2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Automaat
lmb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 24 februari 2005 01:20 AM
  [ # 16 ]

Schakel problemen automaat C5

Mijn C5 2.0 aut (dec 2003) schakelt ook regelmatig (niet altijd en ook niet reproduceerbaar afhankelijk van een bepaalde temp.) te snel op bij koude start (en te laat terug). Hij schakelt dan bv bij 45 kmpu al in de 3e versnelling en bij 60 in de 4e versnelling. Hierdoor de motor wordt “afgewurgd” bij te lage toerentallen, niet bepaald goed voor de krukaslagers dus. De sportstand is inderdaad een oplossing voor dit probleem dat m.i. een programmeerfout in de software is.

Een andere minder vaak voorkomende eigenaardigheid is dat bij een koude start de aut. niet alleen te snel opschakelt, maar daarbij soms de mechansche lock-up niet gebruikt. Dit heeft wel tot gevolg dat het “afwurgen” bij gasgeven minder optreedt omdat de hydraulische koppeling (koppelomvormer?) meer “doorslipt” en de motor de gelegenheid geeft wat meer toeren te maken, ondanks de te hoge versnelling. Dit rijdt overigens wel lekker omdat de schakelmomenten van 2 naar 3 en 3 naar 4 veel soepeler verlopen (begint dan net op de aut van mijn oude amerikaan te lijken). Na enkele minuten rijden (in bv de stad) is dit verdwenen en komt de mechanische lock-up er weer in vanaf de 2e versnelling.
Ik heb dit probleem al 2 keer proberen uit te leggen aan mijn dealer, maar die snapt sowieso niet zoveel, dus zonder resultaat (ze hebben 3 mnd geleden wel alle software wegens een ander euvel geupdate, maar dat heeft niet geholpen.
Wie o wie weet hier een oplossing voor (anders dan een nieuwe V6 3.0 met nieuwe 6traps aut te kopen)? Misschien die luitjes in Lunteren?

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 24 februari 2005 11:59 AM
  [ # 17 ]

Re: Schakel problemen automaat C5

lmb schreef:

Een andere minder vaak voorkomende eigenaardigheid is dat bij een koude start de aut. niet alleen te snel opschakelt, maar daarbij soms de mechansche lock-up niet gebruikt. Dit heeft wel tot gevolg dat het “afwurgen” bij gasgeven minder optreedt omdat de hydraulische koppeling (koppelomvormer?) meer “doorslipt” en de motor de gelegenheid geeft wat meer toeren te maken, ondanks de te hoge versnelling.

Dit probleem ken ik ook, alsof je de hele tijd met slippende koppeling rondrijdt. Dit is echter vrij problematisch als je meteen met een koude auto de snelweg op wilt. Hij trekt voor geen meter op dat moment en je komt bijna niet boven de 80 km/uur uit door die slippende koppeling tenzij je vol gas geeft en dat gaat me toch net iets te ver op een koude motor. Het mag dan wel een lease auto zijn maar ook die behoor je te behandelen als je eigen auto (vooral als het natuurlijk een Citroën is Laughing ).

Die van mij schakelt trouwens al bij 30 naar zijn 4 als de motor koud is en houd hem in die versnelling tot de (bovengenoemde) 80. Het is vrij vervelend als dat gebeurt vooral als de automaat na een tijdje besluit om wel zijn normale schakelgangen te gebruiken, de slippende koppeling opgeeft en je ineens echt 30 in zijn 4 rijdt. Dan is het net of de motor er onderuit wil rammelen. Beetje slecht van deze auto, maar verder geen problemen met de automaat. Rijd fantastisch.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
lmb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 24 februari 2005 04:31 PM
  [ # 18 ]

Re: Schakel problemen automaat C5

Het kan blijkbaar dus nog erger dan die van mij. Eenmaal opgewarmd is dit probleem ook bij mij verdwenen.

Wel vergeet de automaat bij warme motor bij overschakelen van 3 naar 4 wel eens te koppelen (bij koude motor van 1 naar 2 ook wel eens). Resultaat: omhoogschietend toerental en dito loeiende motor, waarna ie weer met een schok koppelt. komt gelukkig niet al te vaak voor. Ook dit lijkt mij een programmeerfout in de software. Franse autoingenieurs zijn oha slim en technisch voortuistrevend, maar hier heeft men een steekje laten vallen (misschien hebben ze de schakel-software door een stagiere of andere minkukel laten schrijven).

Profiel  
 
smitssan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 19-02-2004

Gepost: 09 maart 2005 07:14 PM
  [ # 19 ]

Er zijn dus meer mensen met problemen met de automaat.

Ook die van mij schakelt als het koud is veeeeel te vroeg naar de 4e versnelling.

En, zoals al eerder vermeld, schakelt hij soms met een flinke schok. Niet echt confortable.

Ik heb de SW versie na laten kijken, en volgens de dealer is dit de laatste versie.

C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook