Ik heb een Acadiane met 602 AM2A motor.
Als ik het dekseltje open van de olievulpijp zit er wittig schuim aan de binnekant deksel. Ik dacht dat dat wees op een te koude motor door een teveel aan condens. Als ik vervolgens m’n winterhoesje voor de gril doe (kouder dan +5 graden) verdwijnt dat niet helemaal en lijkt het alsof de motor het gewoon veel te warm heeft. Bij warme motor krijg ik ‘m zéér moeilijk weer aan de praat.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
sorry, de vraag is wat er aan de hand kan zijn. ‘s zomers in de warmte is er geen enkel probleem met starten.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Nu voornamelijk korte stukjes, maar als ik dus de snelweg op ga haal ik de winterhoes er weer af omdat ik anders na bijv. het tanken de motor bijna niet meer aan de praat krijg (alsof ie ‘t veel te warm heeft). Als ik maar 10 minuutjes hoef te rijden wordt ie niet echt warm dus kan ik de hoes er gewoon op laten zitten.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik heb geen ervaring met winterhoesjes, maar ik kan me zo voorstellen dat deze stammen uit een tijd dat er nog echte winters waren en er geen anti-vries in de radiator zat. Momenteel hebben we relatief gezien dus gewoon lente…..........
Het sludge probleem ken ik nog van de BX’en, en dat speelde ook voornamelijk in de wintermaanden, zal meer met de buitentemp. en luchtvochtigheid te maken hebben dan met de temp van de motor denk ik zo. Maar je zou ook eens de werking van de thermostaat (heb je die wel ?) eens na kunnen kijken als de motor slecht warm wordt. In ieder geval het hoesje eraf laten denk ik, enge dingen…..
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
ambijajance schreef:Ik heb geen ervaring met winterhoesjes, maar ik kan me zo voorstellen dat deze stammen uit een tijd dat er nog echte winters waren en er geen anti-vries in de radiator zat. Momenteel hebben we relatief gezien dus gewoon lente…..........
Het sludge probleem ken ik nog van de BX’en, en dat speelde ook voornamelijk in de wintermaanden, zal meer met de buitentemp. en luchtvochtigheid te maken hebben dan met de temp van de motor denk ik zo. Maar je zou ook eens de werking van de thermostaat (heb je die wel ?) eens na kunnen kijken als de motor slecht warm wordt. In ieder geval het hoesje eraf laten denk ik, enge dingen…..
Het gaat hier om luchtkoeling.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
hoiwessy schreef:Nu voornamelijk korte stukjes, maar als ik dus de snelweg op ga haal ik de winterhoes er weer af omdat ik anders na bijv. het tanken de motor bijna niet meer aan de praat krijg (alsof ie ‘t veel te warm heeft). Als ik maar 10 minuutjes hoef te rijden wordt ie niet echt warm dus kan ik de hoes er gewoon op laten zitten.
Martijn
Misschien heeft het ongemak niets te maken met het hoesje.
Het te warm worden van de bobine en daardoor niet willen starten is bij de A-type een ook bekend euvel. Wellicht is dat het.
Jeroen
altijd plankgas doorstarten!!! soms duurt dat idd een minuut
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: te koude of te warme motor ?
hoiwessy schreef:Ik heb een Acadiane met 602 AM2A motor.
Als ik het dekseltje open van de olievulpijp zit er wittig schuim aan de binnekant deksel. Ik dacht dat dat wees op een te koude motor door een teveel aan condens. Als ik vervolgens m’n winterhoesje voor de gril doe (kouder dan +5 graden) verdwijnt dat niet helemaal en lijkt het alsof de motor het gewoon veel te warm heeft. Bij warme motor krijg ik ‘m zéér moeilijk weer aan de praat.
Martijn
Op korte stukjes kan je ‘kouder dan 10 graden’ aanhouden. Snelweg alleen een hoesje als het echt vriest. Een eendblok kan erg goed tegen warmte. slecht starten als ze warm is is idd meestal een matige bobine en idd altijd plankgas starten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Het gaat hier om luchtkoeling.
Nou mooi is dat. Ben ik weer mooi op mijn nummer gezet ops:
ONDER DE 15 GRADEN ALTIJD WINTERKAPJE, OOK OP DE SNELWEG.
En voor de warme start een nieuwe bobine kopen, dat moet elke 20 jaar zo’n beetje dus het zal ondertussen wel tijd zijn. Wedde dat je probleem over is?
heavy metal speed eend!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
ONDER DE 15 GRADEN ALTIJD WINTERKAPJE, OOK OP DE SNELWEG.
Zou gewoon het instructieboekje volgen, dus gewoon boven de 10 graden GEEN hoesje.
Jeroen
dat doe ik, daarom zeg k 15 graden
heavy metal speed eend!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
thomaaas schreef:dat doe ik, daarom zeg k 15 graden
In het 2cv boekje staat boven de 10 graden, geen hoesje.
Maar in het boekje van de Acadiane staat idd. boven de 15 graden geen hoesje en onder de 10 graden zeker een hoesje.
Enfin, ik zou in elk geval op de snelweg met 15 graden geen hoesje gebruiken.
Jeroen
Ik houd voor de eend zonder bigbore 15 aan, voor die met 10. Mocht je zelf nu rare dingen gaan ruiken of hele hete lucht voelen zou k t af zetten maar zo’n motor kan meer hebben dan je denkt
Anyhow, gewoon lekker hoesje erop houde tot t je weer lammetjes ziet en bobine verversen.
heavy metal speed eend!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special