Mijn vader heeft een Citroën Jumper uit 2000 (nieuw gekocht) met 2.5 L dieselmotor…
De auto heeft nog niet zoveel gereden voor een busje, en er is bovendien altijd zeer rustig en voorzichtig gereden, mijn vader kennende.
Nu heeft ie onlangs panne gehad ermee, een zuigerveer blijkt afgebroken en het ding heeft een kras gemaakt in de cylinderwand…
De garage (dealer Bulters) zegt: er moet een nieuwe motor in. Kosten: 6000 euro.
Kan dat nou niet goedkoper? Mijn vader gaat dit bedrag rustig betalen…maar het klinkt mij als veel geld in de oren…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Citroën Jumper: zuigerveer kapot, nieuw motorblok?
Matthijs2006 schreef:Mijn vader heeft een Citroën Jumper uit 2000 met 2.5 L dieselmotor…
De auto heeft nog niet zoveel gereden voor een busje, en er is bovendien altijd zeer rustig en voorzichtig gereden, mijn vader kennende.
Nu heeft ie onlangs panne gehad ermee, een zuigerveer blijkt afgebroken en het ding heeft een kras gemaakt in de cylinderwand…
De garage (dealer Bulters) zegt: er moet een nieuwe motor in. Kosten: 6000 euro.Kan dat nou niet goedkoper? Mijn vader gaat dit bedrag rustig betalen…maar het klinkt mij als veel geld in de oren…
Natuurlijk kan dat goedkoper:
Optie A: gebruikte motor halen
Optie B: eigen motor laten reviseren, overmaat zuiger d’r in, cilinders laten opboren.
Optie C: Ruilmotor kopen bij Bols&kooijman; of Vegé.
Optie D: Busje wegsmijten ( lijkt mij zonde…)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Optie A: Wil hij niet….
De dealer bood aan een motor te kopen voor hem bij Bart Ebben, maar dan “krijg ik een motor waarvan ik niet weet hoe ermee is gereden.”
Optie B: Is dat een duurzame oplossing en wie kan zoiets doen?
Optie C: Zie A.
Optie D: Nee, het busje is verder nog als nieuw, zowel van binnen als buiten…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Matthijs2006 schreef:Optie A: Wil hij niet….
De dealer bood aan een motor te kopen voor hem bij Bart Ebben, maar dan “krijg ik een motor waarvan ik niet weet hoe ermee is gereden.”Optie B: Is dat een duurzame oplossing en wie kan zoiets doen?
Optie C: Nee, het busje is verder nog als nieuw, zowel van binnen als buiten…
Optie B is zeer duurzaam. Ieder goed revisiebedrijf kan zoiets doen, met garantie op het werk. Kost zeker minder dan 6 mille.
Optie A is een prima optie, volgens mij is je pa gek. Weet je wel wat zo’n bus waard is? Weinig…. erg weinig….
Wat ook nog kan: Gereviseerd onderblok kopen en eigen kop en verstuivers/pomp gebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je zou bijna op zoek gaan naar een andere Jumper of Peugeot/Fiat-equivalent met zelfde motor en toch door iemand die motor laten overzetten…
De dealer zei zelfs dat misschien een nieuw blok uit Frankrijk gehaald moet worden, wegens niet op voorraad in Nederland.
Volgens mij is die auto ook total-loss… emotioneel gezien erg zonde, maar ja…
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Er staat natuurlijk al een kleine 12 uur voor het wisselen van een blok. En moet er dan een gloednieuw blok in?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Optie C zie A?? Optie C, een ruilmotor is totaal iets anders als een gebruikte motor!
Een ruilmotor is een volledig nieuw opgebouwde motor, een totaal revisie dus. Nieuw, met garantie. Maar voordeliger als een nieuwe fabrieksmotor. Die fabrieksmotor is trouwens ook gewoon een ruilmotor, dat verteld de dealer er echter niet bij
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ah, ok, wist ff niet wat een ruilmotor was.
Ik zou zeggen dat optie A het goedkoopste zou zijn? Het moet toch wel mogelijk zijn voor een acceptabel bedrag een fatsoenlijke motor te vinden? Heeft Bart Ebben niks staan? Die koopt altijd jonge schade-autoos, dus écht oud zullen die motoren niet zijn.
C, een ruilblok met gelaste kop - daar ga je volgens mij echt op achteruit..
Maarja, aan de andere kant, als je pa een nieuwe motor WIL hebben en daar de centjes voor over heeft - is hij én vele anderen blij.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik heb dus werkelijk geen idee wat de prijzen zouden moeten zijn voor een nieuw blok of een ruilmotor. Kan iemand mij even een indicatie geven? Ben eigenlijk wel benieuwd.
Bart Ebben had wel iets….maar ja, dat wil mijn vader niet.
Misschien omdat ie B.E. niet 100% tof vindt.
Misschien moet ik nog eens op hem inpraten…
En die Bols & Kooijman of Vegé eens bellen.
Volgens LASER kost een motor tussen de 4.100 en 4.500 euro…weet niet precies welk type nodig is.
Nadeel van ruilmotoren is dat je toch in principe een opgelapt blok koopt, al dan niet met gelaste kop. Een 2e hands motor zoals van BE is echt een ander verhaal. Niet dat je daar altijd gegarandeerd mee zult prijs schieten - maar toch.
Ich bin ein Breaker
Is uitboren dan geen optie? word wel erg snel een conclusie getrokken.
en zesduizend euro voor een nieuwe motor!! voor een bus uit 2000!!!!
ook met mijn xantia hetzelfde meegemaakt.
en uitboren met een overmaat zuiger was geen probleem. Alhoewel er wel een max is met uitboren natuurlijk maar wel een heel stuk goedkoper.
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
Matthijs2006 schreef:Bart Ebben had wel iets….maar ja, dat wil mijn vader niet.
Misschien omdat ie B.E. niet 100% tof vindt.Misschien moet ik nog eens op hem inpraten…
En die Bols & Kooijman of Vegé eens bellen.
Neem geen Vegé, krijg je alleen maar problemen mee..
Wat is een overmaat-zuiger? Een grotere zuiger met grotere diameter? En wie doet dat, dat opboren?