Hallo, mijn vader heeft een Fiat Scudo. Deze heeft de 1.9 TD motor van Citroën (Jumpy). Nu heeft de auto sinds een tijdje last van witte rook (nogal veeeeeeel ops: ) bij het starten (koud). Hij had het idee dat íe op 2 cilinders startte en heeft dus bedacht de gloeibougie eruit te halen en na te kijken. Hierover twee vragen:
1. heeft iemand ervaring met de witte rook? En is dit idd. iets met de gloeibougies? :
2. hij heeft er met veel moeite twee stuks uit- en ingekregen. Iemand ervaring (foto’s?) met dit gesleutel? :
Alvast bedankt en groetjes, Rogier (ZX 1.8i )
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Witte rook kan ook een lekke koppakking zijn , maar ook goed kapotte gloeibougie’s maar dan is het meer grijze rook.
Slaat de auto ook slecht aan na voorgloeien en blijft de motor roken ?
Probeer eerst de gloeibougies. Dit is 9 van 10 keer de oorzaak. Als de koppakking stuk is heb je ook koelvloeistof verlies. Gloeibougies kun je verder niks aan zien, al zitten ze waarschijnlijk onder de koolaanslag.
Om ze los te maken inspuiten met kruipolie, ff in goed in laten werken en dan de motor goed warm draaien. Je draait ze er dan zo uit.