Brandstofpomp of toch wat anders?
Froggy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 30-12-2007

Gepost: 04 februari 2008 11:33 PM

Opeens doet de ZX 1.6 (bj. 91) het niet meer. Had wel eens wat vaker probleempjes met starten vooral wanneer het koud was. Omdat de accu niet al te best meer was (na een aantal keren starten was ie leeg) afgelopen zaterdag de accu vervangen in de hoop dat ie nu wel aan zou slaan. IJdele hoop, zoals nu blijkt.
De vonk is goed. Er zit voldoende benzine in. Toch blijven de bougies droog. Een brandstofprobleem ligt dus voor de hand. Omdat tijdens het starten de brandstofpomp niet hoorbaar was het ding uitgebouwd. Uiteraard eerst gekeken of er spanning op staat. Dat dus wel (plm 8Volt). Alleen blijft er spanning opstaan tijdens het starten terwijl ik in andere draadjes lees dat het na een seconde of 3 gebeurd zou moeten zijn. Nou is het vreemde dat wanneer de pomp is uitgebouwd en rechtstreeks aan de oude accu gehouden wordt het ding wél draait Confused
Ik heb de spanning gemeten aan de stekker aan de bovenkant van het deksel van de brandstofpomp, wat dus goed was. Bij een uitgebouwde pomp weer gecontroleerd of er ook spanning aan de binnenkant (dus aan de andere kant van het deksel) op stond. Dus niet. Vandaag op de sloop een andere pomp opgehaald en een ander deksel omdat ik er van uitging dat er met de verbinding in het deksel iets niet goed zat. De andere pomp aangesloten en weer niks. Ook deze pomp doet het gewoon alstie aan de accu wordt gehouden… Ik snap er niks meer van. Iemand nog suggesties?

Profiel  
 
Froggy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 30-12-2007

Gepost: 05 februari 2008 12:43 AM
  [ # 1 ]

ZX-Cruiser: Alvast bedankt!
De stekkerverbindingen heb ik allemaal al los gehad en schoongemaakt met de staalborstel. Ik neem aan dat dat injectierelais ergens bij de injectie zit? Hoe ziet die eruit? Is dat dat ding dat enigszins verstopt aan de achterkant van de inspuiting zit? Hoe kan ik controleren of ie het doet?

Blijf het verder verdacht vinden dat er maar 8 Volt op de brandstofpomp staat….

Profiel  
 
Froggy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 30-12-2007

Gepost: 06 februari 2008 11:43 PM
  [ # 2 ]

Bedoel je deze:

Profiel  
 
Froggy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 30-12-2007

Gepost: 07 februari 2008 12:17 AM
  [ # 3 ]

Even voor de zekerheid checken of ik goed denk: als ik de spanning meet op de stekker van de brandstofpomp en ik doe de massadraad van de multimeter i.p.v. aan de zwarte draad op een blank deel van de carrosserie en ik meet geen verschil met wanneer ik de multimeter met beide draden rechtstreeks op de stekker aansluit, mag ik dan concluderen dat de massa goed is?

Ik heb vanavond, net voor het donker werd, het relais los gehad om de contacten te reinigen met een staalborstel. Dat had helaas geen effect. Heb nogmaals gemeten bij de brandstofpomp, maar kom nou niet verder dan 6,8 V bij het starten. Zal wel komen omdat de accu ook wat minder wordt van al dat starten en meten.

Is het mogelijk om dat relais te testen of is het een kwestie van uit voorzorg vervangen? Enig idee wat dat ongeveer kost?

Profiel  
 
Froggy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 30-12-2007

Gepost: 09 februari 2008 02:29 PM
  [ # 4 ]

Vanochtend een ander relais van de sloop opgehaald voor 5 Euro. Dit was een stuk goedkoper dan bij de dealer, die hier maar liefst 54 Euro voor wilde hebben! Iets te veel om te gokken. Helaas doet ie het met dat andere relais ook niet.
De spanning tijdens het starten rechstreeks aan de accu is 10,5V. Er staat inderdaad een schemaatje op dat relais, maar hoe ik dat moet meten is me een raadsel.
Feit blijft dat de uitgebouwde brandstof pompt niet draait tijdens het starten Sad

Profiel  
 
Froggy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 30-12-2007

Gepost: 10 februari 2008 01:41 AM
  [ # 5 ]

Dat lijkt me een heel goed idee (waarom heb ik dat niet zelf bedacht). Bedankt voor de tip! Dan kunnen we in ieder geval de aansturing van de pomp buiten spel zetten. Morgen even proberen.

Profiel  
 
Froggy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 30-12-2007

Gepost: 13 februari 2008 12:14 AM
  [ # 6 ]

Het heeft even geduurd voordat ik tijd had gevonden om de tip van ZX-Cruiser te proberen, maar het is gelukt. De brandstofpomp dus weer ingebouwd en aangesloten op de oude accu die ik nog had en starten maar!  Very Happy Laughing
Het zit dus duidelijk in de stroomtoevoer van de brandstofpomp, maar waar precies. Ik heb ontdekt dat de zwarte en gele draad via de linkerkant van de auto naar voren lopen. Weet iemand waar die draden precies uit komen aan de voorkant?

Profiel  
 
Froggy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 30-12-2007

Gepost: 17 februari 2008 01:06 AM
  [ # 7 ]

Via via ook een schema gekregen. Blijkt dat er tussen de brandstofpomp en het aansturende relais maar liefst drie stekkers zitten! Laat nou één van die stekkers (die bruine) zo gammel zijn dat ie bij de eerste aanraking al uit elkaar viel (zie foto). Helemaal rechts is het injectierelais nog net te zien, die hier dus geen schuld had.

Lekkere plek voor die stekkers: onder de diagnosestekker… Maar gelukkig doet de ZX het weer.  Very Happy
ZX-cruiser: bedankt voor je wijze raad!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook