Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Vanochtend bij clear-sky een schokkende motor. Gas ingeduwd maar niets hielp: vermogen ging terug van 70 naar 40 en naar beneden. Heb dit ook gehad bij regen, toen heb ik het luchtfilter vervangen. Dit was echter niet zo hevig als vanochtend. Heb de BX langs de weg gezet, motor van contact en een paar seconden later weer gestart. Daarna nog een eind gereden, wel schokkend en 1 keer weer vermogen van 60 terug naar 50. Daarna weer rustig naar het werk gereden.
Heb het vermoeden dat de bobine aan vervanging toe is of het injectiehuis moet worden schoongemaakt. Bekabeling? Rotor? Benzinepomp? Eerst maar eens een set nieuwe bougies en de bekabeling controleren op beschadigingen.. Hoe controleer ik deze op een veilige manier?
Se concentrer sur l’essentiel
motorkap open. En motor lopend
Plantenspuit pakken, en water vernevelen rond de bougiekabels.
Wel even ‘savonds doen, als je de bougiekabels ziet vonken, zijn ze kapot.
Ik moet zeggen dat ik dit al bij beide deauville’s heb gehad. Bij beide was het, het gasklephuis. De gasklep-potentiometer bleek dan kapot te zijn (de sensor die meet hoever je het gas intrapt).
Ik kan vanavond even kijken of ik hier nog een goeie heb liggen. Anders heeft kessels in schinnen er nog 2 (volgens hun website).
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
kijk even in de verdelerkap met dat vochtige weer van de laatste tijd en nu weer afkoeling kan het goed zijn dat er vocht in zit, even met een droge doek goed schoon poetsen, als je het hebt een beetje electrospray erin en dan weer proberen,ik denk dat ie het dan wel weer doet.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Vandaag injectiereiniger gehaald. Dit op aandringen van een collega. Ben benieuwd of het verschil maakt. De benzinemeter ging van links naar rechts. Is dit een ‘gevolg’ van het fenomeen?
Se concentrer sur l’essentiel
Net na het tanken wil de meter nog wel eens schommelen.
En in/na scherpe bochten schommelt de meter ook nog wel eens.
Als de meter constant van links naar rechts gaat, is er iets mis.
Ik heb trouwens nog een goede gaskleppotentiometer liggen.
Die mag je voor een tientje wel op komen halen. Ik kan hem ook wel voor je vervangen. is iets van een half uurtje werk.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Bougiekabels zijn doorgemeten: 2 ervan geven geen respons, contactpunten op verdelerkap daarentegen wel. Zou dit de oorzaak zijn geweest?
Heb meteen de bougies vervangen (eyquem!). De NGK’s braken spontaan over
Verdelerkap en rotor wil ik voorlopig laten zitten. Moet ik de contactpunten schoonmaken/opschuren, of zo laten? En welk merk bougiekabels moet ik aanschaffen?
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Als de bougies etc werken zou ik gewoon de hele injectie kop vervangen. Hier zit de gasklep potentiemeter in. Deze kop haalde ik voor zo’n 25 Euro van de sloop. Dit overzetten is makkerlijker dan het afbouwen van die potentiemeter. Je sluit de benzine slangen aan,knipt een pakking en klaar is Kees.
Succes
Peter
Archi schreef:Bougiekabels zijn doorgemeten: 2 ervan geven geen respons, contactpunten op verdelerkap daarentegen wel. Zou dit de oorzaak zijn geweest?
Heb meteen de bougies vervangen (eyquem!). De NGK’s braken spontaan over
Verdelerkap en rotor wil ik voorlopig laten zitten. Moet ik de contactpunten schoonmaken/opschuren, of zo laten? En welk merk bougiekabels moet ik aanschaffen?
Dat zou heel erg goed kunnen. De verdelerkap kun je licht afkrabben maar dat is wel een teken dat vervanging eraan zit te komen (contactpunten heb je niet met elektronische onsteking, dat heet gewoon “verdelerkap”).
Als je universele kabels haalt, dan moet je even letten op de kwaliteit. De goedkoopste soort maakt meestal maar matig contact en is slecht geisoleerd tegen indringend water. De duurdere soort heeft vaak de naam van een bekend merk en is wel ok.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Karel,
De verdelerkap zag er nog nieuw uit. Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar hier ook problemen mee gehad en er een nieuwe opgezet. De kabels waren iig aan vervanging toe: dat is gewoon een feit. Ik heb nu BERU erop zitten nu. Hij loopt niet verkeerd en heb ook de injectiereiniger in de tank gedaan. Hij schokte weliswaar nog 2 keer op de snelweg, na een lange rit, maar loept soepeler als voorheen. Vandaag is echter zonnig, zal nog een keer opletten met nat of vochtig weer. Toch ben ik mij niet helemaal zeker over de bobine.. Afwachten maar, dat is ook het geld niet .
Se concentrer sur l’essentiel
Ok, dan weet ik niet wat je met “contactpunten” bedoelt. Maar over welke BX gaat dit inmiddels? Een BX 14 deauville, maar die heeft geen contactpunten.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ik zeg het mss verkeerd.. het zijn de 4 punten in de (zwarte)verdelerkap, of eigenlijk 5(+bobine) van mijn Deauville. Deze zien er nog prima uit. Heb ze ook doorgemeten. Kan ik dat ook doen bij de bobine?
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Bobine kan ik dus niet doormeten.. Vervangen en uitproberen (try and error dus).. Heb nu een bobine uit een ZX gebouwd en vervangen… de eerste km’s dacht ik even geluk te hebben gehad met mijn prognose, maar helaas.. Schokken doet ‘ie nog steeds.. De ECU kon niet door de Citroëngarage uitgelezen worden want hij had A. Apparatuur in huis en B. geen tijd. Leuke garage trouwens
Stationair loopt het ook niet helemaal gerusstellend. Ook bij stoplicht slaat de motor af. Nu zijn de bougiekabels, verdeelkap, rotor en bobine inmiddels vervangen en ga ik nu op zoek naar een gasklephuis en een mono-injectie. Is er nog ander advies?
Morgen check ik ook even de massakabels..
Se concentrer sur l’essentiel
Heeft deze auto een ontstekingsmodule? Zo ja, heb je die al eens vervangen?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Heb vanochtend een buitenkans gekregen en een XM gekocht. De Deauville gaat in de verkoop (jammer, maar helaas )
Het project Deauville zal dus doorgegeven worden aan een liefhebber. Of iemand die op zoek is naar onderdelen
Se concentrer sur l’essentiel