witte rook bij Jumpy
ramjet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23

Gepost: 13 februari 2008 09:04 PM

Hallo, mijn vader heeft een Fiat Scudo. Deze heeft de 1.9 TD motor van Citroën (Jumpy). Nu heeft de auto sinds een tijdje last van witte rook (nogal veeeeeeel Surprisedops: ) bij het starten (koud). Hij had het idee dat íe op 2 cilinders startte en heeft dus bedacht de gloeibougie eruit te halen en na te kijken. Hierover twee vragen:
1. heeft iemand ervaring met de witte rook? En is dit idd. iets met de gloeibougies? Confused:
2. hij heeft er met veel moeite twee stuks uit- en ingekregen. Iemand ervaring (foto’s?) met dit gesleutel? Confused:

Alvast bedankt en groetjes, Rogier (ZX 1.8i Smile )

Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)

Profiel  

abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682

Gepost: 13 februari 2008 09:10 PM
  [ # 1 ]

Kan idd komen door slechte gloeibougies.

Als ze niet los willen ff goed in de kruipolie spuiten, ff laten intrekken en dan de motor goed warm rijden. (wel ff die 2 die eruit zijn er weer in draaien Wink )

Profiel  

paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 13 februari 2008 09:57 PM
  [ # 2 ]

eruit draaien met warme motor en best monteren bij koude motor.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682

Gepost: 13 februari 2008 10:36 PM
  [ # 3 ]

Maareh topic is dubbelgepost (heb in beide topics gepost), dus misschien dat de mods een van de 2 topics ff op slot kan doen.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 februari 2008 02:39 AM
  [ # 4 ]

Ik denk dat ramjet met moeilijk eruit bedoeld dat je er zo lastig bij kan, er loopt nogal e.e.a. over de motor. In het ergste geval zul je de hogedruk inspuitleidingen los moeten halen.

Vastzetten is op c.a. 30nm, vergeet niet een beetje kopervet op het schroefdraad te doen.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 14 februari 2008 03:53 AM
  [ # 5 ]

Re: witte rook bij Jumpy

ramjet schreef:

Hallo, mijn vader heeft een Fiat Scudo. Deze heeft de 1.9 TD motor van Citroën (Jumpy). Nu heeft de auto sinds een tijdje last van witte rook (nogal veeeeeeel Surprisedops: ) bij het starten (koud). Hij had het idee dat íe op 2 cilinders startte en heeft dus bedacht de gloeibougie eruit te halen en na te kijken. Hierover twee vragen:
1. heeft iemand ervaring met de witte rook? En is dit idd. iets met de gloeibougies? Confused:
2. hij heeft er met veel moeite twee stuks uit- en ingekregen. Iemand ervaring (foto’s?) met dit gesleutel? Confused:

Alvast bedankt en groetjes, Rogier (ZX 1.8i Smile )

Mijn ervaringen:
Witte rook kan komen door een niet goed aangespannen koudestart thermostaat. Als deze nog een mechanische dieselpomp heeft moet je het kabeltje zoeken wat tussen thermostaathuis en dieselpomp zit.

Defecte gloeibougies walmen volgens mij meestal blauw.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 22 februari 2008 01:59 PM
  [ # 6 ]

witte rook bij een warme motor is water in de cylinders.
als het alleen bij een koude motor is, dan waarschijnlijk lucht in het brandstof systeem.
kapotte gloeikaarsen geven geen rook, alleen duurt het starten veel langer.
en daardoor kan je natuurlijk wel grijs zwarte rook krijgen.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

brakke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 28 november 2010 01:36 PM
  [ # 7 ]

Ik heb ook last van witte rook bij mijn jumpy. Maar het is wel een 2.0hdi. Als de motor koud staat heeft die problemen om te starten bij koude temperaturen, ik krijg dit maar moeilijk in gang zonder startpilot. Maar als de motor koud staat bij warme temperaturen schiet deze makkelijk in gang zonder enige probleem. Ik heb ook witte rook bij het starten van mijn wagen. Waar zou het oorzaak van het probleem kunnen zijn? Twee garagisten hebben dit probleem nog niet kunnen vinden.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 november 2010 03:13 PM
  [ # 8 ]

Een HDI hoef je eigenlijk nauwelijks voor te gloeien, maar met koude temperaturen kan ik het me voorstellen dat voorgloeien nodig is. Ik zou beginnen met het vervangen van de gloeibougies, grote kans dat het daar in zit.

Profiel  

Gepost: 28 november 2010 04:05 PM
  [ # 9 ]

Bij vriestemperaturen moet ook een HDI wel degelijk worden voorgegloeid, je zult zien dat dan wel het voorgloeilampje gaat branden op het dashboard. Omdat je dit niet gewend bent kun je het over het hoofd zien, maar het is er wel degelijk.

Profiel  

brakke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 29 november 2010 06:38 PM
  [ # 10 ]

Ik heb mijn gloeiboegies al vervangen maar daar ligt het probleem niet. Het beste met wat ze zijn afgekomen is dat het eventueel aan de retour van injectoren kan liggen. Maar een ander garagist zegt dat dat niet kan want dan zou het probleem zich altijd voordoen, ook als het warm is. Hij denkt dat het ergens aan de bekabeling zou zitten. Nu moet ik ook zeggen dat er een motorblok inzit van een citroen berlingo van 2006. Kan het daaraan liggen. Dat de gloeiboegies misschien ni op de juiste plaats zitten om de kamers te kunnen opwarmen??

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook