Amsterdam verboden voor ‘oude’ auto’s
AMSTERDAM - Personenauto’s van voor 1992 op benzine en lpg, en dieselwagens zonder roetfilter mogen vanaf medio volgend jaar niet meer binnen de Amsterdamse ring A10 komen.
Dat staat in de nieuwste verkeersplannen waarover het college waarschijnlijk vandaag beslist.
Het belangrijkste onderdeel van het verkeersplan is een forse verhoging van de parkeertarieven. Bovendien worden de uren dat betaald moet worden uitgebreid, meestal tot middernacht. Die maatregelen leveren de stad 31 miljoen euro per jaar op aan extra parkeergeld. Vreemd genoeg leidt dit slechts tot 0,9 tot 2,2 % minder autokilometers.
Met de opbrengst moeten maatregelen betaald worden die de lucht schoner maken, zoals een sloopregeling voor sterk vervuilende auto’s, en krijgen mensen een ov-abonnement als zij hun parkeervergunning inleveren.
VVD-verkeerswoordvoerder Robert Flos is verbijsterd. ,,Als dit doorgaat worden er twee beloften gebroken. Ten eerste dat dit college de lasten voor burgers niet zou verhogen. Ten tweede heeft de PvdA gezegd tegen hogere parkeertarieven te zijn. De auto wordt hier echt als melkkoe gebruikt. Ook de milieuzone voor personenauto’s is voor ons onacceptabel. Zo krijgt de automobilist wel heel veel voor zijn kiezen.”
Een van de lezers maakte ene leuke interresante opmerking. Een auto die APk goed is gekeurd voldoet aan de wettelijk eisen om op de nederlandse weg aan het verkeer deel te nemen.
Is het juridisch wel houdbaar om dan toch te verbieden om een deel daarvan te gebruiken ??
Zijn ze in 020 nu helemaal van de pot….
Ja.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een prachtige regeling welke de vervuiling aanpakt bij de bron, en dus de stadskernen. Dat je hiermee een deel van de bevolking een stuk vrijheid ontneemt, is bijzaak. Die mensen stoppen we gewoon in de bus/tram. Ondertussen kunnen ze sparen voor een nieuwere auto, die ze vervolgens nergens meer kunnen parkeren. Want die vergunning hebben ze lekker ingepikt in ruil voor een OV-kaart. Zodoende kon men dus sparen voor….. Whahhaa, wat een formidabel plan! Wat is het toch simpel om mensen in een hoek te zetten!
Ook heel goed van hun dat ze LPG-auto’s ook meenemen in het verhaal. Dat kunnen ze vast en zeker heel goed onderbouwen met cijfers.
Maar goed, ik moet het nog zien gebeuren in Nederland, dan geloven.
Dat zei ik toch: in Amsterdam heb je helemaal niets te zoeken (met een auto)
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Straks weer een hele berg DS’en te koop?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee het openbaar vervoer lopt op lucht!!! En dat is niet vervuilend… Laat me nou niet lachen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
garagestmarien schreef:Straks weer een hele berg DS’en te koop?
Yep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nee, dat OV moet natuurlijk op aardgas lopen. Waardoor Groningen over een paar jaar een prachtig meer, en dus misschien wel een fantastisch natuurgebied zal worden.
Zo zie je maar, ook andere lokaties pikken een graantje mee en ons milieu vaart er wel bij. Zoals ik al zei; een prachtige regeling!
garagestmarien schreef:Straks weer een hele berg DS’en te koop?
Nu ja, wat wil een mens uberhaupt in 020 te zoeken hebben?
bogaard77 schreef:Nee het openbaar vervoer lopt op lucht!!! En dat is niet vervuilend… Laat me nou niet lachen…
met name de trams hebben natuurlijk als voordeel dat de energie centraal wordt opgewekt met een veel hoger rendement.
Ander voordeel is dat je door centrale opwekking beter kunt filteren.
Maarrr goed, het volk krijgt de leiders die het verdient.
Dus dat de Amsterdammers hier voor kiezen is hun probleem. Maar als niet-Amsterdammer heb ik geen invloed gehad op deze beslissing. Echter, ik heb door het betalen van wegenbelasting wel het recht verkregen om in heel +31 (ja, inclusief 020) gebruik te mogen maken van de weg.
Mocht het toch nodig zijn (god verhoede het) om in Amsterdam te komen dan wil ik dat gewoon kunnen. Ik heb er gewoon voor betaald.
Het is sowieso vreemd dat er niet meer wordt geclassificeerd. Een BX 19 TRI (lambda + kat) uit 1988 heeft nagenoeg dezelfde milieueigenschappen als een BX Cannes uit 1993. Een ouderwetse niet lambdageregelde gasmotor is welliswaar een stuk schoner dan een vergelijkbare benzinemotor, maar wel een stuk veruilender dan een lambdageregelde variant met kat.
Neem dan bijv. alle U9 of beter vanaf begin 1993 (die moeten ook nog eens de 4gastest halen).
En voor diesels zou sowieso een beter meetsysteem moeten komen. Die roetmeting voldoet gewoon niet om de gare stinkdiesels eruit te halen. Het feit dat mijn oude gare 1.8 Turbo motor er altijd doorheen floot zegt genoeg. Eigenlijk zou het moeten zijn dat mijn (qua roetuitstoot wel aardig presterende) TurboD12 er al met moeite doorheen komt. Meja, als alleen de betere presterende PSA diesels nog door de roetmeting komen, dan is het helemaal bekeken voor de oudere VAG, Ford en Opel knorrepotten.
Nja, mocht het gemeentebestuur van 020 hiertoe besluiten dan zie ik de eerste rechtszaken van bestuurders met veel vertrouwen tegemoet.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Malloten zijn het…...
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zo bont hebben ze het zelfs in Nijmegen (asobak rot op) nog niet gemaakt…
Personenauto’s van voor 1992 op benzine en lpg, en dieselwagens zonder roetfilter mogen vanaf medio volgend jaar niet meer binnen de Amsterdamse ring A10 komen.
Gaan ze bewoners dan ook de toegang tot hun eigen parkeerplaats ontzeggen…? Of geldt het enkel voor ‘bezoekers’? Ik ga sowieso met de auto doorgaans direct naar het trabsferium onder de ArenA en neem van daar de metro. Scheelt een hoop gehannes.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Re: Zijn ze in 020 nu helemaal van de pot….
gompy58 schreef:
Een van de lezers maakte ene leuke interresante opmerking. Een auto die APk goed is gekeurd voldoet aan de wettelijk eisen om op de nederlandse weg aan het verkeer deel te nemen.Is het juridisch wel houdbaar om dan toch te verbieden om een deel daarvan te gebruiken ??
Sterker nog de bewuste auto’s zijn toendertijd europees type goedgekeurd, dit staat zelfs boven de apk.
Over disciminatie gesproken, een auto is toen goed gekeurd volgens de toen geldende eisen.
Hier moeten ze zich gewoon aan houden.
Het gaat om schatkist vulling, er zijn veel meer zaken die het millieu goed doen en anders kunnen.
Die paar klassiekers of auto’s van voor 93 maakt echt niet zoveel uit.
We nemen er nog wel een 6e schipholbaan bij YAHOOO
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
EW schreef:bogaard77 schreef:Nee het openbaar vervoer lopt op lucht!!! En dat is niet vervuilend… Laat me nou niet lachen…
met name de trams hebben natuurlijk als voordeel dat de energie centraal wordt opgewekt met een veel hoger rendement.
Ander voordeel is dat je door centrale opwekking beter kunt filteren.
Met dat verschil dat we dat opwekken met kolen en ik een afvalproduct (LPG) verstook wat anders afgefakkeld wordt in 010.
over rendementen gsproken:
Brandstof omzetten in beweging is een verlies. brandstof omzetten in elektriciteit en elektriciteit omzetten in beweging is verlies x verlies…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Echt een briljant plan van de grootaandeelhouder van 1 van de allergrootste vervuilers van Nederland. Ook helemaal niet hypocriet ofzo.
Ik ga me alvast beraden op claims tegen A’dam vanwege alle ingeademde fijnstof en ondervonden herrie door opstijgende en dalende vliegtuigen die me al menige nachtrust hebben gekost. Als er zo’n vliegtuig over Gouda moet vliegen moeten ze eerst even afrekenen anders schiet ik er met mijn katapult op hoor. Of pijl en boog, als de erwtjes op zijn.
Ich bin ein Breaker