Wanneer ik de knipperlichten aan wil zetten, dan doen ze het wel, alleen op een hele lage frequentie.
Licht blijft 2 seconden aan staan en gaat daarna voor twee seconden uit, en weer voor 2 seconden aan etc….. Dit gebeurd zowel bij het inschakelen van de normale knipperlicht als wel bij de alarmlichten.
Is dan het relais kapot ? en zo ja waar zit deze dan ? en hoe kom ik daarbij ?
Dashboard schakelaars lijken mij goed aangezien de lichten wel gaan branden.
Het gaat trouwens om een GSA X1 1984.
Groeten Niels.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
idd even een ander relais proberen. Waar die zit weet ik zo even niet te zeggen, maar als je het tikken volgt vind je hem vanzelf.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 1120
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik heb het zelfde gehad. In het begin heel langzaam knipperen tot het uiteindelijk alleen maar aan bleef staan. Het relais was kapot. Die kan je vinden achter het dashboard. Zo ga je te werk:
- Trek de kilometertellerkabel los onde de motorkap,
- Boven het plaatje van de GSA en de waarscuwings lampjes zit een schroef, onder de stuukolom zitten links en rechts 2 schroeven. draai die er uit.
- Kantel het dashboard met de bovenkant naar voren,
- trek de stekkers er uit,
- verwijder het dashboard.
Als de originele er nog in zit is het een aluminiumkleurige cilinder vormige relais. Die zit ergens rechts achterin. De bovenste was bij het relais.
Ik heb een nieuwe gekocht bij een automaterialen zaak voor nog geen 7 euro geloof ik. Het is alleen een zwart plastick kastje geworden. Let wel op dat je een koopt met de aansluitinegn op de zelfde plek. Anders schiet je er niks mee op.
Oja de accu ook even los natuurlijk voor de zekerheid
Succes ermee.
My other car is a broomstick.
mathijs schreef:Ik heb het zelfde gehad. In het begin heel langzaam knipperen tot het uiteindelijk alleen maar aan bleef staan. Het relais was kapot. Die kan je vinden achter het dashboard. Zo ga je te werk:
- Trek de kilometertellerkabel los onde de motorkap,
- Boven het plaatje van de GSA en de waarscuwings lampjes zit een schroef, onder de stuukolom zitten links en rechts 2 schroeven. draai die er uit.
- Kantel het dashboard met de bovenkant naar voren,
- trek de stekkers er uit,
- verwijder het dashboard.Als de originele er nog in zit is het een aluminiumkleurige cilinder vormige relais. Die zit ergens rechts achterin. De bovenste was bij het relais.
Ik heb een nieuwe gekocht bij een automaterialen zaak voor nog geen 7 euro geloof ik. Het is alleen een zwart plastick kastje geworden. Let wel op dat je een koopt met de aansluitinegn op de zelfde plek. Anders schiet je er niks mee op.Oja de accu ook even los natuurlijk voor de zekerheid
Succes ermee.
@ Mathijs, Bedankt voor deze uitleg.
Het eruit kantelen van het instrumentenbord verliep alleen wat stroef. Deze bleef eerst ergens achter hangen.
Uiteindelijk is alles losgekomen en heb ik het relais gevonden en deze eruit gehaald. Het orginele relais zat er al niet meer in. Het was namelijk ook een relais met een zwart plastic kastje en geen cilinder vormig relais.
A.s week even langs de automaterialen zaak voor een nieuw relais.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat langzaam knipperen heeft zijn charme’s, maar het moet niet te gek worden inderdaad. De APK heeft een norm voor de knipperfrequentie.
Citroen!
DriverD schreef:Dat langzaam knipperen heeft zijn charme’s, maar het moet niet te gek worden inderdaad. De APK heeft een norm voor de knipperfrequentie.
De knipperfrequentie van mijn GSA zou zeker weten de norm niet halen.
Vandaag een knipper-relais gekocht. A.s zaterdag er even inzetten en weer fijn knipperen
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
Het nieuwe relais werkte bij de eerste poging niet. De knippers gingen nu helemaal niet meer knipperen. Wat bleek, de aansluitingen van het nieuwe relais zitten op verschillende posities t.o.v het oude relais.
Stekkertje om gezet en nu doet het relais het goed en kan ik weer fijn heel vaak gaan knipperen
Het viel mij wel op dat het knipperlicht-controlelampje op de linker satelliet
het niet doet. Of dat voorheen ook al was weet ik eigenlijk niet meer zeker. Is dit een afkeurpunt voor de APK ? (Lijkt mij niet, maar in dit land weet je het maar nooit )
Wat kan de oorzaak zijn dat het controlelampje het niet meer doet ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
Nou voor de Apk moet deze het wel doen dacht ik zo.
maar een lampje verwisselen is niet zo heel moeilijk in een sateliet
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
citrospeeds schreef:Nou voor de Apk moet deze het wel doen dacht ik zo.
maar een lampje verwisselen is niet zo heel moeilijk in een sateliet
Oke, dat wordt dan een lampje vervangen.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij mijn GSA knippert het verklikkerlichtje vaak de 1e keer mee, daarna weer niet meer….
Citroen!
Hee wat grappig ik heb hetzelfde met mijn Special één keer knippert hij mee
daarna niet meer terwijl je het wel hoort klikken en de richtingaanwijzers doen het wel gewoon : Heb er al eens een ander relaitje ingezet maar blijft hetzelfde. Denk dat het lampje los zit ofzo zou het anders ook niet weten.
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Die van mij knippert gewoon lekker met het ritme mee. Zelfs toen het relais kapot was bleef het lampje aan staan of uit…
mathijs schreef:Die van mij knippert gewoon lekker met het ritme mee. Zelfs toen het relais kapot was bleef het lampje aan staan of uit…
Mag ik hieruit opmaken, dat een NIET werkend verklikkerlichtje geen geldige reden is om de GSA APK afkeur te geven :
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Staat dat er dan? Ik heb geen idee of die moet knipperen voor de apk. Mij lijkt het wel. Het is nogal hinderlijk voor het overige verkeer als je niet in de gaten hebt dat je knipperlichten nog aan staan als je op een kruising staat
ik denk dat het heel eenvoudig is, als ie er zit moet ie het doen. Mijn ami heeft bijv er geen een, maar als er wel een is moet ie wel werken. Ik kreeg laatst bij een cx een afkeur op enkele lichtjes in het dash…...
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik zal morgen op werk als ik eraan denk is in het grote apk regelgeving boek kijken of er iets over een verklikkerlichtje in staat, volgens mij is er alleen zo,n regel mbt het mist achterlicht controle lampje., maar 100% zeker weten doe ik het niet, maak het eigenlijk nooit mee dat zo,n knipperlicht verklikingslichtje het niet doet
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)