Totaal aantal Berichten: 120
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Hallo allen,
Sinds afgelopen weekend ben ik weer in het bezit van een BX. Ditmaal een nette 1900 Routiere uit ‘92 met nog geen 145.000 op de teller. Zaterdag maar even een kleine onderhoudsbeurt gedaan: olie ververst en alle filters vervangen. Het brandstof filter doe ik later nog als ik op een brug kan. Het viel me op hoeveel olie er in dit blok gaat. Meer dan 5 liter!! In een DS23IE blok gaat minder! De kachelventilator was defect deze maar even uitgebouwd van 16 jaar bladeren ontdaan en en van koolborstels voorzien.
Voor voorlopig blijft er een klein defect over, dat van de oliedruk meter op het dashboard. Wanneer ik het contact aanzet slaat de wijzer uit en brandt het lampje achter het wijzertje evenals het rode lampje, ter controle. Na het starten blijft het lampje eventjes branden en zakt de naald iets terug. Na ongeveer een minuut valt het hele meterje uit, evenals het lampje. Weet iemand waar ik moet zoeken? Ik vermoed dat ik het moet zoeken in de sensor of de bedrading (massa). Weet iemand waar ik de sensor op het blok kan vinden? Graag hoor ik jullie adviezen.
Dank en groet,
Peter
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Dat hoort zo. Het is dan ook geen oliedrukmeter, maar een tijdelijk oliepeilmeter. Als je je contact aanzet wordt gedurende een seconde of 30 het oliepeil weergegeven, daarna gaan het lampje en het metertje uit. Overigens zou ik niet van die meting uitgaan maar gewoon blijven peilen.
Mocht de meter nou eens helemaal niet uitslaan dan zou ik wel even het peil extra checken, maar ga er niet van uit dat de meter de waarheid, en niets dan de waarheid vertelt.
Eveneens ben ik tevens ook.
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Ah ok, dank je! Eigenlijk heb je dus niet zo veel aan dat metertje haha. Ik zal toch regelmatig het oliepeil checken omdat ik wil weten hoe het verbruik is.
Weet er iemand iets over het injectie systeem? Ik dacht dat van Bosch zou zijn, net als bij de laatste serie 1400 KDY motoren. Tot mijn verbazing is dit van Solex. Is dit altijd zo geweest of zijn er ook 8 kleppen 1900 motoren met andere systemen geleverd? Ik vond er nl niet zo veel over in het Haynes boek.
Peter
Misschien staat hier iets bij:
, van http://www.citroworld.tk/
(Eric Vertogen’s website.)
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Misschien staat hier iets bij:
, van http://www.citroworld.tk/
(Eric Vertogen’s website.)
Klopt. Het injectiesysteem van een BX19 Routiere is identiek aan de BX19TZi berline. Dus een monopoint-injectiesysteem.
Op mijn site waar Karel al naar verwijst, staat een document van het injectie-systeem. Hierin staat het injectiesysteem uitgelegd.
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Dank voor het overzicht! Geweldig! De links zijn zeer bruikbaar. Ook de complete onderdelen lijsten zijn altijd handig.
Peter