Hello mensen,
een leuke auto blijft die BX toch, altijd verrassingen
Het volgende is er aan de hand: al een tijdje moest ik eigenlijk steeds vaker een druppie koelvloeistof bij gieten. Dit terwijl er niets onder de auto lag enzo.
Vanavond heb ik het (naar mijn mening, heb nog niet kunnen veriefieren) ontdekt: een slang van de verwarming is lek. Het begon steeds meer te sissen in de auto; rechterkant van de voorruit was steeds beslagen, de motor werd een beetje hot (lucht in systeem bij tempsensor, want lampje vloeistofpeil brandde nog niet??)
Dus mn auto was zowat een rookmachine. De hele bekleding aan de passagierskant nat, stoomwolkjes… very nice.
2 dingen:
1: Hoe schadelijk is het kort doorrijden met lucht in je koelsysteem? (Uitgaande van dat de retourleiding van de verwarming lek is, dus lucht mee zuigt het systeem in)
2: Ik moet het hele dashboard er uit halen wil ik bij die slangen komen denk ik? En na vervangen alles goed ontluchten e.d.
En als er nog mensen een slang hebben liggen ofzo houd ik me aanbevolen.
Groeten
Ron
It was the ZL-28-RV…..
Als het in de auto koelvloeistof lekt, heb je geen lekke slang, maar of een lekkende kraan of een lekkende kachelradiator.
Het dashboard kan bij de BX gewoon blijven zitten.
Beide zijn via de bijrijderskant te bekijken. Het gemakkelijkste is het om het onderste dashboardkasje te verwijderen. Het zit echt in de voetenruimte.
Doorrijden met te weinig koevloeistof en dus lcuht in het systeem is niet schadelijk mits de motor niet overhit is geweest.
Eric Vertogen schreef:Als het in de auto koelvloeistof lekt, heb je geen lekke slang, maar of een lekkende kraan of een lekkende kachelradiator.
Het dashboard kan bij de BX gewoon blijven zitten.
Beide zijn via de bijrijderskant te bekijken. Het gemakkelijkste is het om het onderste dashboardkasje te verwijderen. Het zit echt in de voetenruimte.
Doorrijden met te weinig koevloeistof en dus lcuht in het systeem is niet schadelijk mits de motor niet overhit is geweest.
Ok mooi(?). Geen slangenwerk dus. En redelijk makkelijk te bereiken.
Die laatste zin is moeilijk te controleren denk ik? Het temperatuurmetertje ging behoorlijk in t rood. Het rode lampje heeft niet gebrand, maar ik vertrouw dat lampje eigenlijk ook niet echt.
It was the ZL-28-RV…..
Nou, het is dus het kraanje. Echter hoe de &^^ krijg ik dat er af??
(sorry, heb mn handen al flink open gehaald, dus ben ff ietssies geprikkeld )
It was the ZL-28-RV…..
Syb-Sosef schreef:Nou, het is dus het kraanje. Echter hoe de &^^ krijg ik dat er af??
(sorry, heb mn handen al flink open gehaald, dus ben ff ietssies geprikkeld )
Kijk eens op http://www.citroenbx.nl . Klik op Techniek en daarna op dashboard. Ik hoop dat je daar iets aan hebt.
Eric Vertogen schreef:
Kijk eens op http://www.citroenbx.nl . Klik op Techniek en daarna op dashboard. Ik hoop dat je daar iets aan hebt.
Dankjewel voor de tip. Er staat niets op waar ik iets aan zou kunnen hebben.
Ik ben intussen wel zo ver dat ik weet dat het kachelradiator-kraantje NIET meer leverbaar is! Dus je moet em wel van een oude af halen…
Wat ik dus nu ook ga doen
Greetoz
It was the ZL-28-RV…..
nieuwe kraan gevonden, oude uitgebouwd….
morgen inbouwen… nice
It was the ZL-28-RV…..
Syb-Sosef schreef:nieuwe kraan gevonden, oude uitgebouwd….
morgen inbouwen… nice
Ja, deze operatie valt best mee, toch?
Alleen wil het weer niet meespelen. Zit die kraan nu gewoon met een paar boutjes vast? Zit er ook een pakking tussen?
Eric Vertogen schreef:
Ja, deze operatie valt best mee, toch?
Alleen wil het weer niet meespelen. Zit die kraan nu gewoon met een paar boutjes vast? Zit er ook een pakking tussen?
Het valt aardig mee ja. En van het weer an sich heb ik gelukkig geen last. Alleen van de kou in de schuur. (Lucky me) Het was alleen op de sloop vandaag een beetje rottig, maar daar viel mee te leven. Vooral als je er een mooi kraantje vandaan haalt en een gave kachelradiator.
Er zit geen pakking tussen de pijp van de radiator en de slangen naar het koelsysteem. Het is (in tegenstelling wat ik dacht) ook niet alleen een kastje, maar ehm, een compleet hard-plastic ding wat tot in het motorcompartiment loopt. Inclusief het afsluitertje zeg maar. (Zal wel ff een fotootje maken morgen)
Deze 2 dingen zitten met 4 boutjes (dop 7) aan elkaar vast en het geheel nog eens aan een steuntje met dop 10. 1 boutje is vrij rottig te bereiken. De radiator is er nou ook niet echt makkelijk uit te halen, maar als je een beetje dat kraantje richting het motorcompartiment duwt wil t goed lukken (das de enige tip die ik van citroenbx.nl heb gebruikt)
Greetz
Ron
It was the ZL-28-RV…..
Hoe kan ik een kachelradiator het beste ontluchten???
It was the ZL-28-RV…..
Syb-Sosef schreef:Hoe kan ik een kachelradiator het beste ontluchten???
Je zult het hele koelsysteem gewoon moeten ontluchten.
Dus alle ontluchtingsschroeven los, warm draaien, wachten tot de koelfan aanslaat, bijvullen en ontluchtingsschroeven weer vast.
Vaak moet je na enkele kilometers nog koelvloeistof bijvullen.
Eric Vertogen schreef:Syb-Sosef schreef:Hoe kan ik een kachelradiator het beste ontluchten???
Je zult het hele koelsysteem gewoon moeten ontluchten.
Dus alle ontluchtingsschroeven los, warm draaien, wachten tot de koelfan aanslaat, bijvullen en ontluchtingsschroeven weer vast.
Vaak moet je na enkele kilometers nog koelvloeistof bijvullen.
Op de normale manier ontluchten dus. Ok. Heb ik gedaan. mooi
Het was even werk, maar het lijkt er voorlopig op dat ie t weer mooi doet. Alleen maakt ie nog een ‘sop-geluid’ als ik mn verwarming op ‘heet’ zet nadat ie op ‘koud’ gestaan heeft zeg maar. Ik vermoed dat dat gewoon lucht is, dus even in de gaten houden maar. Nog maar een keertje ontluchten ook denk? Heb ook gelijk de radiator vervangen, en het lijkt er op dat ie nou echt weer lekker bloedheet wordt overal. Alleen de draaiknop is niet goed afgeregeld. Ik heb ook nog niet kunnen ontdekken hoe dat nou zit.
Oh, enne op mijn 1.6-je zitten 3 ontluchting-schroeven toch: dat inbus-boutje achter de kop, (tussen de in-en uitgaande koelvloeistof-slangen) ,eentje op het thermostaathuis en uiteraard nog de schroef op de radiator.
Bedankt Erik, voor je hulp.
It was the ZL-28-RV…..
Potverdrie! ik mis een pakking!!! Ik zie in de onderdelenlijst nu dat er ook een pakking hoort tussen het kraantje en de kachel-radiator… ops:
Kan iemand mij verder helpen?
It was the ZL-28-RV…..
Syb-Sosef schreef:Potverdrie! ik mis een pakking!!! Ik zie in de onderdelenlijst nu dat er ook een pakking hoort tussen het kraantje en de kachel-radiator… ops:
Kan iemand mij verder helpen?
Ik kan helaas alleen maar delen in je smart….Ik heb ook een lekke kachelradiator/kraan. Heb er alleen nog niets aan gedaan
martijn78 schreef:
Ik kan helaas alleen maar delen in je smart….Ik heb ook een lekke kachelradiator/kraan. Heb er alleen nog niets aan gedaan
Jij kunt blijven rijden dus? Lijkt me dan niet dat het je kraantje is dan. Want dan zou alle koelvloeistof mooi in je auto komen… Zoals bij mij… Andere kun je dus alleen vinden op de sloop of toevallig bij een dealert die er nog eentje heeft liggen…
Als ie nog een pakkingkje heeft liggen houdt ik me aanbevolen
Alvast succes Martijn!
Greetz Ron
It was the ZL-28-RV…..
Martijn,
een pakking voor het geheel kost 16 euro. mn dealer was er alleen nog niet uit of dat per setje (!) was of per stuk (!!!)
Zaterdag is hopelijk ook weer alle bekleding droog, en dan is ie weer top!
Is het bij jou al opgeschoten Martijn?
It was the ZL-28-RV…..