Zo, ook maar even een topic openen voor de TRS. Ik heb hem vannochtend opgehaald uit Mantgum, bij medeforummer Patje74.
Het is een work in progress auto, er zit een scheur in het motorblok en hij heeft wat kleine probleempjes.
Over die scheur; ik geloof dat de radiator pil zijn werk wel gedaan heeft, hij lekt namelijk niet meer Ik denk dat ik eerst probeer de scheur met metaal lijm te lijmen, en dan het koelsysteem goed schoonspoelen, en kijken hoe en wat..
Ik heb direct de kofferklep vervangen (kreeg er een andere bij) nou heb ik dus nog een slechte kofferklep staan met een perfecte brons getinte ruit, maar ik geloof niet dat die er uit te krijgen is… Ook heb ik de auto eens goed gewassen, en het interieur goed schoon gemaakt. Ik kan nou gaan beginnen met het maken van een lijstje van gebreken..
in elk geval alvast:
Adals, remmen achter, aandrijfas rv, banden rondom, veerbollen
Foto’s:
Vol niet normaal..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kijk eens aan, gelijk aan de slag! Mooi man!
Trouwens, het rechter afdekkapje van de radio kun je waarschijnlijk vinden onder de passagiersstoel bedenk ik mij nu ineens.
Veel succes er mee!
Ik ga morgen even zoeken, ik hoop dat ie niet al in de stofzuiger zit
Nog even over de airco. Als deze ‘aan’ staat, wordt de airco slang naar de radiator heet, en de slang die van de radiator af komt is dan koud.. Lijkt mij dat er dan dus nog steeds vloeistof in zit? (wil niet zeggen dat de airco nog functioneert, maar puur dat er nog een stof in zit die temperatuur af voert..)
(ohja er zit waarschijnlijk nog steeds R12 in wordt een heel gedoe om dat nog gevuld te krijgen… want ombouw naar de moderne vloeistof lijkt me ook erg veel werk.)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ga eens zoeken op het forum, volgens mij zijn er nog wel een aantal forumgenoten die aan R12 kunnen komen.
Totaal aantal Berichten: 254
- Xsara 1.6i coupe automaat
goofblikscha’s 16 trs
He Lars, Zie net je nieuwe aanwinst. Mooie type 1! Kom hem binnenkort wel eens live aanschouwen.
Groeten, Richard
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
GoofBlikscha schreef:(ohja er zit waarschijnlijk nog steeds R12 in wordt een heel gedoe om dat nog gevuld te krijgen… want ombouw naar de moderne vloeistof lijkt me ook erg veel werk.)
Valt nogal mee! De spookverhalen van verterende O-ringen en dergelijke zijn allemaal door een gerespecteerde aircoman hier in de buurt verworpen. Nu ik op school voor hulpwerktuigen ook aardig wat theorie over airco’s voor mijn kiezen heb gehad lijken de spookverhalen idd nogal een broodje aap. Wat ze bij die aircoboer deden:
- airco volledig legen
- retrofit filter/droger erin
- vulnippels modificeren
- afpersen
- vullen met R134a
Ik geloof dat je voor 150-200 euro klaar was. Dit is echter wel er van uitgaand dat je pomp nog werkt, en het systeen lekvrij is. Aan de andere kant; als je compressor stoek is zijn er zat alternatieven aangezien de compressor van een Xantia/XM exact hetzelfde is.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Gefeliciteerd! Het leek en lijkt mij een leuke auto, zeker met die geweldige automaatbak.
B_iks schreef:Gefeliciteerd! Het leek en lijkt mij een leuke auto, zeker met die geweldige automaatbak.
Automaat? waar
Tis gewoon een schakel geval, als er ook nog een automaat in zou zitten, zou alles helemaal vol zitten…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Wat grappig, ik ging daar helemaal vanuit omdat Patje bij mijn weten graag automaat rijdt, maar nu je het zegt ja …......het bestaat overigens wel, maar dan ligt het aardig vol ja met die airco.
over die achterklep leuk zou zijn de achterruit te laten demonteren, zorgen voor een rubberlijst, en dan de spoiler zwart te spuiten, en de ruit uit de oude achterklep door een glasbedrijf in autoglas over te laten bouwen
kost wel iets maar dan kijkt het weer orgineel…....................
ga echter niet zelf met die ruit aan de gang ivm mogelijke lekkages
deze auto is zeker de moeite waard…..
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 5465
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Effe oftopic..
Eh vraagje is deze goedkoper in onderhoud dan de Digit
Mzll Gert
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Geen idee, en ik ben ook niet van plan om dat te gaan proberen. Hij gaat of naar mijn vader/moeder (ter vervanging van onze *** Xantia) of ik maak hem helemaal klaar, zodat een andere liefhebber er nog heel wat kms in kan maken. Als ik de reacties zo merk thuis, denk ik het eerste
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
mooie kar!
gefeliciteerd!
Dat metaallijm kan best wel eens werken, een vriend van mij vergat na het vervangen van de koppakking bij zijn 405 MI16 de spacer van de kopbout die boven de waterpomp zit en joeg de bout 20 slagen te diep door zijn onderblok en waterpomp heen. eindeloos zonde natuurlijk, maar hij heeft dit ook met metaallijm opgelost en na 20.000 kilometer zit het nog steeds muurtje vast! dus als “tijdelijke” oplossing is het zeker aan te raden, een blokwissel kan natuurlijk altijd nog.
iig veel plezier en succes met de BX!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
PrutsyLJ schreef:
Valt nogal mee! De spookverhalen van verterende O-ringen en dergelijke zijn allemaal door een gerespecteerde aircoman hier in de buurt verworpen.
Voor zover ik gehoord heb is het niet ongebruikelijk dat na een wat groter aantal jaren alle O-ringen vervangen moeten worden.
Dat hangt niet specifiek van het gebruikte koelmiddel af, al zal een ander gas met andere eigenschappen mogelijk eerder gaan lekken en daarmee dus het al bestaande probleem eerder aan het licht brengen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 913
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Mooie type1, blijft in mijn ogen toch de mooiste bx….
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
Totaal aantal Berichten: 8156
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gefeliciteerd Lars! Voor de kroeggangers is het niet helemaal een verrassing dat je met de 16TRS van Patje aan de haal gaat . Lekker op LPG, dat is helemaal ideaal natuurlijk.
Ondertussen ben je zo’n beetje aan het zoveelste autoproject begonnen, goed man. Heel veel suc6 ermee.
Patrick
oh ja: en heel veel veilige kilometers gewenst!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!