Hoi
Stomme vraag wellicht, maar waar kan ik de LHM-olie bijvullen bij mijn BX 19D? Op de een of andere manier loopt mijn pc vast op de frametech site van http://www.citroenbx.nl
Misschien kan iemand mij een simpele uitleg geven.
Alvast bedankt.
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
Als je je motorkap opendoet, zie je aan de rechterkant achter de koplamp (aan de passagierszijde dus) een groen reservoir met daarop een aantal slangen. Bovenop de ‘pot’ zit een zwart kapje met 2 retourslangetjes erop. Dit kapje eraf halen en je kan LHM bijvullen (wel een trechter gebruiken, ‘t wordt anders een vette zooi).
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
let op
let erop dat je op de juiste manier het niveau controleerd(hoogste stand en het oranje paraplutje bij het bovenste rode ringetje)draaiende motor.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
martijn78 schreef:Als je je motorkap opendoet, zie je aan de rechterkant achter de koplamp (aan de passagierszijde dus) een groen reservoir met daarop een aantal slangen. Bovenop de ‘pot’ zit een zwart kapje met 2 retourslangetjes erop. Dit kapje eraf halen en je kan LHM bijvullen (wel een trechter gebruiken, ‘t wordt anders een vette zooi).
Er staat “LHM” op het dopje, hoeveel slangetjes (1 of 2) er ook op zitten.
Als je een BX 19 D hebt zit daar maar 1 retourslangetje, zwart op.
Als je een auto met stuurbekrachtiging hebt zitten er 2 doorzichtige slangetjes op met een groen T- stukje wat vaak na enig beroeren afbreekt.
Ich bin ein Breaker
als je bx op de hoogste stand staat moet dat vlottertje dus tussen de streepjes komen
dan is het lhm nivo ok
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
karel schreef:martijn78 schreef:Als je je motorkap opendoet, zie je aan de rechterkant achter de koplamp (aan de passagierszijde dus) een groen reservoir met daarop een aantal slangen. Bovenop de ‘pot’ zit een zwart kapje met 2 retourslangetjes erop. Dit kapje eraf halen en je kan LHM bijvullen (wel een trechter gebruiken, ‘t wordt anders een vette zooi).
Er staat “LHM” op het dopje, hoeveel slangetjes (1 of 2) er ook op zitten.
Als je een BX 19 D hebt zit daar maar 1 retourslangetje, zwart op.
Als je een auto met stuurbekrachtiging hebt zitten er 2 doorzichtige slangetjes op met een groen T- stukje wat vaak na enig beroeren afbreekt.
Ik had ook last van een verrot T-stukje. Ik heb de retour slagetjes een tijdje in het luchtledige laten hangen, maar bij vervanging van de voorraadbol hebben ze 2 gaatjes in de dop geboord en voila, twee slangetjes weer netjes weggewerkt! Overigens zit er een identiek T-stukje op het subframe, krijg er nu nog nachtmerries van als ik eraan terugdenk
martijn78 schreef:Ik had ook last van een verrot T-stukje. Ik heb de retour slagetjes een tijdje in het luchtledige laten hangen, maar bij vervanging van de voorraadbol hebben ze 2 gaatjes in de dop geboord en voila, twee slangetjes weer netjes weggewerkt!
hahahahhahha…........ had precies het zelfde
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
En die T-stukjes zitten ook op de retourleidingen van een XM, bij mij lekken de Diravi-retour-t-stuk een beetje. Alleen kom ik er niet makkelijk bij
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ik heb ook zo’n T-stukje in mijn BX, maar een van de slangetjes die daar aan vast zit gaat richting vetbol RechtsVoor, maar is nergens aan aangesloten, hangt dus los. Waar hoort die aan vast zitten?
citroen23 schreef:martijn78 schreef:Ik had ook last van een verrot T-stukje. Ik heb de retour slagetjes een tijdje in het luchtledige laten hangen, maar bij vervanging van de voorraadbol hebben ze 2 gaatjes in de dop geboord en voila, twee slangetjes weer netjes weggewerkt!
hahahahhahha…........ had precies het zelfde
Robx schreef:Ik heb ook zo’n T-stukje in mijn BX, maar een van de slangetjes die daar aan vast zit gaat richting vetbol RechtsVoor, maar is nergens aan aangesloten, hangt dus los. Waar hoort die aan vast zitten?
Nergens aan, het is een ontluchtingsslangetje. Je hebt dus SB op je break.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Robx schreef:Ik heb ook zo’n T-stukje in mijn BX, maar een van de slangetjes die daar aan vast zit gaat richting vetbol RechtsVoor, maar is nergens aan aangesloten, hangt dus los. Waar hoort die aan vast zitten?
Nergens aan, het is een ontluchtingsslangetje. Je hebt dus SB op je break.
Ok, dus dat klopt, maar nu een nieuw probleem (ja, ik blijf maar vragen, ik weet nog helemaal niets van BXen. Ik zoek wel op dit forum, maar kan niet alles vinden)
Het oranje paraplutje op het LHM voorraadvat staat helemaal bovenin. Of ik nou stil sta zonder motor, of met motor aan in welke stand dan ook. Dus ik denk dat er veel te veel olie in is gedaan door de vorige bewoner?
Kan dat kwaad?
Ik heb een houten stokje in het vat gestoken tot het op de bodem rust. Er staat 9,5 cm olie in het vat. Hoeveel moet dat ongeveer zijn?
Of is mijn paraplutje ziek? Het zit niet vast, als ik tegen het glaasje aantik beweegt het.
Robx schreef:Ik heb een houten stokje in het vat gestoken tot het op de bodem rust. Er staat 9,5 cm olie in het vat.
Hoeveel moet dat ongeveer zijn?
Nou…i.i.g. zit er MEER dan genoeg in ....hoeveel cm het zou moeten zijn op de wijze waarop jij het hebt gepeild, kan ik je niet zeggen….maar als hij in de hoogste stand staat dan moet er i.i.g. nog een paar (geen 9,5 !) cm in aanwezig zijn.
Misschien heeft de vorige eigenaar een keer een lekke retourleiding of zo gehad…en heeft hem toen, (na de reparatie) gewoon vol gegooid ?
Robx schreef:karel schreef:Robx schreef:Ik heb ook zo’n T-stukje in mijn BX, maar een van de slangetjes die daar aan vast zit gaat richting vetbol RechtsVoor, maar is nergens aan aangesloten, hangt dus los. Waar hoort die aan vast zitten?
Nergens aan, het is een ontluchtingsslangetje. Je hebt dus SB op je break.
Ok, dus dat klopt, maar nu een nieuw probleem (ja, ik blijf maar vragen, ik weet nog helemaal niets van BXen. Ik zoek wel op dit forum, maar kan niet alles vinden)
Het oranje paraplutje op het LHM voorraadvat staat helemaal bovenin. Of ik nou stil sta zonder motor, of met motor aan in welke stand dan ook. Dus ik denk dat er veel te veel olie in is gedaan door de vorige bewoner?
Kan dat kwaad?
Ik heb een houten stokje in het vat gestoken tot het op de bodem rust. Er staat 9,5 cm olie in het vat. Hoeveel moet dat ongeveer zijn?
Of is mijn paraplutje ziek? Het zit niet vast, als ik tegen het glaasje aantik beweegt het.
Het gebeurt wel eens dat het parapluutje kapot gaat.
Maar als dat parapluutje genoeg aangeeft hoef je toch niet bij te vullen?
En alles wat er teveel aan LHM in het voorraadvat zit, wordt er automatisch uitgegooid. Ik heb het wel eens gehad dat ik dacht dat ie LHM lekte, maar ik had er toen gewoon teveel LHM in gegooid wat er dus vanzelf weer uitkwam.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Bram schreef:Robx schreef:Ik heb een houten stokje in het vat gestoken tot het op de bodem rust. Er staat 9,5 cm olie in het vat.
Hoeveel moet dat ongeveer zijn?
Nou…i.i.g. zit er MEER dan genoeg in ....hoeveel cm het zou moeten zijn op de wijze waarop jij het hebt gepeild, kan ik je niet zeggen….maar als hij in de hoogste stand staat dan moet er i.i.g. nog een paar (geen 9,5 !) cm in aanwezig zijn.
Misschien heeft de vorige eigenaar een keer een lekke retourleiding of zo gehad…en heeft hem toen, (na de reparatie) gewoon vol gegooid ?
Die 9,5 cm was bij stilstaande motor. met draaiende motor en op de allerhoogste stand zit er nog 7 cm in. Dus te veel?
Ik denk dat ik maar wat er uit ga halen, anders weet ik nog niet of mijn parapluutje het goed doet.
Die BX uit Almelo had ik bijna gekocht. Ik had al afgesproken om langs te komen maar toen zag ik een andere op marktplaats die me mooier leek. Die man uit Almelo had me ook nog gezegd dat de koppeling binnenkort vervangen moest worden, daar had ik niet zo veel zin in. Of valt het mee, die koppeling van jou?
Laat je BX in de laagste stand zakken, dan zal de LHM die er te veel inzit, eruit gegooid worden.
Daarna het LHM-peil op de voorgeschreven wijze meten, dus niet met een peilstok in het vat, maar gewoon in de hoogste stand zetten en het paraplutje bekijken, die hoort dan bovenin te staan bij het bovenste streepje.
Je zegt zelf dat het paraplutje beweegt, dus zal het nog werken. Liever iets te veel (kan geen kwaad) dan te weinig!
Eric Vertogen schreef:Laat je BX in de laagste stand zakken, dan zal de LHM die er te veel inzit, eruit gegooid worden.
Daarna het LHM-peil op de voorgeschreven wijze meten, dus niet met een peilstok in het vat, maar gewoon in de hoogste stand zetten en het paraplutje bekijken, die hoort dan bovenin te staan bij het bovenste streepje.
Je zegt zelf dat het paraplutje beweegt, dus zal het nog werken. Liever iets te veel (kan geen kwaad) dan te weinig!
Parapluutje leeft! Ik heb toch maar wat LHM uit het vat gehaald, en in de allerhoogste stand staat het parapluutje nu net boben de bovenste rode cirkel.
Bedankt voor de goede raad iedereen