Goedenavond,
Vandaag was de DS te keuren en werd afgekeurd de volgende punten.
1. Geen gordels. Hiermee vorig jaar wel door de keuring gekomen.
2. (nogsteeds) benzinelekkage carburateur.
3. Fuseekogelhoes boven. links + rechts
4. Stuurkogel links binnen (speling)
Nu heb ik een paar vragen:
Hoe zit dat nou met gordels want volgens de garage moeten ze er er wel
in terwijl ze er vorig jaar niet hoefde blijkbaar?
Kun je die fuseehoesjes makkelijk vervangen? en de stuurkogel?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gordelplicht vanaf 1 januari 1971 (voor, dus).
Vervangen van fusekogelrubbers is simpel, als je de draagarmen lossen kunt. Er is speciale trekker voor, of handigheidje met stuk ijzer en wagenhoogte-instelling.
Stuurkogel zit aan spoorstang vast, geheel te vervangen, verschil tussen links en rechts.
Dankjewel.. wat bedoel je met geheel te vervangen bij de stuurkogel? de hele zooi eruit en vernieuwen of een onderdeeltje aanschaffen?
ik heb het daar nog nooit uit elkaar gehad zie je..
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Smakman schreef:Dankjewel.. wat bedoel je met geheel te vervangen bij de stuurkogel? de hele zooi eruit en vernieuwen of een onderdeeltje aanschaffen?
ik heb het daar nog nooit uit elkaar gehad zie je..
Spoorstang zit tussen de fuse (waar het wiel aan vastzit) en het hulpstuurhuis (een soort worst die de stuurbeweging verticaal omhoog brengt naar het stuurhuis).
Deze stang heeft twee kogels, aan elke kant een.
De hele stang vervang je als er met een van de kogels iets mis is.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
HIER staat welke trekkers je moet hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Smakman schreef:Dankjewel.. wat bedoel je met geheel te vervangen bij de stuurkogel? de hele zooi eruit en vernieuwen of een onderdeeltje aanschaffen?
Het is ook niet een “hele zooi”, maar alleen een kompleet armpje. Daar zit statiegeld op en moet je inruilen als je een nieuwe haalt.
Smakman schreef:....1. Geen gordels. Hiermee vorig jaar wel door de keuring gekomen…..
Beste SMAKMAN (..)
Zonder riemen rijden (vóór neem ik aan) is natuurlijk van de gekke!
Ooit eens een afschuwelijk verhaal gehoord over iemand van over de 100 kg in een 2CV, die bij een aanrijding als een blok beton door de vooruit naar buiten werd gelanceerd.
Ken je de voorruit van de eend? Een postzegel.
Of het nou moet of niet moet qua wetgeving, zet die riemen er in!
Daar heb je helemaal gelijk in Marten, ik ga ze er ook in bouwen. Eigenlijk ben ik er nooit echt mee bezig geweest want ik was al blij dat ze rijdt..
Staat het hele gebeuren van stuurkogels in het chyparse boekje? en weet iemand de kosten inclusief gereedschap?
Groeten, Nick
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Re: fuseekogelhoes en stuurkogel etc.
Smakman schreef:Goedenavond,
Vandaag was de DS te keuren en werd afgekeurd de volgende punten.
1. Geen gordels. Hiermee vorig jaar wel door de keuring gekomen.
2. (nogsteeds) benzinelekkage carburateur.
3. Fuseekogelhoes boven. links + rechts
4. Stuurkogel links binnen (speling)
Nu heb ik een paar vragen:
Hoe zit dat nou met gordels want volgens de garage moeten ze er er wel
in terwijl ze er vorig jaar niet hoefde blijkbaar?Kun je die fuseehoesjes makkelijk vervangen? en de stuurkogel?
Ik heb zelf 2 winters terug m’n carburateur volledig gedemonteerd en gereinigd. Deze is van het laatste type, dubbel-poorts.
Montage viel niet mee omdat de flens waar de 4 schroeven door moeten van bovenaf geblokkeerd wordt, waardoor je alleen met een steeksleutel kunt aandraaien. Vooral de 2 bouten aan de kant van het motorblok gaan erg lastig, je kunt hier geen grote slag maken, maar wellecht wel als je eerst het kleppendeksel verwijderd ?
Succes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Oke, bij mij zit er een enkele Solex carburateur op en die gaat er heel makkelijk af. ik geloof dat ik de lichtste uitvoering heb qua motor en dergelijke. oude cilinderkop met een enkele inlaat waar de carburateur met een paar schroefjes op vast zit.
Ik had vanavond even gesleuleld. het linker voorscherm erafgehaald zodat ik kon zien wat er aan de hand was bij het hulpstuurhuis"geloof ik”
De man van de garage zei dat het de fuseekogel was maar het valt echt álles mee.
Het boutje van het stuurarmpje die met karteltjes om die as zit, zat een beetje los dus er ontstond speling.. dat is was tijdens het in elkaar zetten verleden jaar een beetje te makkelijk gedaan denk ik
Even aandraaien en weg speling
Dus nu nog gordels, carburateur, en fuseerubbertjes
Smakman schreef:Oke, bij mij zit er een enkele Solex carburateur op en die gaat er heel makkelijk af. ik geloof dat ik de lichtste uitvoering heb qua motor en dergelijke. oude cilinderkop met een enkele inlaat waar de carburateur met een paar schroefjes op vast zit.
Ik had vanavond even gesleuleld. het linker voorscherm erafgehaald zodat ik kon zien wat er aan de hand was bij het hulpstuurhuis"geloof ik”
De man van de garage zei dat het de fuseekogel was maar het valt echt álles mee.Het boutje van het stuurarmpje die met karteltjes om die as zit, zat een beetje los dus er ontstond speling.. dat is was tijdens het in elkaar zetten verleden jaar een beetje te makkelijk gedaan denk ik
Even aandraaien en weg spelingDus nu nog gordels, carburateur, en fuseerubbertjes
Ik zag laatst mooie rol gordels (gezien bij DS Kijzer in Adam), ik heb zelf vaste en ga deze vervangen voor rolgordels laatst heb ik op marktplaats rolgordels voor achtergekocht.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Inderdaad, ik ben er wel blij mee dat het nu goed zit..
Het was gelukkig minimaal, het boutje moest een paar slagen tot muurvast.
Dat het zomaar te laat had kunnen zijn is misschien een beetje overdreven.
Ik zal de gordels goed vast zetten boy
Groeten
De gordels zitten erin. Carburateur lekt niks meer. De speling is weg. Nieuwe hoesjes bij de stuurinrichting.
Nu alleen nog even laten nakijken door de garage..
Ik had alles van de ontsteking vernieuwd op het omhulsel na.. Nieuwe verdeler (de oude was echt gaar), nieuwe bougiekabels..
Nu loopt ze veel mooier en hoef ik nauwelijks te choken.
Heel mooi allemaal, maar het loopt nog niet 100% hij is niet heel precies afgesteld.. als ik tegen de 100km rijdt dan begind ze in te houden.
Heeft iemand een mooie beschrijving hoe je dat doet?
lupolo schreef:[Ik zag laatst mooie rol gordels (gezien bij DS Kijzer in Adam), ik heb zelf vaste en ga deze vervangen voor rolgordels laatst heb ik op marktplaats rolgordels voor achter gekocht.
Allemachtig, hoe gaan jullie met VEILIGHEID om?
NOOIT gebruikte rolgordels plaatsen. Je kent de geschiedenis niet. Betrokken geweest bij een aanrijding? Je weet het niet.
Koop die dingen nieuw. Ze kosten helemaal NIKS
Re: fuseekogelhoes en stuurkogel etc.
bartjes schreef:
Ik heb zelf 2 winters terug m’n carburateur volledig gedemonteerd en gereinigd. Deze is van het laatste type, dubbel-poorts.
Montage viel niet mee omdat de flens waar de 4 schroeven door moeten van bovenaf geblokkeerd wordt, waardoor je alleen met een steeksleutel kunt aandraaien. Vooral de 2 bouten aan de kant van het motorblok gaan erg lastig, je kunt hier geen grote slag maken, maar wellecht wel als je eerst het kleppendeksel verwijderd ?
Even strak:
Schroeven zijn voor hout, het zijn ook geen bouten maar tapeinden (door de flens van de carbu) waar moeren op zitten.
Daar is een heel handig ringsleuteltje voor met een grip naar boven (loodrecht op de ring)
en die kun je zeer zelf maken….
.komma