Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik had met mijn LPG inbouwstation een discussie over waarom ik op een gegeven moment vaak moest starten met gasknop in de middenstand. Hij noemde als oorzaak dat het membraan van een verdamper op een gegeven moment gaat ‘plakken’.
Hij zei me dat er bij LPG altijd een bepaalde hoeveelheid paraffine bevat.
Deze paraffine gaat aan het membraan zitten en zorgt voor het ‘plakken’.
Kunnen jullie dit beamen?
Kan het zijn dat er bij goedkopere LPG stations meer paraffine in de LPG zit dan bij de duurdere stations?
Is e.e.a. periodiek schoon te maken?
Wat het precies is weet ik niet, maar er zit plakzooi in. “Gom” werd mij verteld - maar het effect is hetzelfde. Dit kun je periodiek schoon (laten) maken.
Er zijn maar enkele merken LPG in Nederland; toen ik nog LPG reed kwam ik Elpee en BK tegen. De eerste beviel me het beste omdat de motor daar het lekkerst op liep én het de goedkoopste was.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Onderop de verdamper zit en aftapplug. Hoewel ik het nog nooit gedaan heb, zou je hiermee de verzamelde sludge af kunnen tappen.
Echter vond ik dit een klusje om pas aan te beginnen bij problemen, en die heb ik al tonnen niet gehad. (knock knock….)
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het vette bestanddeel is restant olie van de raffinage, is mij verteld.
Heb dit ooit opgestoken bij toekijken van inbouw bij een dealer in een GS, de jongen monteerde de verdamper met de aftapplug boven!
Aftappen zou je kunnen doen bij storing aan de installatie, maar hoeft niet zo vaak volgens mij.
Beter is dan, bij storing dus, montage van nieuwe pakkingen en alles weer vetvrij maken vantevoren.
patje74 schreef:Onderop de verdamper zit en aftapplug. Hoewel ik het nog nooit gedaan heb, zou je hiermee de verzamelde sludge af kunnen tappen.
Echter vond ik dit een klusje om pas aan te beginnen bij problemen, en die heb ik al tonnen niet gehad. (knock knock….)
JE moet de sludge wel degelijk af en toe aftappen. Als je te lang wacht, raken de membranen in de verdamper verweekt en dat herstelt zich niet na aftappen. Aftappen van de sludge moet je bij warme motor doen en hoort bij de handelingen van een 10k beurt. Het is een erg kleine moeite. Als je gas uitlaat onder uit de verdamper komt dan hoef je niet af te tappen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
hoe werkt dat aftappen dan?
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Bij mijn verdamper is het een moer die je eraf moet draaien. Zit aan de zijkant onderaan het midden.
Overigens: iedereen nog bedankt voor de reacties. Ik ga e.e.a. zeker periodiek aftappen. Bij mij kwam er een hoop sludge uit!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Aangezien ik er nu goed bij kon eens gekeken: mijn verdamper heeft helemaal geen aftapplug, wel het gat natuurlijk!
Dus zonder aftapplug kun je ook probleemloos rondrijden, en je hoeft nooit af te tappen !
vlietmansje schreef:Aangezien ik er nu goed bij kon eens gekeken: mijn verdamper heeft helemaal geen aftapplug, wel het gat natuurlijk!
Dus zonder aftapplug kun je ook probleemloos rondrijden, en je hoeft nooit af te tappen !
Als de gasslang naar het mengstuk onder uit de verdamper komt, zit er geen aftap plug. Anders door zoeken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Egbert schreef:vlietmansje schreef:Aangezien ik er nu goed bij kon eens gekeken: mijn verdamper heeft helemaal geen aftapplug, wel het gat natuurlijk!
Dus zonder aftapplug kun je ook probleemloos rondrijden, en je hoeft nooit af te tappen !Als de gasslang naar het mengstuk onder uit de verdamper komt, zit er geen aftap plug. Anders door zoeken.
Ga straks een plaatje maken, mijn verdamper is nu goed bereikbaar voor foto-shoot