ja, en ik typte ‘t nog verkeerd ook… het was dus 1 op 10,73. Niet 1 op 10,47…
BxBandit schreef:WYD schreef:150-200 kilometer is een beetje overdreven. Hou het op 50-75 km
Haha ik zal hem van de week aftanken en de dagteller op nul zetten, dan laat ik wel horen waar die op staat als de meter weer beweegt…
Nou, dit is de uitkomst:
Na 205 kilometer kwam de meter uit de hoek. Na 315 km stond ie op 3/4. Na 490 km op 1/2 en na 620 km op 1/4. Na 660 km heb ik getankt en toen ging er 51 liter in.
Verbruik is dus zo’n 1 op 13, overwegend snelwegkilometers.
51 liter is 0.77ste deel van 66, de tank zat dus 40 kilometer na het passeren van het 1/4 streepje voor 23% vol dus dat klopt dan weer aardig. Naar boven toe wordt de afwijking groter, maar goed, ik gebruik die meter toch maar als ruwe indicatie
Nadat ik weer getankt had alleen maar op de snelweg gezeten en pas na 250 km deed de meter weer wat… Misschien is er toch iets niet helemaal jofel met de plaatsing van de vlotter, of heeft WYD een ander soort tank, want dat bij zijn auto de wijzer al na 65 km wat doet is wel een heel ander (en geloofwaardiger ) verhaal. Ik heb trouwens inderdaad zo’n extra tankje in de vulbuis zitten.
BxBandit schreef:Nou, dit is de uitkomst:
Na 205 kilometer kwam de meter uit de hoek. Na 315 km stond ie op 3/4. Na 490 km op 1/2 en na 620 km op 1/4. Na 660 km heb ik getankt en toen ging er 51 liter in.
Verbruik is dus zo’n 1 op 13, overwegend snelwegkilometers.
Ja…..die ervaring had ik dus ook met de enige BX met 1.6 motor welke ik ooit heb gehad…..die 1.6 is beslist geen verkeerde motor voor de BX.
Heb zelf met de Chic iets van 1 op 14.4 of zo mee gedraaid….met alleen maar snelweg km’s. uiteraard.
De enige 1.4 (nog met carburateur) die ik…en iets later ook nog zoon Renz….heb gehad, redde dat niet.
Maar die 1.4 motor staat er weer bekend om, om zijn lange levensduur en betrouwbaarheid…...hoor weleens verhalen over 4 ton (met en zonder LPG).....of meer.
Ik heb hem net bij 319063 volgetankt, dus we zullen het zien
Beste verbruik wat ik ooit gerealiseerd heb was 1 : 16,7 maar dat was geen Citroën. Was een ‘88 Renault 9 TL 1.4 met weber32 DRT carburateur…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Beste verbruik wat ik heb gehaald lag ruim boven de 1 : 20, met de eend
En natuurlijk vroeger met de brommer
*edit FF een emoticon weggewerkt
WYD schreef:Beste verbruik wat ik heb gehaald lag ruim boven de 1:20, met de eend
En natuurlijk vroeger met de brommer
Jammer dat ik dan weer moet quoten om de emoticon weg te krijgen en te lezen dat ‘ie 1 : 20 reed
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:WYD schreef:Beste verbruik wat ik heb gehaald lag ruim boven de 1:20, met de eend
En natuurlijk vroeger met de brommerJammer dat ik dan weer moet quoten om de emoticon weg te krijgen en te lezen dat ‘ie 1 : 20 reed
Kheb em gelijk even aangepast
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
de bx diesel heeft wel eens 1: 22 gehaald, normaal 1: 20 (rustig rijden, al bijna de 400.000 km gepasseerd)
en mijn bx deauville rijdt gemiddeld 1: 13 en af en toe een uitschieter naar 1: 15.
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ohja daar moet ik beter op letten met die emoticons
BX diesel dus 1 : 22 gemiddeld 1 : 20
BX deauville 1 : 13 gemiddeld en af en toe 1 : 14,5
Heb nu iets meer dan 350 km. gereden en metertje staat tussen 1/2 en 3/4 in…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Sep schreef:ohja daar moet ik beter op letten met die emoticons
BX diesel dus 1 : 22 gemiddeld 1 : 20
BX deauville 1 : 13 gemiddeld en af en toe 1 : 14,5
Heb ik al even voor je geregeld hoor…...maar dat kun je zelf ook met de WIJZIG-knop.
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ohja dank je
Sep schreef:ohja dank je
Geen dank, graag gedaan.
Overigens knap hoor…..met een BX diesel 1 op 20 rijden en soms zelfs 1`op 22.
Ik haalde weleens de 1 op 20…..maar normaal zat ik op 18 km per liter met de BX 1.9 D.
M’n huidige Zx 1.9 D haalt hooguit 1 op 18 (eerder gem. 1 op 17)....ik moet trouwens ook wennen aan die (*kleine*) 56-litertank…...de BX TZD (turbo) heeft een 66 litertank…...daar haalde ik regelmatig de 1000 km mee, met veel snelweg km’s.
Met de ZX zit ik meestal op 750 km….1X de 800 gehaald, maar toen ging het rode lampje branden.
Bram schreef:
De enige 1.4 (nog met carburateur) die ik…en iets later ook nog zoon Renz….heb gehad, redde dat niet.
Maar die 1.4 motor staat er weer bekend om, om zijn lange levensduur en betrouwbaarheid…...hoor weleens verhalen over 4 ton (met en zonder LPG).....of meer.
OK, Mijn benzine ervaringen.
BX 1.4 E S6 uit 1987 (carburateur met liggende 150j motor, geen kat. ).
gemiddeld rond de 1 op 13. Vakantie uitschieter : 1 op 15.6
BX 1.4 injection uit 1990 (TU injectie op LPG, kat ).
gemiddeld rond de 1 op 9 op gas. Niet mee op vakantie geweest.
1 keer een stuk op benzine gebenchmarked, dus nie zo nauwkeurig.
1 op 14
BX 1.4 Cannes uit 1991 ( injectie. TU motor, kat )
1 x op vakantie mee geweest (Was van mijn vader).
1 op 13/14 met normaal gebruik
1 op 14 op de snelweg, 1 op 15 op de franse binnenwegen (incl een rit over de alpen en de route de napeleon)
BX 1.4 basis (TU carburateur LPG, kat). Enige 14 die ik heb gehad met 4bak.
Normaal gebruik 1 op 9
Zuinigheidsrecord 1 op 11. Dieptepunt 1 op 7.
benzine nooit gemeten (daar liep ie niet best op).
Ik heb een keer een tank leeggereden (nu ja, wellicht een halve) met een
BX 16 chic uit 1991 (injectie, kat)
1 op 11,5.
Kortom: was ik niet over te spreken. Dan was die 14 toch een stuk zuiniger.
Ook nog een keer een 2/3 tank leeggereden met een
BX 19 GTI uit 1990 (injectie, kat).
1 op 11.
Die laatste vond ik weer meevallen t.ov. die chic. Hoewel een schone gti een stuk minder fel is dan een vuile krijg je zeker tov zo’n chic echt een hoop extra porrie kado. En dat voor in mijn geval praktisch het zelfde benzine verbruik. Ik heb ook niet rustig aan gedaan met die tank.
Gr,
Marten
Oke Marten…..dat was ik nog vergeten te vertellen…..die rode 1.4 van ons was inderdaad ook een (88’ér) basisbak met 4 versnellingen…..ik heb hem dus nooit kunnen vergelijken met een latere 1.4i.