Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Ik moet het toegeven…..... mijn ZX’en diesel waren de fijnste auto’s die ik ooit heb gehad. Ik heb besloten mezelf weer te verwennen met een ZX óf een Xsara phase 1 (phase 2 vind ik niet mooi), uiteraard een 1.9 D. Wat ik me afvraag: rijdt een Xsara net zo “messcherp” en toch comfortabel als een ZX ? Het onderstel is vrijwel gelijk, maar waar zit het verschil ?
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Een Xsara is net zo comfortabel als een ZX op dat punt lever je niets in.
De wegligging is echter om te huilen bij een Xsara-1, in vergelijking met een ZX, daar kan de Xsara-1 gewoon niet aan tippen. Bij Xsara-2 is het verbeterd heb ik gehoord, maar hoeveel beter dat is kan ik helaas niet vertellen wegens gebrek aan ervaring met Xsara-2.
Vervelend hoeft dit niet te zijn als je er maar rekening mee houd dat je een Xsara-1 niet ongestraft net zo hard door de bocht kan sturen als een ZX. Een ander puntje van aandacht is de windgevoeligheid bij een harde wind, de Xsara-1 heeft daar best wel last van.
Gezien de ernorme kwaliteitsverbetering bij de Xsara in vergelijking met de toch al kwalitatief goede ZX, zou ik de minpuntjes voor lief nemen en toch voor een XSara gaan.
helaas was er bij de Xsara geen plek voor de “gadget” van de ZX, de passief meesturende achteras, dus dat verklaart het feit dat de Xsara niet zo hard door de bocht gaat, maargoed, waar doe je dan moeilijk over…
The Hans Identity schreef:helaas was er bij de Xsara geen plek voor de “gadget” van de ZX, de passief meesturende achteras, dus dat verklaart het feit dat de Xsara niet zo hard door de bocht gaat, maargoed, waar doe je dan moeilijk over…
Reken maar dat de Xsara die as wel heeft. Sterker nog: hij werkt zelfs te actief en dat is de reden waarom de Xsara wat link kan zijn. Juist omdat die achteras nogal beweeglijk is, kun je vervelende reacties krijgen als je in de bocht ineeens van het gas gaat.
maar is dat dan zo link met een 1900d? hoe hard ga je daar dan mee…
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dit was dus een gevalletje gas los in de bocht. Au kapot totall loss. Gelukkig waren ik en mijn bijrijdster ongedeerd.
Een 1.9d zal die neiging niet minder hebben, maar misschien is het inderdaad minder aan de orde omdat je er niet zo hard mee zult rijden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Keezx, bij deze het vriendelijke verzoek om niet zo onaardig te reageren, een forum is een open discussie platform waar niet iedereen alles kan weten. Als je zelf geen zinnige bijdrage kan of wil leveren, dan kun je beter je commentaar voor je houden.
Een Xsara 1.9D gaat hard genoeg om op de snelweg uit de bocht te kunnen vliegen als je niet oplet. De A13, de bocht bij het kleinpolderplein is zo een linke bocht, de ZX neemt deze met gemak op 80 en wellicht nog wel harder, voor de Xsara kun je beter de adviesnelheid van 60 aanhouden.
mpostma schreef:The Hans Identity schreef:helaas was er bij de Xsara geen plek voor de “gadget” van de ZX, de passief meesturende achteras, dus dat verklaart het feit dat de Xsara niet zo hard door de bocht gaat, maargoed, waar doe je dan moeilijk over…
Reken maar dat de Xsara die as wel heeft. Sterker nog: hij werkt zelfs te actief en dat is de reden waarom de Xsara wat link kan zijn. Juist omdat die achteras nogal beweeglijk is, kun je vervelende reacties krijgen als je in de bocht ineeens van het gas gaat.
hmm, weird, had ergens gelezen dat het juist niet pastte, maar als ie em heeft, meer reden om voor een Xsara te gaan voor TS
De kwaliteit en de stilte in een Xsara en het gevoel dat je in een veel veiligere auto zit dan de ZX wegen niet op tegen de kleine minpuntjes.
ZX1.4i schreef:De kwaliteit en de stilte in een Xsara en het gevoel dat je in een veel veiligere auto zit dan de ZX wegen niet op tegen de kleine minpuntjes.
Idd. Alleen de dashboards al. Dat van een Zx is nog van keihard plastic gemaakt, verder was het design van de zx bij z’n introductie al verouderd en zo nog wat dingetjes. Let wel: Ik vind de Zx een prima auto, maar met de Xsara is een duidelijke stap vooruit gezet.
ZX1.4i schreef:Een Xsara 1.9D gaat hard genoeg om op de snelweg uit de bocht te kunnen vliegen als je niet oplet. De A13, de bocht bij het kleinpolderplein is zo een linke bocht, de ZX neemt deze met gemak op 80 en wellicht nog wel harder, voor de Xsara kun je beter de adviesnelheid van 60 aanhouden.
Hoewel jouw voorbeeld aan alle kanten gaat rammelen, ben ik toch benieuwd:
Welke bocht bedoel je ? Van .. naar ... ?
Bij de Xsara ging het toch pas mis als je van het gas af gaat?
Mijn xsara coupe vtr hou ik me daar ook absoluut niet aan de 80 hoor… Heel stuk er boven en geen teken van uitbreken of gevaarlijk weggedrag…
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zolang je het gas maar niet loslaat is er niets aan de hand. Doe je dat wel in een (te) snel genomen bocht zal ze gaan oversturen. Dit is op zich wel weer prima af te vangen en te corrigeren maar de achteloze bestuurder zal zich er door laten verassen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een Xsara hoef je naar mijn idee echt niet te laten staan voor het bochten werk
Net als elke Citroën zul je het meeste last hebben van onderstuur.
Dat je problemen krijgt met de achterkant is als je echt TE hard door een bocht gaat en dan ineens het gas loslaat
Of er op dat punt erg grote verschillen zitten tussen type 1 en 2 weet ik niet, maar wellicht helpen de grotere en plattere banden van de serie 2 wel mee om dat effect wat minder te doen optreden
Verder denk ik met het grote gewicht in de neus van de 1.9D en het lage vermogen dat problemen met de achteras bijna niet zullen voorkomen.
Xsara met groot vermogen zul je misschien wat meer bij moeten opletten, maar dat geld natuurlijk voor elke auto
Oftwel ga gewoon eerst eens rijden erin
Ik denk dat je postitief verrast zal zijn
rb schreef:ZX1.4i schreef:Een Xsara 1.9D gaat hard genoeg om op de snelweg uit de bocht te kunnen vliegen als je niet oplet. De A13, de bocht bij het kleinpolderplein is zo een linke bocht, de ZX neemt deze met gemak op 80 en wellicht nog wel harder, voor de Xsara kun je beter de adviesnelheid van 60 aanhouden.
Hoewel jouw voorbeeld aan alle kanten gaat rammelen, ben ik toch benieuwd:
Welke bocht bedoel je ? Van .. naar ... ?
Van de A20 naar de A13 richting Den Haag.