Twee weken geleden kocht ik op Ebay een C35 in schaal 1/65 voor slechts 2 euro . Het wagentje was compleet (dat was het belangrijkste voor me), en had nog goeie ruitjes en schuifdeur.
Aangezien ik nog zo’n modelletje heb (in iets betere staat) ga ik deze van Ebay opknappen.
Zo kocht ik hem:
Ondertussen is ie volledig uit elkaar gehaald
En afgeschuurd (met de dremel). Foto hiervan volgt nog.
Wat staat er nu nog te gebeuren:
- In de grondverf zetten.
- Aflakken
- Proberen om nog wat details te accentueren (voorgrille, koplampen, achterlichten,...)
-Terug in elkaar steken.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 994
Geregistreerd: 22-02-2004
- Saxo 1.6i SX automaat
Re: Restauratie C35
Erg leuk dat je ‘m een twede leven gunt!
Ik heb zelf ooit hier op de rommelmarkt een oude witte Visa ‘varkensneusje’ van Norev gekocht en ook zo’n C35 van Efsi.
Ik heb een politie uitvoering maar helaas heb ik geen schuifdeur.
Ik kon ‘m gewoon niet laten staan..
Edit; ik zie dat ie gepopnageld is.. hoe heb je ‘m uit elkaar gekregen?
Heb ooit wel eens een Acadiane van Majorette ‘gerestauteerd’....
Klem het model voorzichtig in een bankschroef, met een ijzerboortje van 3-4 mm boor je dan de kop van de popnagel af en met een beetje frunniken valt het model uit elkaar.
Lastiger is het model daarna weer in elkaar te zetten. Die van mij is dus nog gewoon los.. Maar een iemand adviseerde mij met een dremel-tool een klein gaatje te boren in de voet waar de popnagel in zat en dan een klein schroefje te gebruiken. Een ander gaf het advies lijm te gebruiken…
Ik heb idd ook de popnagelkop weg geboord met een boortje van 3mm. Probeer er wel voor te zorgen dat er nog een heel klein randje is dat je bij het in- en uit elkaar nemen voelt klikken.
Bij het terug in elkaar steken doe ik dan rond de rand een klein beetje Loctite. Ze vallen dan niet meer uit elkaar.
Een gaatje maken en een schroefje gebruiken is idd ook een mogelijkheid, maar je moet dan toch ook draad ‘trekken’ in dat gaatje?
Bestaan er zulke kleine draadtappers?
(altijd leuk om wat bij te leren )
@DSfreak: zo’n visa heb ik ook, maar die ziet er niet meer uit. Hoop ooit nog eens een beter exemplaar te vinden (om origineel te houden).
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 994
Geregistreerd: 22-02-2004
- Saxo 1.6i SX automaat
stefaan5089 schreef:@DSfreak: zo’n visa heb ik ook, maar die ziet er niet meer uit. Hoop ooit nog eens een beter exemplaar te vinden (om origineel te houden).
De mijne ziet er nog redelijk uit, alleen de wieltjes zijn erg verbogen.
Daardoor kan ie niet echt meer normaal staan.. valt naar links of rechts.
Ik houd ‘m wel maar voorlopig zit geen restauratie in.
In die staat zou ik hem ook niet direct restaureren, ziet er nog leuk uit: origineel, compleet en ook qua kleur nog vrij goed .
De wielasjes zijn denk ik een algemeen probleem bij zulke autootjes, heb ik al dikwijls gezien, ook bij matchbox en majorette. Daar weet ik ook niet direct raad mee om ze recht te krijgen
Bij mijn visa’tje zijn de asjes ook gebogen. Er ontbreekt ook een stukje bumper opzij achteraan en is volledig herverfd (al meer dan 1 keer denk ik, er zitten nog andere kleuren op de ruiten )
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Ik mag dat ook graag doen, voor een appel en een ei een modelletje kopen, en dat dan restaureren.
Voor oude Dinky’s is er allerlei replicaspul te koop: bandjes, ruitjes, eigenlijk alle onderdelen die gauw kapot- of weggespeeld worden.
Ik boor de klinknagel ook gewoon weg, boor een klein gaatje in het zamac en breng later op de plaats van de klinknagel een druppel tweecomponentenlijm aan. De bedoeling is dat de lijm in het gaatje loopt; er zijn trouwens ook replica klinknageltjes te koop, zodat het ook aan de onderkant weer helemaal echt lijkt.
Hier een paar voorbeelden van restauraties. Opmerkelijk is dat de replicaonderdelen (i.c. bandjes en ruitjes) meer kostten dan de modellen zelf.
Voor:
Na:
Voor:
Na:
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Dat is prachtig werk Rob!
Ik neem aan dat de klinknageltjes voor 1/43 zijn; bestaan er ook voor de 1/65 modellen?
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Gisteren nog even bezig geweest met mijn C35. Heb alles in de grondlaag gezet:
De bodemplaat heeft al zijn definitieve kleur gekregen:
Ik heb gekozen voor mat zwart. Staat wat realistischer dan zwarte lakverf (de bumpers van een echte C35 zijn ook niet in de zwarte lak).
Nu de rest nog overspuiten (komt terug in het groen), detailleren en alles terug samenbrengen.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
De koets heeft zijn definitieve kleur gekregen:
Momenteel ziet ie er dus zo uit:
Zit nog niet definitief in elkaar. De details moeten er nog opkomen (grille, koplampen, achterlichten, ...). Maar zo zou ie er nieuw moeten uitgezien hebben.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ziet er goed uit! Ga je de velgen ook nog restaureren?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Het is idd de bedoeling dat die er ook weer als nieuw gaan uitzien. Dat wordt dus met een fijn borsteltje die grijze ringen er terug optekenen.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
stefaan5089 schreef:Het is idd de bedoeling dat die er ook weer als nieuw gaan uitzien. Dat wordt dus met een fijn borsteltje die grijze ringen er terug optekenen.
Dat zou `m wel helemaal afmaken… Ik krijg zin om zelf `n oud autootje uit de kast te halen
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Gewoon DOEN!!!
Eentje halen op de rommelmarkt en gewoon beginnen. Mislukt het, dan ben je niet veel kwijt, en anders heb je er weer een leuk model bij.
Zo’n metalen model kan wel wat hebben hoor. Als het spuitwerk niet direct lukt kan je het weer afschuren en opnieuw beginnen.
Ik heb momenteel nog wel enkele projectjes op stapel staan, maar eerst moet de citroën-zolder afgewerkt worden zodat de dozen kunnen uitgepakt worden.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
So, die stends strek in de lek (zoals ze in Engeland zeggen) !!!
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.