Roken bij doorstarten
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 09 februari 2008 06:05 PM

Na kleppen gesteld te hebben wilde ik motor weer starten. Dit lukte niet. Dus ik startte nogal lang door (zeg half minuutje). Daarbij zag ik dat er rook van bij de startmotor omhoog kwam. Zo te ruiken duidelijk isolatiemateriaal kabel. Ook voelde ik dat de kabels van startmotor bij de accu nogal warm waren. Ik kwam er al snel achter dat er een stekkertje van de bobine was losgeschoten. Hierna startte de auto, zoals normaal, weer na enkele slagen van startmotor. Rook blijft weg.
Nu vraag ik me af: is dit normaal en heb ik gewoon te lang doorgestart?
Is er toch iets mis; heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zie nu natuurlijk allerlei scenario’s voor me van een brandende DS op de snelweg…. Shocked

Profiel  

vikingo
> 700 berichten
Totaal aantal Berichten: 736

Gepost: 09 februari 2008 07:19 PM
  [ # 1 ]

te lang doorgestart!
Originele kabels worden gloeiheet omdat ze vanbinne oxideren met de tijden zodoende niet meer zo goed geleiden als nieuwe.
Meetal begint de - te roken/smelten.
Ik zou zowiezo de kabel controleren en vervangen indien nodig kortsluiting kan je je auto kosten.

Profiel  

ted.kampen
> 700 berichten

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 09 februari 2008 09:17 PM
  [ # 2 ]

Ok, bedankt. Klinkt logisch. De kabels zien er inderdaad uit alsof ze nog origineel zijn. Ik zal ze preventief vervangen.

Profiel  

Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 912

Gepost: 09 februari 2008 10:38 PM
  [ # 3 ]

Vervang je + kabel van je accu naar je startmotor en de massa van de accu door dikkere kabels. Minder weerstand, dus meer stroom naar je startmotor.

Profiel  

ted.kampen
> 700 berichten

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 09 februari 2008 11:11 PM
  [ # 4 ]

Dus inderdaad dikkere kabels nemen dan standaard. Ook voor de - kabel?
Die is toch al vrij dik uitgevoerd (als ik me niet vergis)? Of stel je voor deze toch nog dikker uit te voeren? Vernieuwen doe ik in ieder geval wel beide kabels.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 februari 2008 11:15 PM
  [ # 5 ]

Als je (veel) dikkere kabels kiest moet je zorgen voor voldoende bewegingsruimte, dus ruime bochten, anders krijgen je accupolen het zwaar te verduren als de motor beweegt!

knuffel

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook