Ik zou het zoeken bij de module, omdat deze warmte af te geven heeft. Vandaar ook dat deze aan de achterkant van metaal voorzien is en dit aansluit op de (veelal aluminium) plaat.
Het kan best dat als deze slecht wordt dat de warmte hem eerder de das om doet.
Mocht je deze gaan vervangen smeer dan de metalen plaat achterop de module eens in met een vet dat warmte geleid, veelal vet om electronische verbindingen te beschermen.
PS. Een condensator wordt gebruikt bij contactpuntgestuurde ontstekingen en zit er om de vonkvorming tussen de contactpunten te voorkomen en zo overmatige slijtage aan de contactpunten tegen te gaan.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Is dat ooit standard geleverd , een electroniche ontsteking op een GS(A )motor ???
Of is dit een achteraf gemonteerde kit ??? Hoe worden de pulsen opgewekt ??
Optich , hall sensor ????
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Volgens mij is een electronische ontsteking alleen standaard op de latere modellen gsa geleverd en niet standaard op de gs.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Op geen enkele van alle GS en GSA modellen waar ik ooit aan gewerkt heb , ben ik een electronische ontsteking tegen gekomen .
Vandaar mijn vraag .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Die zaten standaard op de 1300 GSA motoren.
My other car is a broomstick.
op de 1300 motoren zat volgens mij altijd een elektronische ontsteking. de sensor zit op het koppelingshuis en reageert op een pin die uit het vliegwiel steekt. Mag je mij vertellen hoe zo’n sensor heet…...
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Op de eerste 1300 motoren , de G13/625 motoren , zat geen electronische ontsteking , de G13/646 wel.
Ik zal de bobine eens vervangen. Denk dat daar het probleem zit. De module kan nooit zo warm worden in zo’n korte tijd.
Evan :
De BDP sensor is dat.
ah ok
bobines heb ik genoeg liggen, maar is er nog verschil tussen de bobines van een punten- of elektronische ontsteking?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij niet. Zeker niet om ff te proberen.
Citroen!
DriverD schreef:Volgens mij niet. Zeker niet om ff te proberen.
Dat uitproberen zou ik mee uitkijken.
Een bobine geschikt voor een elektronische ontsteking heeft in het algemeen een zeer lage impedantie in de primaire spoel. Die mag je nooit op een contactpuntgestuurde onsteking zetten! Als het contactpuntje dicht staat, wordt de bobine kortgesloten en daar is ie helemaal niet op berekend. Bovendien branden de puntjes dan ook zeer snel in.
Een bobine geschikt voor contactpuntgestuurde onsteking heeft een hogere impedantie (is ook kortstluitvast) en zal aangesloten op een elektronische onsteking geen draaiende motor opleveren.
ok, is er nog een manier om uiterlijk het verschil te zien?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Evan schreef:ok, is er nog een manier om uiterlijk het verschil te zien?
Je kan de primaire spoel doormeten. Een weerstand minder dan 1 ohm is een nieuw type. Een weerstand van meer dan enkele ohms is een oud type voor contactpuntjes.
De eerlijkgheid gebiedt me te zeggen dat ik niet precies weet hoe hoog deze waarden zijn.
In dit verhaal zou ik geen van de componenten module of bobine durven uit te sluiten. De BDP sensor kan oo gekke dingen doen (vooral gebleken bij modernere auto’s die em ook hebben) waarbij de auto soms hakkelt of stotter, niet wil starten en dat soort intermitterende ellende. Maar goed: de BDP sensor wekt zelf geen hitte op, dus dan hangt het meer van de omgeving af.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
BDP-sensor kan je 100% uitsluiten: Ook zonder BDP-sensor loopt de motor perfect. Die sensor zat erin voor de “electronische ” diagnose in de werkplaats.
Citroen!
Electronische ontsteking is in ieder geval alleen op GSA geleverd en niet op GS, ook niet op GS 1300.
Voor wat betreft het verschil in bobines maakt volgens mij niets uit, het enige verschil is dat een contactpunt gestuurde ontsteking vaak uitgerust is met een voorschakelweerstand (klein wit blokje gemonteerd vlakbij of tegen de bobine aan met twee draadjes erop) deze zit er om een voltage terugval tegen te gaan in de draad naar de bobine tijdens het starten.
Ik durf het helaas niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij rijd ik al een paar duizend kilometer met een GSA 1300 blok, dus met electronische ontsteking, en met dezelfde bobine als voorheen. Als je wilt kan ik wel even de weerstanden in mijn huidige bobine meten dan weet je zeker of het kan of niet.
Maar als je er toch ‘zat’ hebt liggen zou ik het gewoon even omwisselen om te proberen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wunderbar schreef:
Voor wat betreft het verschil in bobines maakt volgens mij niets uit, het enige verschil is dat een contactpunt gestuurde ontsteking vaak uitgerust is met een voorschakelweerstand (klein wit blokje gemonteerd vlakbij of tegen de bobine aan met twee draadjes erop) deze zit er om een voltage terugval tegen te gaan in de draad naar de bobine tijdens het starten.
Nee, een electronische ontsteking heeft een andere bobine als een ontsteking met puntjes. Dat weet ik écht zeker! Een auto met electronische ontsteking heeft een low-resistance coil. Een bobine met lage weerstand dus. En die bobines kun je NIET door elkaar gaan gebruiken. Resultaat is namelijk dat de module van de electronische ontsteking stuk gaat…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste