Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mooi project weer, Lars!
Met jouw (in je vader’s) kunde en werktempo heb ik er het volste vertrouwen in dat deze Bix in no-time weer in prima conditie zal zijn!
Succes ermee!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
GWHENDRIKS2 schreef:Effe oftopic..
Eh vraagje is deze goedkoper in onderhoud dan de Digit
Het zal in ieder geval veel goedkoper rijden. Deze TRS tuft je 400Km verder voor een 22 Eurie. De GT laat je voor die centen na 150Km duwen.
Vandaag even een begin gemaakt met de BX, nouja, eigelijk heb ik nog niets gedaan, behalve hem achter het huis te rijden.
Ik heb nog even met de airco gespeeld, en die doet het echt! Waarschijnlijk lang niet zo goed als dat hij het hoort te doen, maar de lucht die er uit komt is merkbaar kouder. En ik zag ook groene vloeistof stromen door het peilglaasje van het filter element.
De recirculatieklep werkt echter niet meer, als je hem op intern zet, gebeurt er niets. Zet je echter de kleppen in de paravan bak handmatig op intern, en druk je de schakelaar daarna op ‘lucht van buiten’ draaien de kleppen wel netjes open. Dat wordt dus weer meten..
Ik heb de auto aan de voorkant alvast omhoog gekrikt, omdat ik morgen de scheur van dichtbij wil bekijken, en een LHM lekkage wil oplossen. (aan het subframe hangen verse druppels LHM..) Ik zag trouwens dat het blok bij koude motor toch nog een heel klein beetje water verliest.
En ik ben ook nog op bollenjacht geweest op de locale sloop, maar 50 euro voor 4 bollen waarvan je niet weet hoe ze zijn erg duur. (laatst had ik 2 bollen voor 10 euro, dat lijkt er meer op)
Dus voolopig staan 4 bollen hoog op het verlanglijstje.. Morgen maar eens bij wat andere slopen langs. (of informeren wat vullen kost..)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GWHENDRIKS2 schreef:Effe oftopic..
Eh vraagje is deze goedkoper in onderhoud dan de Digit
Mzll Gert
lijkt me niet, een goede bx onderhouden kost wel iets maar dan heb je ook iets(moois)
bx rijden blijft formidable
de citroen-liefhebber
Gefeliciteerd Lars, met deze mooie BX type 1.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik enigszins schrok tijdens de Nieuwjaarsborrel in Berlikum; ze kwam stuiterend aangereden en zakte door de achterwielen heen.
Ik blijf het echter wel een mooie en bijzondere BX vinden en ben benieuwd of je er weer met een echt Goofblikscha-tempo een showroomauto van gaat maken.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nou ik kom net onder de auto vandaan; Ik kan niet localiseren waar de scheur zit, ik geloof ook dat ik meer waarde hecht aan de verschrikkelijke olielekkage aan het blok. Werkelijk alles aan de achterkant van het blok (inclusief subframe, schutbord, bodem van de auto) zit onder een laag olie. Het is wel vreemd spul want het ruikt niet echt naar olie, meer een mengsel van LHM, diesel en olie.
Ik heb wel gezien dat als de scheur bij de waterpomp in de buut zit, het blok er als nog uit moet om gelijmd te worden.
Ik heb gisteravond nog even wat mogelijkheden bedacht. Als ik de Digit verkoop ga ik denk ik een deel van dat geld investeren in het ‘reviseren’ van dit blok.
Dwz: onderblok van een 16i, nieuwe koppakking, kop van dit blok met nieuwe klepseals, aircocarterpan van dit blok, en waarschijnlijk een aantal nieuwe keerringen. Het is wel jammer, want het huidige blok rijdt echt super, klinkt super en ziet er nog super uit… Maar zoals patrick al zei, ik denk niet dat er met een goed gevoel te rijden is in een auto waarvan je weet dat er een scheur in het blok zit (gelijmd of niet) en ik denk dat dat een eventuele verkoop (adoptie is een beter woord) aardig in de weg staat.
Ik zit nou te bedenken hoe ik het blok uit de auto ga krijgen zonder de airco los te halen… Maar ik denk dat ik maar naar een airco boer ga om het systeem leeg te laten halen, en dan alles demonteer. (kunnen gelijk de o-ringen vervangen worden.)
Let wel; dit gebeurt niet binnen nu en een week. Grote kans dat dit een maand of wat duurt.
Ps. Nog wat weetjes: Alle stickers onder de kap zijn in het spaans , De draagarmen voor zijn gelagerd, en ik heb een chassisnummer dat begint met VS7
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een aantal weekjes geleden heb ik er een verse nokkenaskeerring in gedaan. Doordat deze er uit gelopen was, lekte de zooi ontzettend. Dit is opgelost dus, en naar mijn weten lekte hij nu geen noemenswaardige hoeveelheden olie meer. Maar dit is wel de reden waarom alles een baggerbende was geworden.
Kijkaan, dan valt dat al weer mee.
Het is wel handig trouwens, want alles zit nou goed in het vet
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Op dit filmpje kun je zien waar het blok lek is. Dit filmpje is van onder genomen, met de cam tussen het blok en het schutbord.
Om het lek echt te kunnen zien, zal je het echt moeten kantelen of uit moeten bouwen.
Nou het blok gaat er uit.
Ik heb de scheur soort van gevonden, en daar kom je niet bij. ook niet als het blok er uit is. En de waterpomp is overleden, het water gutst er aan alle kanten uit…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Foto’s???
Als het blok er uit is zal ik foto’s maken, ik krijg mijn fototoestel niet op die plekken…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ergens ben ik er blij om, weet je dat? Met een geplakt blok zal het altijd een onbetrouwbaar geval blijven. Met een ander blok heb je een pracht van een bak die het waard is om in top staat te houden.
En wat je al schreef, ze loopt prachtig. Dat zal met het behoud van deze kop niet minder worden. Deze heeft dan ook relatief weinig kilometers gelopen, en op LPG al helemaal weinig.
Succes maar weer!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik zou ook de trs kop over zetten
maar dat is mijn mening
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
GoofBlikscha schreef:Dwz: onderblok van een 16i, nieuwe koppakking, kop van dit blok met nieuwe klepseals
Daar haal ik uit op dat dat ook gebeurd.
Maar dat is mijn mening
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005