Ik zou het fijn vinden als ik de koelfan van mijn ax ook vanuit het interieur zou kunnen bedienen naast de gebruikelijke weg via het thermocontact.
Heeft iemand een schema hoe ik dat veilig zou kunnen maken?
Aanvullend: in mijn ax zitten geen mistlampen maar wel de schakelaar en het relais voor het inschakelen daarvan, kan ik evt. deze gebruiken om de fan in te schakelen?
Ben benieuwd!
Dat het gaat, daar heb ik geen twijfels over. Ik ben alleen niet zo ‘elektrisch’ onderlegd om het zo even te fixen. Als ik uiteinden van het thermocontact verbind gaat de fan draaien. Als ik daar nu een extra schakelaar tussen plaats, kan ik het dan veilig werken?
gewoonn een extra schakelaar om de relais te bedienen.
maw een extra stroomtoevoer naar de relais maken
met een schakelaar er tussen.
is geen probleem.
Maar waarom zou je dat willen??
Gert.
Als ik het goed begrijp:
Via het thermocontact slaat de fan massageschakeld aan. Voor het thermocontact de twee draden aftakken (even netjes solderen natuurlijk) en naar de schakelaar in het dash trekken, daartussen veiligheidshalve nog een zekering. Een relais gebruiken kan toch niet bij een massadraad?
Waarom ik het wil: omdat de temp.-meter een beetje vreemd doet. Hij staat tijdens het rijden strak op 85 graden. De fan (heb het een keer geprobeerd) slaat in bij 120 graden, de meter staat dan tegen het rode aan. Dat zint me niet. Nu weet ik dat een meter niet superbetrouwbaar is, dus ik heb inmiddels zowel een nieuwe thermostaat als een nieuw thermocontact liggen. Die van binnenuit bedienbare fan leek me dan nog wel een leuke toevoeging.
O ja, ik kan nog precies 1 schakelaar kwijt in mijn dash, dat staat beter .
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Inderdaad gewoon de 2 draden van je thermocontact naar binnen trekken en een schakelaar er tussen maken, 120 graden is wel wat laat inderdaad om nog wat bij te koelen.
Je kan wel een relais gebruiken bij een massadraad, dan moet je wat extra draden trekken. Maar in dit geval is een relais echt niet nodig.
Eveneens ben ik tevens ook.
Als je dit doet zou ik het wel via een relais schakelen, anders brand waarschijnlijk je schakeleaar binnen de korste keren door aangezien er toch een behoorlijke stroom door de koelventilator gaat.
Vandaar ook de dikke draden op het thermocontact.
Ik wil die laatste opmerking ONDERSTREPEN. Je moet nooit direct de draden van de fan naarbinnen toe trekken. En als het thermocontact kapot is moet je dit ter plekke doorverbinden met een dik stuk ijzer of draad - het brandgevaar is groot en reëel.
Je hebt overigens best een fors relais nodig voor zo’n motorfan. Zoiets is in een sloop-BX aanwezig, aangezien de fan normaliter al over het contact met een relais ertussen is geschakeld.
En, als je te lange draden aan het relais maakt krijg je mogelijk ook best een flinke spanningsval vanwege de forse stroom die er loopt. Gevolg is dat de fan niet vol op toeren draait.
Ich bin ein Breaker
Hmm, toch maar een relais dus. Het moet veilig en goed zijn, dat is echt de allerbelangrijkste voorwaarde om het te doen. Ik had zojuist al een proefopstelling gemaakt met een lampje om erachter te komen hoe ik de schakelaar (zo’n originele heeft 4 uitgangen) moest aansluiten om zowel het lichtje in de schakelaar te laten aangaan als het lampje (of in de auto de ventilator dus). Dat is vast gelukt.
Nu dus dat relais er nog tussen klussen. In de auto is de fan met 25A gezekerd (een Ax-fan is niet zo groot en zwaar ), ik neem aan dat een ex-mistlichtrelais met 25A volstaat.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik was er even vanuit gegaan dat het thermocontact een relais schakelt wat op zijn beurt de fan schakelt, en dat lijkt me ook het meest voor de hand liggend.
Of wordt de fan rechtstreeks door het thermocontact geschakeld?
Eveneens ben ik tevens ook.
Goede vraag, als er al een relais zit, dan hoef ik er natuurlijk niet alsnog een te plaatsen. Ik ga eens op zoek naar een schema, dat zal alles verhelderen.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Kun je snel achterhalen.
Zitten er dikke draden of dunne draadjes bij je thermo contact.
Dikke duid op geen relay. Dunne duid op wel een relay
Overigens.
Is je weerstand nog wel goed? Normaal heeft de wagen een 3 draads thermo contact. 1 ingaande + en 2 geschakelde uitgangen voor 2 trappen.
Trap 1 is een goede 90graden en laat de fan via een groot weerstand langzaam draaien. Of als er 2 fans zijn worden deze in serie geschakeld.
Trap 2 is een goede 105 of 110 graden en laat je fan maximaal draaien.
Klinkt dus eerder dat je trap 1 mist. Dan is ofwel je thermo contact ofwel je weerstand (meestal) overleden. Waar die zit bij de AX…. Geen idee
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Thermocontact bij de Ax is 2 polig, dus puur aan/uit. Geen lage en hoge stand van de ventilator.
En bij mijn weten schakelt het thermocontact de ventilator rechtsstreeks, en niet via een relais.
Een Ax heeft inderdaad altijd een 2 polig thermocontact.
Er zijn twee soorten thermocontacten in gebruik geweest, veel serie I-modellen (zoals de mijne) hebben twee losse stekkertjes (in beide stekkertjes komt een dikke en een dunne draad samen) die je apart op het thermocontact kunt steken. Type II en (volgens mij) Type I-1400 modellen hebben een thermocontact waarop 1 stekker kan met 2 dunne draadjes. Ik kan alle relais inmiddels benoemen en heb geen onbekende gevonden, volgens mij is het nooit geschakeld geweest via een relais, ondanks de dunne draadjes.