DriverD schreef:BDP-sensor kan je 100% uitsluiten: Ook zonder BDP-sensor loopt de motor perfect. Die sensor zat erin voor de “electronische ” diagnose in de werkplaats.
Wordt het onstekingsmoment dan toch gewoon bepaald in de stroomverdeler met een hall sensor zoals bij de latere modellen (visa,bx,205,etc)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Yep, met een Hall-sensor.
Citroen!
DriverD schreef:Yep, met een Hall-sensor.
Overigens werkt een BDP sensor ook volgen het hall principe. Maar ik ga er maar vanuit dat deze sensor in de stroomverdeler is ondergebracht.
waterman771 schreef:Wunderbar schreef:
Voor wat betreft het verschil in bobines maakt volgens mij niets uit, het enige verschil is dat een contactpunt gestuurde ontsteking vaak uitgerust is met een voorschakelweerstand (klein wit blokje gemonteerd vlakbij of tegen de bobine aan met twee draadjes erop) deze zit er om een voltage terugval tegen te gaan in de draad naar de bobine tijdens het starten.
Nee, een electronische ontsteking heeft een andere bobine als een ontsteking met puntjes. Dat weet ik écht zeker! Een auto met electronische ontsteking heeft een low-resistance coil. Een bobine met lage weerstand dus. En die bobines kun je NIET door elkaar gaan gebruiken. Resultaat is namelijk dat de module van de electronische ontsteking stuk gaat…
Ah oke, dan zat ik fout voor wat dat betreft, tnx
ik zal zometeen wel even gaan kijken hoe het met die waarden zit…...
dank voor de info tot zover
CX GTi Turbo 2 - All Black
de bobine’s voor de elektronische ontstking zitten rond de 1 Ohm weerstand op de primaire spoel, de bobines voor conventionele ontstking zwerven tussen de 2 á 4 met een uitschieter naar boven richting 8.
in de hele bak met bobines lagen helaas maar 3 elektronische, maar even kijken of er een goed bij zit. 2 modules had ik ook nog.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Evan schreef:de bobine’s voor de elektronische ontstking zitten rond de 1 Ohm weerstand op de primaire spoel, de bobines voor conventionele ontstking zwerven tussen de 2 á 4 met een uitschieter naar boven richting 8.
in de hele bak met bobines lagen helaas maar 3 elektronische, maar even kijken of er een goed bij zit. 2 modules had ik ook nog.
Met dit soort lage waarden zijn universeelmeters vaak ook totaal niet betrouwbaar meer. De interne weerstand van zo’n universeelmeter begint dan vaak serieus mee te spelen. Je moet dan dus maar een beetje op de duidelijke verschillen afgaan.
Met een weerstand van 4 ohm kun je dan gelijk wel begrijpen waarom een bobine aardig heet kan worden als je het contact aan laat staan.
Stel dat het contactpuntje net open staat dan loop er een stroom van 3 ampere doorheen. Wellicht iets minder (als er nog een voorschakelweerstand tussen zit die alleen met starten overbrugd wordt).
Een elektronische module gaat pas stroom door de bobine sturen als de motor daadwerkelijk rondgedraaid wordt.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mpostma schreef:[Stel dat het contactpuntje net open staat dan loop er een stroom van 3 ampere doorheen. Wellicht iets minder (als er nog een voorschakelweerstand tussen zit die alleen met starten overbrugd wordt).
.
DICHT!!
je bedoelt Dicht!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:mpostma schreef:[Stel dat het contactpuntje net open staat dan loop er een stroom van 3 ampere doorheen. Wellicht iets minder (als er nog een voorschakelweerstand tussen zit die alleen met starten overbrugd wordt).
.
DICHT!!
je bedoelt Dicht!
Oei.. heb ik dat geschreven? ops: maar natuurlijk. Indien de stroomkring gesloten is..
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mpostma schreef:Oei.. heb ik dat geschreven? ops: ..
Dacht je dat ik je post ge-edit had? Schande!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:mpostma schreef:Oei.. heb ik dat geschreven? ops: ..
Dacht je dat ik je post ge-edit had? Schande!
Dat moet wel. Ik zou zo’n stomme fout nooooooooooit maken
nouja, het was dus het kastje, iedereen bedankt voor het meedenken.
de wagen start nu ook beter dan eerst, mooi meegenomen
CX GTi Turbo 2 - All Black
Evan schreef:nouja, het was dus het kastje, iedereen bedankt voor het meedenken.
de wagen start nu ook beter dan eerst, mooi meegenomen
Aha perfect!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bogaard77 schreef:Een elektronische ontsteking HEEFT GEEN CONDESATOR!
Ik verdenk de module. of een stekkertje..
Told you so!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik lees het nu pas, maar het hele verhaal komt mij zéér bekend voor!! Ik had in 2004 dezelfde klacht en de module was toen ook kapot. Gelukkig loopt jou GSA weer de komende jaren probleemloos.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973