motorolie 1.6hdi 92pk
why-not
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 13 februari 2008 06:08 PM

hey allemaal,

ik heb een vraagje over de motorolie van m’n coupe 1.6hdi (handbak). de motorolie is pikzwart, terwijl de auto maandag een (kleine) beurt heeft gehad. is dit normaal?

bedankt

In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn

Profiel  
 
Gepost: 13 februari 2008 06:54 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
Gepost: 13 februari 2008 06:55 PM
  [ # 2 ]

Tenminste, als de olie ook dun aanvoelt niet. Bij een diesel is de olie snel terug zwart hoor. Je moet aan de viscositeit van de olie kunnen voelen of ie vers is of niet, voelt ie dun als water, dan is het oude olie.

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 13 februari 2008 07:37 PM
  [ # 3 ]

@ graddus:
Wat is dan “snel zwart” bij diesel? Is het al binnen enkele minuten na het motor starten of toch na langere tijd/afstand?

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 13 februari 2008 07:44 PM
  [ # 4 ]

Als ze het oliefilter niet vervangen is de olie al weer zwart als je de motor start…

Olie wordt bij een diesel zwart na ongeveer 100 km. Aan de kleur van olie is niets te zien ook kun je er niks aan voelen, tenzij het heel erg vervuild is natuurlijk.

Misschien is t handig om te weten wat ze allemaal gedaan hebben… Ff de factuur inspecteren zou ik zeggen.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 13 februari 2008 07:47 PM
  [ # 5 ]

Re: motorolie 1.6hdi 92pk

why-not schreef:

hey allemaal,

ik heb een vraagje over de motorolie van m’n coupe 1.6hdi (handbak). de motorolie is pikzwart, terwijl de auto maandag een (kleine) beurt heeft gehad. is dit normaal?

bedankt

Als een niet-nieuwe dieselmotor een paar slagen gemaakt heeft is de olie alweer pikzwart.

Als je op de peilstok bij koude motor geen duidelijk afgescheiden bolletje olie ziet liggen is dat een teken dat de olie niet vers is.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 13 februari 2008 07:49 PM
  [ # 6 ]

@ abxsport:
Tja, dan is nog de vraag “klopt factuur wel met wat er gadaan is?” ...  Twisted Evil

Je weerspreekt nu graddus wanneer je zegt “ook kun je er niks aan voelen, tenzij het heel erg vervuild is natuurlijk”. Betekent volgens jou dat olie door het vuil dikker wordt? En dus niet dunner met ouder worden?

Wie heeft gelijk???  huh

Profiel  
 
why-not
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 13 februari 2008 07:55 PM
  [ # 7 ]

@karel:

wat is een “niet-nieuwe dieselmotor”? die van ons heeft nog maar 37000 gereden.

In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn

Profiel  
 
Gepost: 13 februari 2008 09:17 PM
  [ # 8 ]

Niet nieuw is na 100 km lol. Bij een kleine beurt wordt normaal gesproken het oliefilter niet vervangen, dus wordt de verse olie door het vuile filter geleid met snel zwart worden tot gevolg. Om nog even terug te komen op het niet kunnen voelen, ik vind toch echt van wel hoor. Als je gruis voelt aan je peilstok, zoals hierboven wordt gesuggereerd, dan heb je volgens mij pas echt een probleem Crying or Very sad

Profiel  
 
Gepost: 13 februari 2008 09:18 PM
  [ # 9 ]

Maar on topic, ik denk dat je je zorgen maakt om niets. Als je twee dagen na een kleine beurt zwarte olie ziet is dit vrij normaal. Als je mooie goudkleurige olie wil, dan moet je op lpg gaan rijden Laughing

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 13 februari 2008 09:22 PM
  [ # 10 ]
ice96 schreef:

@ abxsport:
Tja, dan is nog de vraag “klopt factuur wel met wat er gadaan is?” ...  Twisted Evil

Je weerspreekt nu graddus wanneer je zegt “ook kun je er niks aan voelen, tenzij het heel erg vervuild is natuurlijk”. Betekent volgens jou dat olie door het vuil dikker wordt? En dus niet dunner met ouder worden?

Wie heeft gelijk???  huh

Je moet in beetje vertrouwen hebben in de garage, als het goed is wordt alles gefactureerd tot aan de laatste druppel olie (al wordt dat meestal wel afgerond).

Olie kun je ook niks aan voelen. Pas als de motor ernstig vervuild is, bijvoorbeeld als er metaaldeeltjes in de olie zit, voel je iets. Dan is t meestal ook al einde motor. Gewoon volgens het boekje verversen dus. Dikte van de olie (waarschijnlijk wordt er viscositeit bedoeld) kun je niet voelen, dit is wel te meten met speciale apparatuur. Er zijn laboratoriums waar olie getest kan worden!!!

Maar hier heeft de TS natuurlijk niks aan. Why-not moet gewoon terug gaan naar de garage. Deze zullen dan zeggen dat de olie ververst is en er niks aan de olie te zien is. Of de TS krijgt te horen dat de olie om een bepaalde reden niet ververst is.

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 14 februari 2008 02:54 PM
  [ # 11 ]
abxsport schreef:

Je moet in beetje vertrouwen hebben in de garage, als het goed is wordt alles gefactureerd tot aan de laatste druppel olie (al wordt dat meestal wel afgerond)

Het was met een vette knipoog maar dat had je natuurlijk ook door toch.
Natuurlijk moet je vertrouwen hebben in de garage. Als het niet zo is dan ga ik niet eens naar zo’n garage. Wel is het zo dat als ik een van garage moet wisselen dan geef ik eerst “het voordeel van twijfel” en al snel merk ik of ik daar nog terug ga komen of niet.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook