).
De 1.6i is volgens mij de meest betrouwbare.
De Reflex is de kaalste uitvoering,gevolgd door Avantage en Tonic uitvoering.
V.w.b. het budget zou ik niet hoger gaan dan €1500 voor de auto gaan en gelijk distibutierien en spanrol(len) laten vervangen,eventueel gelijk een grote beurt.
Let bij testrijden op schade,lekke koppakking,bonken in de bochten,en de bandjes natuurlijk,verder zal een goede ZX niet roesten!.
Een jaar apk is natuurlijk vanzelfsprekend,wanneer ze dit niet kunnen/willen leveren opletten!
Zelf ben ik zeer tevreden over de ZX,nu dik 50.000km gereden voor een totaal bedrag van €2000,inclusief aanschaf en alle onderhoud over drie jaar.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
gompy58 schreef:ik zou niet voor een 1600 gaan maar juist ff zoeken naaar een 1800i furio ofzo…
waarom geen 1.6??? 1.8 is natuurlijk wel leuk, maar het gaat hem gewoon om betrouwbaar vervoer voor niet al te veel geld (en maandelijkse lasten)
Over het algemeen is mijn ervaring hoe sneller de auto, hoe meer ‘afgereden’, uitzonderingen daargelaten. ik bedoel daarmee, je koopt geen GTI om op zondag met max 100 km/h een rondje NL te gaan doen.
ik zal eens rondkijken op de standaard autoverkoopsites, of daar iets bij staat wat interessant is.
greetzzzzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
1.6 aura heeft alles electrisch en is heel luxe uitgevoerd
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
bekijk ook de koopadviezen die hier op de site te vinden zijn. Staan een hoop nuttige dingen in. En test de verwarming! Kachelradiateur is een zwak punt en dus ook de lekkende koppen
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
ok thnx voor de nuttige tips! ik ben echt op zoek naar de ‘zwakke’ plekken van specifiek een 1.6 van de laatste bouwjaren, met de algemene autokennis en ‘standaard’ aankoopkeuring lukt over het algemeen wel.
ik ga nu een weekje weg ( weet niet of ik veel op internet zal zitten) maar ga daarna echt auto’s testen en bekijken, jippie leuk man! (ach ja ‘t is een afwijking zullen we maar zeggen)
greetzzzzzz Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Een 1.6 van de laatste bouwjaren is een LFZ motor en geen BDU. Beiden zijn het XU motoren.
Allebei de types motoren hebben zo’n beetje verschillende nukken…
Jos van der Voort