Mijn auto heeft inmiddels de 200.000,- km gepasseerd, ze rijdt op LPG, van de 1 hoor ik .... die gaat je geld kosten… met zo’n kilometerstand de ander zegt…. je kan er makkelijk 350.000 km mee rijden… Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb een automaat rij zelden harder dan 140 maar sta wel elke dag in de file..
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Op zo’n vraag kan toch niemand een zinnig antwoord geven. Als je de boel goed onderhoudt kan ie vast nog jaren mee.
Meestal gaat de automaat er eerder aan, zo rond de 150000 km.. Dat lijkt mij meer iets om rekening mee te houden…
Maar als de auto probleemloos op gas rijdt zal ie dat ook wel blijven doen. Maar boven de 2 ton kun je natuurlijk defecten verwachten, net zoals een gewone benzine- of dieselauto.
Auto een keer op zn donder geven is ook niet erg, zolang de motor maar goed warm gereden wordt.
Mijn ervaring met de C5 is nog beperkt, hoewel ook daar de kilometerstand richting de 200.000 km gaat met een 2.0i 16V op LPG.
Mijn ervaring met auto’s met veel kilometers en LPG is groter. Bij normaal onderhoud kan een motorblok gemakkelijk de 400.000 km halen, zeker op LPG.
Bij LPG ontstaat er weinig tot geen aanslag in het motorblok. Meestal wordt er ook meer en langere stukken mee gereden wat het motorblok alleen maar ten goede komt. Een motorblok slijt meer van de vele korte en dus koude stukjes rijden, dan lange stukken snelweg rijden waarbij de motor goed op bedrijfstemperatuur is.
Dus wat betreft motor verwacht ik niet snel problemen bij hogere kilometerstanden. Natuurlijk hebben alle andere delen ook zoveel kilometers achter de kiezen dus dat er wel eens iets stuk kan gaan, is niet meer dan logisch.
Grootste probleem met oudere gasautoos is denk ik nog wel dat mensen denken dat ze de olie niet hoeven te verversen omdat het er zo mooi schoon uitziet - maar ondertussen de motor met aangelengd water proberen te smeren.
Ich bin ein Breaker
Vergeten we de kleppen niet?
Ook al hoeven ze niet gesteld te worden, als ze te ver ingedaald zijn om door de hydraulische stoters gecompenseerd te worden is het toch einde oefening. Een koprevisie is dan nodig, kost vast niet weinig.
Het hangt sterk van de hardheid van de Citroen kleppen af of het bij 2 ton voorbij is. De vraag is dus of daarmee erevaringen bekend zijn bij de 1.8l16V en 2l16V motoren. De oude 8V motoren hadden nl zachte kleppen (Xantia 1.8 was na 2 ton gas op)
Enige wat ik me kan voorstellen dat dit veel minder speelt bij een Vialle lpi, de meeste C5’s hebben echter een AG installatie met verdamper die de kleppen dus niet koelt.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
THEFXR1 schreef:de 1.8 en de 2.0 16V zijn toch dezelfde motoren als uit de xantia,maar dan met een ander motormangement? die gingen ongeveer 350.000 mee op LPG
nope, in de Xantia zaten XU-motoren. In de C5 zijn het EW-motoren.
Alleen de diesels (HDI) zijn vergelijkbaar: allemaal DW.
exroosje schreef:Vergeten we de kleppen niet?
Het hangt sterk van de hardheid van de Citroen kleppen af of het bij 2 ton voorbij is. De vraag is dus of daarmee erevaringen bekend zijn bij de 1.8l16V en 2l16V motoren. De oude 8V motoren hadden nl zachte kleppen (Xantia 1.8 was na 2 ton gas op)
De Xantia 1.6i en 1.8i zijn ook de enige motoren uit het complete gamma die slecht met LPG uit de voeten kunnen vanwege de snelle slijtage.
Bij de BX was de 1.6i, net als de 1.4 en 1.9 uitermate geschikt voor LPG.
De latere Xantia-motoren bleken ook weer uitermate geschikt te zijn voor LPG, dus ik maak me eigenlijk absoluut geen zorgen over de klepspeling bij een C5 met 2 ton op de teller.