2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Warmte wering
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 11 februari 2008 11:35 AM
  [ # 16 ]

De luchtslangen inpakken lijkt mij zowiso een goed idee!

Wat ik me ook afvraag, hebben mensen in een donker gekleurde DS niet meer last van de warmte dan mensen in een witte of zilvere?

Ik heb een donkerblauwe 206 gehad en een zilvergrijze.. die donkerblauwe was een drama.. zelfs met airco.. tired

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 februari 2008 11:42 AM
  [ # 17 ]

Daarom heb ik er een wit dak op gezet!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 11 februari 2008 01:05 PM
  [ # 18 ]
CLL Martin schreef:

De luchtslangen inpakken lijkt mij zowiso een goed idee!

Wat ik me ook afvraag, hebben mensen in een donker gekleurde DS niet meer last van de warmte dan mensen in een witte of zilvere?

Ik heb een donkerblauwe 206 gehad en een zilvergrijze.. die donkerblauwe was een drama.. zelfs met airco.. tired

Yep.

Is pas nog bij Mithbusters getest. Een donkere auto wordt warmer dan een witte.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 11 februari 2008 02:28 PM
  [ # 19 ]
CLL Martin schreef:

De luchtslangen inpakken lijkt mij zowiso een goed idee!

Wat ik me ook afvraag, hebben mensen in een donker gekleurde DS niet meer last van de warmte dan mensen in een witte of zilvere?

Ik heb een donkerblauwe 206 gehad en een zilvergrijze.. die donkerblauwe was een drama.. zelfs met airco.. tired

Ik ben van plan om voor de zomer de slangen aan de binnenkant met schuimrubber te bekledem. Zo worden ze overigens ook nieuw verkocht. Ook het ventilatorhuis (nu ook een rechts) ga ik met armaflex inpakken.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 11 februari 2008 09:35 PM
  [ # 20 ]

Ok we hebben al veel tips gehad. Mist nog volgens mij:
- Als je stilstaat en je zet je ventilator aan zal de lucht de korste weg volgen en als je dan zoals origineel twee lucht slangen losjes in elkaar geschoven hebt zul je dus voor een deel lucht vanonder de motorkap aanzuigen. Afdichten dus.

- Ooit al eens eerder hier beschreven. Ook met de kachelkraan dicht wordt er nog steeds warmte doorgegeven aan de kachel want stilstaand water geleidt de warmte ook. Dus haalde iemand de kachel er gewoon uit ‘s zomers.
Hij was daar erg tevreden mee.

- Het schutbord is een gatenkaas met allerlei al dan niet nog aanwezige en verdroogde afdichtrubbers. Als je rijdt zit er overdruk onder de motorkap en de warme lucht zal zo onder je dashboard terecht komen en verder. Dat is al snel bijna net zo heet als het onder de motorkap is.

- Als je dat dicht hebt is er nog steeds de stralingswarmte zoals Pieter Bas hierboven beschreef. Ik heb daarom bij de restauratie een laag warmtewerende folie rond de motortunnel en op een deel van het schutbord en het voetenbord geplakt. Van dat bubbeltjesplastic met aan twee kanten folie. Ook dat scheelt.

- Tot slot vergeet de arko niet zoals de Driverd al schreef.
Very Happy

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 februari 2008 10:21 PM
  [ # 21 ]

Rijdt zelf graag ipv met “A"rko met alleen de achterramen 50% open, en geen losse, lichte spullen op de achterbank.
Niet tochtig, lekker luchtig!

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 12 februari 2008 01:11 PM
  [ # 22 ]

Kachel eruit zou ik niet zo snel doen:
In echte noodsituaties (file met tropische temperaturen) wil je juist extra koeling. Dan is het fijn, dat je je verwarmings-radiateurtje als extra koelelement kan gebruiken.

Citroen!

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 12 februari 2008 01:15 PM
  [ # 23 ]

Is er ook nog verschil kwa verwarming/ventilatie tussen het nieuwe dashboard en het oude zoals ik dat heb?

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 13 februari 2008 01:59 AM
  [ # 24 ]
Dirkman schreef:

ten eerste een vraag… bij een gesloten rits komt de warme lucht toch ook in het motorcompartiment? De rits is er volgens mij enkele en alleen om viezigheid weg te kunnen halen bij de radiator en deze te controleren.

Ik heb op een club-meeting gehoord dat het in de winter wordt aangeraden om de rits te openen en in ieder geval in de zomer zeker niet met rits open te rijden. Dit omdat de warme lucht onder de motorkap het koelrendement van de radiateur drastisch omlaag brengt en je daardoor vrij snel een kokende motor kan oplopen. Dit zet me te denken dat er (te) veel warme lucht onder de motorkap blijft hangen.

Dirkman schreef:

ten tweede, heb ik eens gezien dat bij Afrikaanse (zuid) modellen een grilletje zit vlak voor de voordeur op het voorscherm, voor extra koeling. hoe dit werkt weet ik niet.  ik ga even zoeken, maar kan me het zeker herinneren.

Ik heb hier wel eens foto’s van gezien, maar vind het geen oplossing omdat het lelijk is. Gravend in m’n geheugen hoe de DS er daar uit ziet zonder voorscherm en hoe het voorscherm eruit ziet is dat aan het scherm een soort naar onderen toelopende bak is gemaakt, aan de onderkant dicht en er slechts een spleet overblijft tussen chassis en scherm. Die zuid-afrikanen hebben een manier gemaakt om de warme lucht via die bak eruit te laten.
Ik denk echter dat het ook aan de onderkant zou moeten kunnen door in de onderzijde van de binnenbakken van het voorscherm luikjes te slijpen en de spatlappen voor te verwijderen / te vervangen door vertikaal hangende exemplaren.

Dirkman schreef:

het raamrubber wegsnijden is voor de ander 11 maanden waarin het wel regent wellicht niet echt de mooiste oplossing.

Ik bedoel niet de raamrubber zelf, maar rubber die aansluit aan de (gesloten) motorkap. Bij de ruitenwissers zijn al openingen, deze zouden groter kunnen, maar voordat ik dat doe, wil ik eerst eens aandachtig windtunnel foto’s bekijken van de DS.
De ideeen op dit topic bevallen me wel. Ik overweeg nu :
- Deel van de bodemplaat verwijderen en een spoilertje eronder te maken voor de lucht-afvoer.
- Isoleren met radiatorfolie, deze week nog 15% korting bij de Gamma….

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook