Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
wyedema schreef:Wat een schitterende auto.
Heeft deze nu ook hetzelfde stuur als de C4 (waarbij het middengedeelte blijft staan)?
Nee, heeft een “normaal” stuurwiel. Maar dat maakt de auto er wat mij betreft niet minder mooi op. Vooral de buitenkant is fraai. Interieur is ook wel aardig, ziet er strak uit, haalt het alleen niet bij de buitenkant.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Toch heeft-ie een apenkont… :bananna
Volgens m’n pa mocht hij ook iets korter afgesneden zijn achteraan…
maar wat wil je, als je jaren Cx gereden hebt
persoonlijk vind ik die lange kont wel mooi.
he rocco heb jij een xm met pas 18000 km
nee, moet 18 dkm zijn….ik verander het meteen! ops:
de auto opzich is prachtig met het fraaie lijnenspel
maar dit dashboard…., nee dat was in’t verleden wel eens mooier van uitstraling
Het is gewoon niet in harmonie met de rest van het model
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
las in citroexpert:
lhm vervangen/verversen bij…........................200.000KM
dat is weer eens wat anders dan na 60.000
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Misschien een leuk bericht, met name voor sans pareil, dat de C6 wordt uitgerust met multilink assen en double wishbones…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, het zou nog wel eens wat kunnen worden met die C6. Als ie nou gewoon op z’n citroens devalueert….
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Gegroet Citrofielen,
dit is mijn eerste post op jullie geweldige forum, dus ik pak gelijk geweldig uit met een grote C6 review. (ik had hem gisteren al op autweek gezet, maar niet iedereen zal dat gezien hebben.)
Ik heb het geluk gehad het afgelopen weekend de autosalon van Genève te mogen bezoeken, dit zijn mijn persoonlijke indrukken van de C6.
De foto’s doen de C6 niet voldoende recht, in het echt is de auto nog aanzienlijk eleganter. De verhouding tussen lengte (+15cm t.o.v. de C5) en hoogte (-7cm t.o.v. de C5) maken dat de C6 erg laag en gestrekt oogt. Je kunt het een beetje vergelijken met een MB CLS, maar die is meer “banaanachtig”
De elegantie van de C6 komt ook voort uit de stijlloze ruiten/zij-portieren (met dank aan de DS!). Dit geeft de C6 een erg zuiver zijaanzicht. De achterkant, die op de foto’s wat rond en lomp, (beetje A6 achtig) uitkomt, is in werkelijkheid erg geslaagd. De boemerang achterlichten zijn niet overdreven, maar voorzien deze kant juist van wat speels detail. De concave achterruit is aan de onderkant erg gekromd, veel meer dan op de CX. Hierdoor ligt het scharnierpunt van de kofferbak ver naar voren, waardoor de belading eenvoudiger wordt. Overal is de look minder CX achtig dan verwacht, dit komt m.i. door de open achterwielen en de koplampen. De 18inch wielen (245/45R18) zijn erg fraai. Een erg leuk detail zijn de getekende lamellen op de knipperlichten en de derde zijruiten. Verder is op diverse plaatsen de vorm van een halve maan gebruikt. (o.a. kofferbak, middenconsole, kaartenbakken)
Het interieur ziet er erg strak uit, met veel ruimte, maar op sommige punten is het ruimtegevoel minder dan je zou verwachten. Met de C5 als vergelijking is de hoofdruimte beperkter, maar die is zoals gezegd aanzienlijk hoger. Breedte is nog iets beter dan de C5. De kofferbak is door de multilink achterwielophanging, het volwaardige reservewiel, en de elektrische vleugel wat laag, dit wordt maar ten dele goedgemaakt door de breedte en lengte. Reken toch op zo’n 500L. De elektrische vleugel werd helaas niet gedemonstreerd.
Het leer van de stoelen is dik en zacht, de kwaliteitsindruk van plastic delen voldoende, dankzij een vreemd reliëf doen ze minder plastic-achtig aan, maar er is nog wel een duidelijk contrast met de zeer geslaagde houten inlegdelen. Er is naar mijn inzicht wel wat te veel hout in de deuren (de hele kaartenbak) en wat weinig op het dashboard. De centrale console beschik over hetzelfde knoppenpaneel als de C5/p407, maar door een iets betere materiaalkeuze en de bredere middenconsole, valt het wat minder op en lijkt het minder druk. Op de middenconsole is wel de enige echte misser te ontdekken. Er zit een knopje voor de variabele vering, het symbool hierop is een schokdemper, maar een Citroën met Hydropneumatiek heeft helemaal geen traditionele schokdempers!
Het instrumentenpaneel is gedeeld in drieën:
-een centraal multidisplay, voor Radio/Sat-nav/Airco etc.
-een brede “brievenbus” recht voor de chauffeur. Dit doet qua vorm wel wat denken aan het originele display van de BX.
-aangevuld met een Head-up Display.
Alle instrumenten werkten in de C6 waar je in kon zitten. Zelfs met vreemde belichting condities was de HUD goed afleesbaar. Er zal hier ongetwijfeld kritiek op komen, maar voor een flink gedeelte van de clientèle zal dit weinig uitmaken, aangezien zij de C6 met chauffeur zullen rijden. Om deze reden zijn de voorstoelen te verstellen vanuit achterin. Voor diegenen die er zelf mee gaan rijden, met (kleine) passagiers kun je dit vast uitschakelen.
Persoonlijk denk ik dat een HUD heel snel went. De “brievenbus” fungeert dan als aanvulling, waar je zelden op zult kijken, maar dit moet zich in de praktijk bewijzen. Ik ben in ieder geval erg onder de indruk. De buitenkant is 10x beter, mooier dan wat dan ook (afgezien van een Aston of zo), een echte verrijking voor de weg. Het interieur is op niveau, met genoeg eigengereidheid om echt Citrofielen tevreden te stellen.
Bijzonder aandacht heb ik tenslotte gehad voor het onderstel, ik heb er op de autosalon van Genève onder kunnen kijken en het is duidelijk dat de C6 de voorwielophanging heeft van de p407, met hydropneumatische veerelementen. Ook de achterwielophanging is de multilink van de p407 met hydropneumatische plunjers in plaats van schroefveren.
NB de p607 heeft vóór dezelfde McPhersons als de C5 (ook hier is het verschil de hydropneumatiek)
De hydropneumatiek op de C6 wijkt wel af van het systeem van de C5. De bollen zijn dezelfde als die van de C5, ofwel ietwat afgeplatte grijze paddestoelen. Maar de C6 heeft in ieder geval achter 4 bollen. Een per wiel plus een tweetal centraal geplaatst op een vrij massief een ventiel element. Vóór zijn in het motorcompartiment twee bollen te herkennen, voorzien van een elektronische aansturing op de voet, waarschijnlijk voor het variabele demping systeem. Of de C6 voorzien is van SCCAR (anti-rol zoals op de Xantia Activa beschikbaar was) is niet echt duidelijk te zien. Ik gok van niet, maar met behulp van de vierde bol is heel wat te variëren.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
He Eviltwin, je hebt toch niet toevallig een Ford Sportka in de familie?
(the fordka’s evil twin, uit die reclamespot met een door de openslaande motorkap weggemepte duif)
btw, thx voor de C6-review. Altijd leuk om zoiets uit eerste hand te lezen.
nope en ik heb ook niks tegen 2 cylinder boxertjes of birotors (verder kan ik geen Citrotwins bedenken)
graag gedaan.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
eviltwin schreef:het is duidelijk dat de C6 de voorwielophanging heeft van de p407, met hydropneumatische veerelementen. Ook de achterwielophanging is de multilink van de p407 met hydropneumatische plunjers in plaats van schroefveren.
NB de p607 heeft vóór dezelfde McPhersons als de C5 (ook hier is het verschil de hydropneumatiek)
Had de C6 nu double wishbones voor? De 607 staat inderdaad nog op het oude platform, maar ik wist niet dat de C5 daar ook op stond.
Voor de p407 wordt het aangeduidt met double wishbones, maar de bovenste draagarm is wat complexer dan een standaard wishbone. In de beschrijving van de C6 wordt het geheel aangeduidt met multilink voorwielophanging. Hoe dan ook de dubbele draagarmen voor zijn op de C6 en 407 gelijk. Ik kon niet zien of er ook nog een zogenaamde “locator link” op zat (zoals achter) Daarvoor zul je even door de 407 beschijving moeten lopen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz