Koelfan (ook) van binnenuit inschakelen
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 08 februari 2008 11:07 PM

Ik zou het fijn vinden als ik de koelfan van mijn ax ook vanuit het interieur zou kunnen bedienen naast de gebruikelijke weg via het thermocontact.

Heeft iemand een schema hoe ik dat veilig zou kunnen maken?

Aanvullend: in mijn ax zitten geen mistlampen maar wel de schakelaar en het relais voor het inschakelen daarvan, kan ik evt. deze gebruiken om de fan in te schakelen?

Ben benieuwd!

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 11 februari 2008 03:09 PM
  [ # 1 ]

Dat het gaat, daar heb ik geen twijfels over. Ik ben alleen niet zo ‘elektrisch’ onderlegd om het zo even te fixen. Als ik uiteinden van het thermocontact verbind gaat de fan draaien. Als ik daar nu een extra schakelaar tussen plaats, kan ik het dan veilig werken?

Profiel  
 
GertXM
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 13-06-2006

- Xsara 16i 16v
Gepost: 11 februari 2008 03:23 PM
  [ # 2 ]

gewoonn een extra schakelaar om de relais te bedienen.
maw een extra stroomtoevoer naar de relais maken
met een schakelaar er tussen.
is geen probleem.
Maar waarom zou je dat willen??

Gert.

sleepy      
           

                    shout

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 11 februari 2008 08:04 PM
  [ # 3 ]

Als ik het goed begrijp:

Via het thermocontact slaat de fan massageschakeld aan. Voor het thermocontact de twee draden aftakken (even netjes solderen natuurlijk) en naar de schakelaar in het dash trekken, daartussen veiligheidshalve nog een zekering. Een relais gebruiken kan toch niet bij een massadraad?

Waarom ik het wil: omdat de temp.-meter een beetje vreemd doet. Hij staat tijdens het rijden strak op 85 graden. De fan (heb het een keer geprobeerd) slaat in bij 120 graden, de meter staat dan tegen het rode aan. Dat zint me niet. Nu weet ik dat een meter niet superbetrouwbaar is, dus ik heb inmiddels zowel een nieuwe thermostaat als een nieuw thermocontact liggen. Die van binnenuit bedienbare fan leek me dan nog wel een leuke toevoeging.

O ja, ik kan nog precies 1 schakelaar kwijt in mijn dash, dat staat beter Razz.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 11 februari 2008 08:57 PM
  [ # 4 ]

Inderdaad gewoon de 2 draden van je thermocontact naar binnen trekken en een schakelaar er tussen maken, 120 graden is wel wat laat inderdaad om nog wat bij te koelen.

Je kan wel een relais gebruiken bij een massadraad, dan moet je wat extra draden trekken. Maar in dit geval is een relais echt niet nodig.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 12 februari 2008 01:07 AM
  [ # 5 ]

Als je dit doet zou ik het wel via een relais schakelen, anders brand waarschijnlijk je schakeleaar binnen de korste keren door aangezien er toch een behoorlijke stroom door de koelventilator gaat.  Wink
Vandaar ook de dikke draden op het thermocontact.  Idea

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 februari 2008 02:48 AM
  [ # 6 ]

Ik wil die laatste opmerking ONDERSTREPEN. Je moet nooit direct de draden van de fan naarbinnen toe trekken. En als het thermocontact kapot is moet je dit ter plekke doorverbinden met een dik stuk ijzer of draad - het brandgevaar is groot en reëel.

Je hebt overigens best een fors relais nodig voor zo’n motorfan. Zoiets is in een sloop-BX aanwezig, aangezien de fan normaliter al over het contact met een relais ertussen is geschakeld.

En, als je te lange draden aan het relais maakt krijg je mogelijk ook best een flinke spanningsval vanwege de forse stroom die er loopt. Gevolg is dat de fan niet vol op toeren draait.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 12 februari 2008 04:56 PM
  [ # 7 ]

Hmm, toch maar een relais dus. Het moet veilig en goed zijn, dat is echt de allerbelangrijkste voorwaarde om het te doen. Ik had zojuist al een proefopstelling gemaakt met een lampje om erachter te komen hoe ik de schakelaar (zo’n originele heeft 4 uitgangen) moest aansluiten om zowel het lichtje in de schakelaar te laten aangaan als het lampje (of in de auto de ventilator dus). Dat is vast gelukt.

Nu dus dat relais er nog tussen klussen. In de auto is de fan met 25A gezekerd (een Ax-fan is niet zo groot en zwaar Razz), ik neem aan dat een ex-mistlichtrelais met 25A volstaat.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 12 februari 2008 05:38 PM
  [ # 8 ]

Ik was er even vanuit gegaan dat het thermocontact een relais schakelt wat op zijn beurt de fan schakelt, en dat lijkt me ook het meest voor de hand liggend.

Of wordt de fan rechtstreeks door het thermocontact geschakeld?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 12 februari 2008 06:12 PM
  [ # 9 ]

Goede vraag, als er al een relais zit, dan hoef ik er natuurlijk niet alsnog een te plaatsen. Ik ga eens op zoek naar een schema, dat zal alles verhelderen.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 15 februari 2008 05:39 PM
  [ # 10 ]

Kun je snel achterhalen.

Zitten er dikke draden of dunne draadjes bij je thermo contact.

Dikke duid op geen relay. Dunne duid op wel een relay

Overigens.

Is je weerstand nog wel goed? Normaal heeft de wagen een 3 draads thermo contact. 1 ingaande + en 2 geschakelde uitgangen voor 2 trappen.

Trap 1 is een goede 90graden en laat de fan via een groot weerstand langzaam draaien. Of als er 2 fans zijn worden deze in serie geschakeld.

Trap 2 is een goede 105 of 110 graden en laat je fan maximaal draaien.

Klinkt dus eerder dat je trap 1 mist. Dan is ofwel je thermo contact ofwel je weerstand (meestal) overleden. Waar die zit bij de AX…. Geen idee

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 15 februari 2008 08:36 PM
  [ # 11 ]

Thermocontact bij de Ax is 2 polig, dus puur aan/uit. Geen lage en hoge stand van de ventilator.
En bij mijn weten schakelt het thermocontact de ventilator rechtsstreeks, en niet via een relais.  Idea

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 16 februari 2008 12:01 AM
  [ # 12 ]

Een Ax heeft inderdaad altijd een 2 polig thermocontact.

Er zijn twee soorten thermocontacten in gebruik geweest, veel serie I-modellen (zoals de mijne) hebben twee losse stekkertjes (in beide stekkertjes komt een dikke en een dunne draad samen) die je apart op het thermocontact kunt steken. Type II en (volgens mij) Type I-1400 modellen hebben een thermocontact waarop 1 stekker kan met 2 dunne draadjes. Ik kan alle relais inmiddels benoemen en heb geen onbekende gevonden, volgens mij is het nooit geschakeld geweest via een relais, ondanks de dunne draadjes.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook