LPG en paraffine
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 16 februari 2008 01:44 AM

Ik had met mijn LPG inbouwstation een discussie over waarom ik op een gegeven moment vaak moest starten met gasknop in de middenstand. Hij noemde als oorzaak dat het membraan van een verdamper op een gegeven moment gaat ‘plakken’.
Hij zei me dat er bij LPG altijd een bepaalde hoeveelheid paraffine bevat.
Deze paraffine gaat aan het membraan zitten en zorgt voor het ‘plakken’.
Kunnen jullie dit beamen?
Kan het zijn dat er bij goedkopere LPG stations meer paraffine in de LPG zit dan bij de duurdere stations?
Is e.e.a. periodiek schoon te maken?

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 16 februari 2008 01:53 AM
  [ # 1 ]

Wat het precies is weet ik niet, maar er zit plakzooi in. “Gom” werd mij verteld - maar het effect is hetzelfde. Dit kun je periodiek schoon (laten) maken.
Er zijn maar enkele merken LPG in Nederland; toen ik nog LPG reed kwam ik Elpee en BK tegen. De eerste beviel me het beste omdat de motor daar het lekkerst op liep én het de goedkoopste was.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 februari 2008 10:23 AM
  [ # 2 ]

Onderop de verdamper zit en aftapplug. Hoewel ik het nog nooit gedaan heb, zou je hiermee de verzamelde sludge af kunnen tappen.
Echter vond ik dit een klusje om pas aan te beginnen bij problemen, en die heb ik al tonnen niet gehad. (knock knock….)

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 16 februari 2008 10:41 AM
  [ # 3 ]

Het vette bestanddeel is restant olie van de raffinage, is mij verteld.
Heb dit ooit opgestoken bij toekijken van inbouw bij een dealer in een GS, de jongen monteerde de verdamper met de aftapplug boven!

Aftappen zou je kunnen doen bij storing aan de installatie, maar hoeft niet zo vaak volgens mij.
Beter is dan, bij storing dus, montage van nieuwe pakkingen en alles weer vetvrij maken vantevoren.

knuffel

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2972

Gepost: 17 februari 2008 12:58 AM
  [ # 4 ]
patje74 schreef:

Onderop de verdamper zit en aftapplug. Hoewel ik het nog nooit gedaan heb, zou je hiermee de verzamelde sludge af kunnen tappen.
Echter vond ik dit een klusje om pas aan te beginnen bij problemen, en die heb ik al tonnen niet gehad. (knock knock….)

JE moet de sludge wel degelijk af en toe aftappen. Als je te lang wacht, raken de membranen in de verdamper verweekt en dat herstelt zich niet na aftappen. Aftappen van de sludge moet je bij warme motor doen en hoort bij de handelingen van een 10k beurt. Het is een erg kleine moeite. Als je gas uitlaat onder uit de verdamper komt dan hoef je niet af te tappen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 657

Gepost: 25 februari 2008 12:49 AM
  [ # 5 ]

hoe werkt dat aftappen dan?

Profiel  

ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 25 februari 2008 09:54 PM
  [ # 6 ]

Bij mijn verdamper is het een moer die je eraf moet draaien. Zit aan de zijkant onderaan het midden.

Overigens: iedereen nog bedankt voor de reacties. Ik ga e.e.a. zeker periodiek aftappen. Bij mij kwam er een hoop sludge uit! Shocked

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 29 februari 2008 12:15 AM
  [ # 7 ]

Aangezien ik er nu goed bij kon eens gekeken: mijn verdamper heeft helemaal geen aftapplug, wel het gat natuurlijk!
Dus zonder aftapplug kun je ook probleemloos rondrijden, en je hoeft nooit af te tappen Very Happy !

knuffel

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2972

Gepost: 29 februari 2008 01:07 AM
  [ # 8 ]
vlietmansje schreef:

Aangezien ik er nu goed bij kon eens gekeken: mijn verdamper heeft helemaal geen aftapplug, wel het gat natuurlijk!
Dus zonder aftapplug kun je ook probleemloos rondrijden, en je hoeft nooit af te tappen Very Happy !

Als de gasslang naar het mengstuk onder uit de verdamper komt, zit er geen aftap plug. Anders door zoeken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 29 februari 2008 09:29 AM
  [ # 9 ]
Egbert schreef:
vlietmansje schreef:

Als de gasslang naar het mengstuk onder uit de verdamper komt, zit er geen aftap plug. Anders door zoeken.

Ga straks een plaatje maken, mijn verdamper is nu goed bereikbaar voor foto-shoot Razz

knuffel

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook