Hoi, hoi,
Nog maar eens een vraagje over mijn nieuwe oude Xsara.
Het is mijn eerste auto met airco en heb me laten vertellen dat deze zelfs in de winter nuttig is. Doordat de airco het vocht uit de lucht haalt, gaat het ontwassemen in koud vochtig weer een stuk sneller s’morgens.
Helaas, bij mij gaat die vlieger niet op. Als ik op het knopje v/d airco druk merk ik niks bijzonders. Ik heb trouwens geen idee of de airco werkt. Springt hij misschien pas aan als de temperatuur binnen hoger is dan buiten? Kom ik er pas in de zomer achter of hij werkt?
Kan me wel herinneren dat bij het maken van de proefrit (zo’n 2 maanden geleden) dat ik het stationaire toerental iets hoorde terugvallen bij het indrukken v/h airco knopje. Nu doet hij dat niet meer. (het lampje gaat wel steeds vrolijk aan)
Hoe zit dat bij jullie?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Beneden een aantal °C doet de airco het niet. Staat bij de Picasso geloof ik ingesteld op 3 of 4°C. Kan dus heel goed dat je airco in deze periode niet aanslaat ‘s ochtends.
Van het direct ontvochtigen van buitenlucht met een airco in de winter boven die 3 of 4°C moet je je trouwens niks voorstellen. De airco zou de lucht zo ver moeten afkoelen dat die oververzadigd raakt en het vocht op je koeler gaat condenseren. Nu is de relatieve vochtigheid ‘s winters vaak laag, zodat je niet aan je verzadigingspunt komt en dus voor jan lul je airco aan hebt staan.
Direct ontvochtigen van buitenlucht met je airco wordt pas interessant in de herfst of het voorjaar bij buitentemperaturen van rond 15°C en een hoge luchtvochtigheid.
Wat altijd nog wel kan is het recirculeren van lucht t.b.v. ontwasemen. De warme lucht die je in de auto blaast neemt vocht op. Als je die warme vochtige lucht terugvoert naar je airco kan daar vocht condenseren. De droge lucht wordt weer opgewarmd enz. Nadeel is dat het snel bedompt wordt, zeker als je met meerdere mensen zuurstof zit te verbruiken. Minstens zo effectief is je airco niet gebruiken en de vochtige warme lucht via je achterraampjes op een kiertje vlot af te voeren.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Pfjoew, na de eerste reactie van Peteryed zag ik de bui al hangen. Reactie 2 en 3 geven me echter hoop. Hoe koud was het vanmorgen eigenlijk?
Citaat instructieboekje:
“De airconditioning is ook in de winter nuttig, omdat deze de luchtvochtigheid vermindert en de ruiten sneller ontwasemt”
In Frankrijk wordt het s’winters dan zeker nooit kouder dan 3 graden.
Ik leef nog een tijdje in spanning. Dit jaar zie ik extra uit naar het voorjaar, wanneer ik er eindelijk achter komt of de airco naar behoren werkt.
Oh ja, dit stond ook nog dikgedrukt in het boekje:
“voor het behoud van de afdichting van de aircocompressor is het absoluut noodzakelijk dat u hem ten minste een maal per jaar laat werken”
Vooruit dan maar.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: Ontwasemen met airco?
reneke schreef:Hoi, hoi,
Nog maar eens een vraagje over mijn nieuwe oude Xsara.
Het is mijn eerste auto met airco en heb me laten vertellen dat deze zelfs in de winter nuttig is. Doordat de airco het vocht uit de lucht haalt, gaat het ontwassemen in koud vochtig weer een stuk sneller s’morgens.
Helaas, bij mij gaat die vlieger niet op. Als ik op het knopje v/d airco druk merk ik niks bijzonders. Ik heb trouwens geen idee of de airco werkt. Springt hij misschien pas aan als de temperatuur binnen hoger is dan buiten? Kom ik er pas in de zomer achter of hij werkt?
Kan me wel herinneren dat bij het maken van de proefrit (zo’n 2 maanden geleden) dat ik het stationaire toerental iets hoorde terugvallen bij het indrukken v/h airco knopje. Nu doet hij dat niet meer. (het lampje gaat wel steeds vrolijk aan)
Hoe zit dat bij jullie?
het toerental zal veranderen als je je airco aanzet, je moter krijg het zwaarder als de airco is ingeschakeld
maar volgens mij zou hij na het terug zakken weer iets meer in toeren moeten gaan draaien
tenmiste das mijn ervaring
reneke schreef:Oh ja, dit stond ook nog dikgedrukt in het boekje:
“voor het behoud van de afdichting van de aircocompressor is het absoluut noodzakelijk dat u hem ten minste een maal per jaar laat werken”
Eenmaal per jaar? Bijna altijd wordt 1 x per week aanbevolen. Onderhoud 1 x per jaar.
Aan die 1 x per week kom je nogal makkelijk met een automatische airco in een Picasso. Het kost mij altijd alle moeite om hem niet aan te laten slaan. Als ik de voorruitontwaseming aanzet gaat automatisch de airco aan. Die moet ik dan weer handmatig uitzetten. Had van mij anders gemogen. Ook als het temperatuurverschil t.o.v. de laatste keer uitzetten van het contact groter is dan een aantal °C gaat de airco weer automatisch aan. Ook al stond die uit. Had van mij ook anders gemogen.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Typefoutje, er staat “tenminste één maal per maand”
Goed gezien
kijk en luister ff als het wat warmer is of je de airco hoort aanslaan.
je hoort dan een harde tik na +- 2 sec. nadat je de airco hebt aangezet
Onder de 3 graden werkt de airco niet , anders bevriest de verdamper ...
Geldt dit ook als je de lucht van binnen laten circuleren, dus als je geen lucht van buiten aanzuigt? Bedoel je 3 graden van de buitentemperatuur of van de aangezogen luchttemperatuur?
Van het direct ontvochtigen van buitenlucht met een airco in de winter boven die 3 of 4°C moet je je trouwens niks voorstellen.
Klopt dit? Concreet, wie gebruikt zijn airco bij 3 graden of lager om de ramen te ontwasemen? (ik hoop niemand, anders heb ik een defekte airco)
Aan die 1 x per week kom je nogal makkelijk met een automatische airco in een Picasso
Slaat hij dan ook nog met dit weer automatisch aan?
Verdorie, het is al een maand koud en ik weet nog steeds niet of dat ding kapot is of dat het simpelweg te koud is.
Nu we het toch over de Airco & ontwasemen hebben.
De Xantia 1.9D die ik wil gaan kopen heeft ook een Airco, gisteren heb ik een proefrit gemaakt van bijna 30km samen met Weefje met een koude start.
Bij het openen van de deuren viel er sneeuw in de auto en bij het uitproberen van de stoelen kwam er nog meer sneeuw in de auto, de Xantia stond er aardig ingesneeuwd bij. Bij de voetenruimte lag er dus laag sneeuw, wat mij opviel is dat de ramen niet besloegen van al die sneeuw/water. Het airco knopje had ik ingedrukt, mag ik hieruit concluderen dat de airco dan gewoon werkt :
De temp lag toen rond de 1 graden schat ik in, echt koud was het niet, de sneeuw was buiten al aan het smelten.
Edit:
Kan door de herrie van de diesel komen, maar ik hoorde geen terugval in het toerental bij in/uit schakelen van de airco, ook wat vermogen betreft tijdens het rijden merkte ik weinig.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik heb zelf geen airco.
ik heb de laaste dagen ook regelmatig gehad dat er wat sneeuw naar binnen viel en dat we met 2 personen met sneeuw aan de voeten instapten en dat de ramen niet besloegen.
arjan_verkade schreef:ik heb zelf geen airco.
ik heb de laaste dagen ook regelmatig gehad dat er wat sneeuw naar binnen viel en dat we met 2 personen met sneeuw aan de voeten instapten en dat de ramen niet besloegen.
Goede opmerking Arjan! Het gebruik van airco in de winter wordt ons op een of ander manier aangepraat terwijl het meestal gewoon grote onzin is.
Nog 1 keer:
Het gebruik van de airco als hulpmiddel bij ontwasemen berust op het eerst drogen van lucht en dan die droge lucht verwarmen zodat die in de auto vocht kan opnemen. Lucht verwarmen om te drogen doen we al ongeveer zolang er auto’s bestaan. Hoe droger de lucht waarmee je begint hoe meer water opgenomen kan worden. Daarin kan een airco behulpzaam zijn. Die koelt de lucht eerst zover dat vocht condenseert. Voorwaarde is wel dat de lucht oververzadigd raakt. Als de lucht na koelen nog niet op z’n verzadigingspunt zit gebeurt er niets. Dan koel je de lucht voor niks en ga je daarna weer verwarmen. Dat heet energieverspilling. Hier heb je ‘s winters dus vaak last van. Die paar graden die je kunt koelen zijn onvoldoende om de lucht overzadigd te maken. Uitzondering is er wanneer de buitenlucht al verzadigd is, maar zelfs dan is het effect met een paar graden koeling gering.
Kortom, een airco heeft pas echt toegevoegde waarde in voorjaar of herfst bij relatief hoge buitenluchttemperatuur en hoge luchtvochtigheid.
reneke schreef:M&M schreef:Onder de 3 graden werkt de airco niet , anders bevriest de verdamper ...
Geldt dit ook als je de lucht van binnen laten circuleren, dus als je geen lucht van buiten aanzuigt? Bedoel je 3 graden van de buitentemperatuur of van de aangezogen luchttemperatuur?
Als het goed is wordt de temperatuur van de recirculatielucht gemeten, zodat je op deze manier je airco toch bij lage buitenluchttemperaturen kunt gebruiken.
reneke schreef:Verdorie, het is al een maand koud en ik weet nog steeds niet of dat ding kapot is of dat het simpelweg te koud is.
Ik zou bijna adviseren om even naar Spanje of zo te rijden, maar het is overal koud.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
optie om de airco te testen is de auto een nacht verwarmd binnen te zetten dan moet dan weet je de volgende ochtend of die werkt
alleen die mogelijkheid is er natuurlijk niet altijd…
Re: Ontwasemen met airco?
reneke schreef:Kan me wel herinneren dat bij het maken van de proefrit (zo’n 2 maanden geleden) dat ik het stationaire toerental iets hoorde terugvallen bij het indrukken v/h airco knopje. Nu doet hij dat niet meer. (het lampje gaat wel steeds vrolijk aan)
Hoe zit dat bij jullie?
Dit heb ik dus ook gehad eind vorig jaar. Lampje wel branden maar airco niet werken (“waarom beslaan die ramen nou ineens - aircolampje brandt toch?”). Toen was er iets in de computer kapot en moest dat hele ding (computer) vervangen worden. Prijzig, maar ja was auto van de zaak dus hoppekee…. Vwb betreft vocht en droge lucht enz (dus alle voorgaande posts) klopt; airco heeft weinig tot geen effect bij koude, droge lucht. Maar: je moet de compressor ook bij deze lage temperaturen wel bij horen springen (paar dagen geleden tijdens de vrieskou nog geprobeerd (ivm het minimaal 1x in de zoveel tijd moeten gebruiken), ondanks de kou hoor je even een verandering in toerental, in ieder geval bij mijn Berline). Niet dat je er veel aan hebt door de al droge buitenlucht.
Als je nog garantie hebt: terug naar de garage en als je ze niet vertrouwd omdat je denkt dat ze je met een kluitje in het riet sturen (“ja meneer bij deze koude temperaturen hoor je de airco niet bijspringen”): naar een andere garage. Voor €15 checken ze of ‘ie werkt mbv een temperatuurmeter, in een verwarmde garage (net zoals arjan schrijft). Heb ik ook gedaan, omdat bij de reparatie van mijn airco zoveel misging en ik van plan was de auto van de zaak over te nemen, ik er wel zeker van wilde zijn dat alles werkte.
Succes.
Vroem
Bedankt Vroem,
Dit is het antwoord waar ik op zat te wachten, maar dat ik eigenlijk niet wilde horen.
Ik hoop dat het nog te wijten valt aan een verkeerd teruggestoken zekeringetje (grr, handleiding komt niet overeen met de praktijk; sommige zekeringen staan ‘uit lijn’ en doen anders dan omschreven)
Volgende week dinsdag heb ik s’morgens vrij. Ik denk dat ik dan eens naar de dealer rij.
Ook een optie: wellicht staat hij wel de hele tijd aan. Na een tijdje rijden valt me zo’n karikteristieke geur op (Ozon?), die ik in verband breng met een muffe airco geur. Dan hoor ik natuurlijk ook geen compressor aanspringen of toeren terugvallen als dat ding de hele tijd aanstaat, onafhankelijk v/h knopje
Als het maar niet zo’n dure nieuwe computer wordt, garantie heb ik niet
Ik bedenk mij nog iets (zeker nu jij ineens begint over de “muffe airco geur”): Wat het ook zou kunnen zijn (maar bij mij niet het probleem was): dat de airco niet genoeg koelmiddel/druk heeft (blijkbaar gebeurt er bij jou in ieder geval “iets”, gezien de niet zo frisse geur). Toen ze bij mij op zoek gingen naar de oorzaak, dachten ze in eerste instantie daar aan.
Koelmiddel/druk controleren en eventueel bijvullen is niet supergoedkoop maar in ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuwe computer (ik meende dat het bij mij iets van €80 of €120 zou hebben gekost, als het de vulling/druk geweest zou zijn (hang mij niet aan deze prijzen op)).
Test wordt waarschijnlijk sowieso door een gespecialiseerd bedrijf gedaan, zelfs de merkdealer besteed dit 9 van de 10 keer uit dus als je toch geen garantie meer hebt, zou ik zeggen zoek in de gouden gids naar een auto-airco bedrijf bij jou in de buurt en vraag ze om een diagnose uit te voeren en evt een schatting van de kosten te geven. Als het idd de computer is kunnen zij ook niets doen en moet je alsnog naar de dealer.
Het was bij mij ook de “aircospecialist” (en niet de Citroën garage) die de correcte diagnose heeft gesteld; na controle van de druk bleek dat allemaal in orde. Na even meten bleek dat de compressor gewoon geen spanningssignaal kreeg.
Bij mijn Xsara is de zekering voor de airco F2 (5 amp), rechts onderin de zekeringenkast direct boven de shunt (F1). Maar misschien door verschil in bouwjaar zit dat bij jou iets anders.
Vroem