Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Mijn auto is binnenkort weer aan de 20.000 kilometerse filter+olieverversing toe. Nou heb ik wel eens mooie romans gelezen over het spoelen van de motor met een scheutje ATF, maar die verhalen kan ik niet direct terugvinden. Kan iemand me vertellen hoe het ook alweer precies zat en zijn er forummmers met goede of slechte ervaringen?
Voor de volledigheid: ik heb een BX TZD turbo break met 320.000 km op de klok.
Eveneens ben ik tevens ook.
Pak een olie met reinigende werking dan moet je niet spoelen.
Shell Helix bvb..
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dank voor de tip. Maar ik ben op zoek naar grootmoeders truc met de ATF, ik ben namelijk dol op huis-, tuin- en keukenoplossingen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Spoelen met ATF, dat spul is best agressief, dat is volgens mij vragen om problemen.
Vergeet niet dat de motorolie ook de cylinders moet smeren, slechte smering kan de cylinders glad polijsten, waar je dus niet op zit te wachten. Als je goede olie erin gooit met reinigende componenten zoals een Shell Helix of Castrol, dan hoef je niet te spoelen. Wil je toch spoelen, dan zijn er hier wel middelen voor te koop bij de automaterialenzaak, deze zijn net zo duur als een flesje ATF.
knäckor schreef:Dank voor de tip. Maar ik ben op zoek naar grootmoeders truc met de ATF, ik ben namelijk dol op huis-, tuin- en keukenoplossingen.
Grootmoeders truc is de volgende:
Gooi een paar dagen voordat je wilt verversen pakweg een halve liter ATF bij de motorolie die je wilt verversen.
Rij daar lekker een paar dagen flink mee door (Warme kilometers)
En ververs vervolgens olie en filter.
Door de eigenschappen van de ATF is de kans groot dat eventueel aanwezige sludge weer voorzichtig is losgekomen en met de oude olie uit het blok verdwijnt.
Doe je dit bij oude motoren met veel km. en relatief veel vervuiling dan kan het middel echter erger zijn dan de kwaal als het spul eenmaal loskomt.
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Thanks!
Eveneens ben ik tevens ook.