Een mooie Xantia 1.8 16V uit 1998, 105.000km op Gas staat bij de dealer te koop voor 7000. De auto heeft climate control, ABS, electr ramen, spiegels. De distibutieriem is al vervangen. 6 maanden garantie.
Zij er verder dingen die bij een Xantia van deze leeftijd en km-stand nu of binnenkort aandacht nodig hebben. (m.u.v. de distributie riem)
Kan deze motor goed tegen gas?, hoor veel nagatieve verhalen over rijden op gas. Motor slijt sneller door droge en hetere verbranding.
Kortom hoor van veel kanten dat rijden op gas vragen is om problemen.
Is dit een goede koop gezien de prijs? De dealer zelf is betrouwbaar, heb al eerder 2 Citroenen bij hem gekocht.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Rijden op gas is niet puur slecht hoor. De motor heeft veel minder last van inwendige vervuiling, en bovendien is de klopvastheid van LPG een stuk hoger dan die van benzine. Het grote probleem van LPG vind ik voornamelijk dat er weer extra onderdelen worden gemonteerd die kunnen slijten. Bovendien worden LPG auto’s nogal eens niet toegelaten op veerboten, parkeergarages en autotreinen (denk aan de kanaaltunnel). En dat maakt het gebruik van LPG soms minder praktisch.
Maar mijn vader heeft vroeger ooit eens een Mercedes 280S gehad (nee, niet slaan! ops: ) op LPG, en dat werkte probleemloos. Met vroeger bedoel ik dan 1982.
Totaal aantal Berichten: 25627
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn DS op LPG heeft na 300.000 km als enige slijtage : een relais. Alle mechanische delen werken probleemloos.
Trouwens. ik ben nog nooit gecontroleerd in een parkeergarage en ook niet in de kanaal tunnel. gewoon erin rijden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Thanx voor jullie advies.
Ik heb inderdaad wel vaker gezien bij garages dat er staat LPG niet toegelaten, maar dan staat er ook iets bij van zonder veiligheidsklep :
Vooralsnog heb ik dit alleen in Belgie en Frankrijk gezien.
De parkeergarages hier in Rotterdam hebben niet zo een verbod, voor zover ik me dat kan herinneren.
Vele veiligheidskleppen zijn verplicht vanaf een bouwjaar lang geleden. Dus die heeft die Xant zeer zeker.
Ik zou van die kilometerstand een autopas willen zien, alhoewel het voor slechts 6 jaar nog niet zo heel gek is.
Maar het is inderdaad de 1.8 8v met de gasproblemen, niet de 16v.
Gas wat heet en “droog” verbrandt is trouwens onzin, het enige probleem is dat de verbranding langer duurt en het mengsel dus nog heter is als het langs de uitlaatklep komt. En die krijgt het dus zwaar. That’s all. Verder krijgt gas overal de schuld van maar de rest van de motor slijt juist langzamer, juist *door* de gelijkmatigere, schonere verbranding. Je moet alleen een fatsoenlijk afgestelde installatie hebben met niet teveel knoopwerk in de bedrading, dan is het een betrouwbare auto. Installateurs maken er soms ook een zooitje van helaas.
Stellen hoef je de kleppen bij een 16V ook niet eens, daar zijn de hydraulische klepstoters voor.
Doen, dus.
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
... En vanwege die hetere uilaatgassen die langs de kleppen stromen werd er vroeger nogal eens een zogenaamde ‘gaskop’ gemonteerd, wat inhoudt dat de kop werd vervangen of aangepast door hardere klepzittingen te monteren. Maar moderne auto’s rijden tegenwoordig allemaal op loodvrij en hebben standaard al die hardere klepzittingen. Dus dit zou bij die Xantia ook geen probleem hoeven zijn. Gewoon doen, al helemaal als er een G3 installatie in zit, want dan betaal je ook nog eens lekker weinig houderschapsbelasting (nou ja, relatief dan…)
Bij mij is er in het verleden wel een gaskop gemonteerd.
Laatst de kleppen eens laten stellen na 32.000 km.
Was eigenlijk niet nodig geweest. 1 uitlaatklep moest 15/100 gesteld worden en eentje 5/100.
Hier rij ik weer 50.000 km mee
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Tja, wat PSA gedaan heeft met die 1.8 8v’s weet ik niet. Met de oudere (1.6 en 1.9) 8v’s en met de tweeliters zijn nooit problemen op gas…
Gelukkig past een oudere kop ook op een 1.8, voor zover ik weet
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:Tja, wat PSA gedaan heeft met die 1.8 8v’s weet ik niet. Met de oudere (1.6 en 1.9) 8v’s en met de tweeliters zijn nooit problemen op gas…
Gelukkig past een oudere kop ook op een 1.8, voor zover ik weet
Ja, gewoon een 1.6 of 1.9 cilinderkop van een BX nemen.
Michael schreef:De monteur heeft toen een oude kop gepast en op het eerste gezicht leek het te passen. Maar er is een oliekanaaltje dat net op een andere plaats zit, waardoor je de kop niet kunt gebruiken.
Dat kan niet, want zelfs de koppakking is hetzelfde nummer. Misschien was het toch een andere kop die jullie geprobeerd hebben, want de BX 1.6/1.9 koppen waar wij het over hebben, hebben dus dezelfde koppakking als de Xantia 1.8 8v.
Mijn enige twijfel zat aan de kant van het inlaatspruitstuk, maar Eric zal dat wel weten, dus dan past het gewoon.
Marcel
(die nog een jonge BX 1.9 8v kop heeft liggen, nooit op gas gelopen, dus als er hier nog 1.8 Xantia gasrijders zijn die een nieuwe kop nodig hebben…)
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Wij hebben bijna 2 jaar een 98 1.8 16V op LPG G3 gereden van 159.000 tot 239.000 km. We moesten wel elk jaar het gasklephuis laten reinigen, maar verder nooit problemen gehad (uberhaubt was de auto probleemloos). In gas schijnt soms vet te zitten, want het gas-systeem enigszins vervuilt. Dan slaat de motor steeds af op gas. Dat schoonmaken kost rond de 100 euro. We rijden 40.000 km/jaar. De 1.8 16V (Xantia II) is ronduit een erg fijne auto!
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
web schreef:Tja, wat PSA gedaan heeft met die 1.8 8v’s weet ik niet. Met de oudere (1.6 en 1.9) 8v’s en met de tweeliters zijn nooit problemen op gas…
Gelukkig past een oudere kop ook op een 1.8, voor zover ik weet
Ik kan me nog de Peugeot 305’s en BX’en herinneren. Dat was niets dan narigheid met gas. Lekke koppen aan de lopende band. Mijn oom was toen Peugeot-monteur.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Re: Xantia
[quote author=“M&M”
Airco/ecc is trouwens niets bijzonders ,is standaard vanaf het type II
Suc6 ..
Niet helemaal. Dat werd pas standaard vanaf 2000. Daarvoor had je het op veel actiemodellen en duurdere types of als extra.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Richard Kruizinga schreef:web schreef:Tja, wat PSA gedaan heeft met die 1.8 8v’s weet ik niet. Met de oudere (1.6 en 1.9) 8v’s en met de tweeliters zijn nooit problemen op gas…
Gelukkig past een oudere kop ook op een 1.8, voor zover ik weet
Ik kan me nog de Peugeot 305’s en BX’en herinneren. Dat was niets dan narigheid met gas. Lekke koppen aan de lopende band. Mijn oom was toen Peugeot-monteur.
Ik heb enkel alleen maar goede ervaringen met LPG in een BX. Zowel de 1400 als de 1900 (zelfde cilinderkop als de 1600) kunnen uitstekend tegen gas rijden en de kleppen behoeven maar zeer weinig gesteld te worden. Dit in tegenstelling tot de Xantia 1.8i (de 8V).
Dus waar jij die problemen vandaan haalt?
Re: Xantia
M&M schreef:Richard Kruizinga schreef:M&M schreef:
Airco/ecc is trouwens niets bijzonders ,is standaard vanaf het type II
Suc6 ..
Niet helemaal. Dat werd pas standaard vanaf 2000. Daarvoor had je het op veel actiemodellen en duurdere types of als extra.
Airco is toch echt standaard vanaf Type II ‘98 .... er is maar één uitzondering en dat is de 1.8 Deauville ( een actiemodel ) verder op alle modellen standaard !!
Dus bovenstaande bewering klopt niet helaas , het staat zelfs niet in de optielijst , is ook niet nodigZie hier de prijslijst -> Deel 1 , en Deel 2
Menno.
Uhhhhhh Menno, en deze dan?
Te koop:
Xantia break turbo diesel 05-2000 blaauw
1e eigenaar geen airco
linken lukt niet met marktplaats
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Normaal vertel je toch juist de optie die jou auto wel heeft?
TK Xantia 1.9TD berline
zonder saaie kleur
geen vol automatische klimaatregeling
zonder velours bekleding
Auto heeft geen trek haak en geen wieldoppen….
Doe een mooi bod
Idd, Airco was standaard op alle Xantia’s (bijzondere modellen daargelaten…
Ik heb het ergens waar gelezen, maar waar?
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI