1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Levensduur ZF 4HP20 automaatbak
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 17 februari 2008 12:16 PM

Veel V6 rijders onder ons die een V6 12v rijden weten wat het is om een kapotte automaatbak te hebben. Dit betreft dan de ZF 4HP18 bak. Grootste probleem hierbij is dat de olie meestal niet wordt ververst.

De nieuwere 24v’s hebben de 4HP20 bak. Zelf heb ik ook een V6 van dit type gehad waarbij de bak is overleden. Ik heb hier op het forum echter nog weinig horrorverhalen van de 4HP20 voorbij zien/horen komen.

Wat is de kilometerstand die de 4Hp20 rijders erop hebben staan, en hoe schakelt de bak ?

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 17 februari 2008 03:52 PM
  [ # 1 ]

Re: Levensduur ZF 4HP20 automaatbak

Simmetje schreef:

Veel V6 rijders onder ons die een V6 12v rijden weten wat het is om een kapotte automaatbak te hebben. Dit betreft dan de ZF 4HP18 bak. Grootste probleem hierbij is dat de olie meestal niet wordt ververst.

De nieuwere 24v’s hebben de 4HP20 bak. Zelf heb ik ook een V6 van dit type gehad waarbij de bak is overleden. Ik heb hier op het forum echter nog weinig horrorverhalen van de 4HP20 voorbij zien/horen komen.

Wat is de kilometerstand die de 4Hp20 rijders erop hebben staan, en hoe schakelt de bak ?

Het gebrek aan horrorverhalen komt waarschijnlijk doordat er maar heel weinig wagens met deze bak in omloop zijn.
Aan mijn persoonlijke ervaringen zal je niet veel hebben omdat de km stand nog maar 45 duizend is. Uit voorzorg heb ik onlangs olie laten verversen (er gaat slechts 3 liter in en uit, zoals bekend zal zijn). Er moet een specifieke olie in. De oude olie was nog mooi schoon, zoals we mogen verwachten aangezien de olie volgens de fabrikant nooit ververst dient te worden. Yeah, yeah.
Schakelkarakteristieken van de 4HP20 zijn totaal anders dan die van zijn voorganger. De 4HP20 is een self adaptive bak en als je gewend bent aan een normaal hydraulische bak dan kan je wel eens voor verrassingen komen te staan. Hij schakelt op momenten dat je dat niet verwacht of leuk vindt. Bij de koude start schakelt hij pas van 1 naar 2 bij ruim 3000 tpm, tenzij je eerst bijna 2 minuten warm draait. En zo zijn er nog meer leuke dingen die je merkt wanneer je in heuvels of bergen rijdt. Maar alles went, hoor. En als je dat ver doortrekken in 1 niet bevalt druk je even op de sneeuwvlok knop Razz

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 17 februari 2008 07:49 PM
  [ # 2 ]

Re: Levensduur ZF 4HP20 automaatbak

Jan-hendrik schreef:
Simmetje schreef:

Veel V6 rijders onder ons die een V6 12v rijden weten wat het is om een kapotte automaatbak te hebben. Dit betreft dan de ZF 4HP18 bak. Grootste probleem hierbij is dat de olie meestal niet wordt ververst.

De nieuwere 24v’s hebben de 4HP20 bak. Zelf heb ik ook een V6 van dit type gehad waarbij de bak is overleden. Ik heb hier op het forum echter nog weinig horrorverhalen van de 4HP20 voorbij zien/horen komen.

Wat is de kilometerstand die de 4Hp20 rijders erop hebben staan, en hoe schakelt de bak ?

Het gebrek aan horrorverhalen komt waarschijnlijk doordat er maar heel weinig wagens met deze bak in omloop zijn.

Onzin, dezelfde bak zit ook in C5’s V6 en 2.2 HDI, Peugeot’s en Renaults…..

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 17 februari 2008 08:01 PM
  [ # 3 ]

Dat geeft misschien meer vergelijkingsmateriaal..

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
BXidioot_rijdtXM
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 17 februari 2008 08:08 PM
  [ # 4 ]

Maar de bak waar het hier om gaat in een XM bevalt me meer dan prima. Ik moest ook even wennen aan het hoge doorschakeltoerental bij koude motor, maar verder ge-wel-dig!
Heb de auto nu een jaar en heb hem van 62 naar 96 dkm gestuurd en geen onderhoud van betekenis gehad afgezien van een slordige 5 mille aan brandstof Confused
Heerlijk automaat voor zowel rustig rijgedrag en af en toe als je zin hebt het GtI ‘tje naast je even zijn plaats te wijzen.

Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 februari 2008 08:11 PM
  [ # 5 ]

Re: Levensduur ZF 4HP20 automaatbak

Jan-hendrik schreef:

Het gebrek aan horrorverhalen komt waarschijnlijk doordat er maar heel weinig wagens met deze bak in omloop zijn.

Zoals al eeder aangegeven, de bak word in veel andere auto’s gebruikt. Zelfs in de Mercedes Vito/V-klasse en Lancia Kappa zit een 4hp20. Ik heb er de afgelopen jaren maar één kapot zien gaan. Na 240.000 km…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 17 februari 2008 08:19 PM
  [ # 6 ]

Dat klinkt i.i.g. goed.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
musketierz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 24-12-2006

Gepost: 17 februari 2008 09:21 PM
  [ # 7 ]

Versnellingsbak olie

Van mijn vorige XM V6 24V uit 2000 heb ik de versnellingsbakolie laten verversen door Ganzeboom Transmissies in Almelo (kosten 175 Euro). Deze had toen 150dkm gereden.
De versnellingsbak schakelde wel goed maar na advies van Sander (aka Simmetje Wink ) heb ik uit voorzorg de olie toch laten vervangen door Ganzeboom. Al het onderhoud was door Citroen uitgevoerd en er was geen sprake van een eerdere versnellingsbakolie wissel. Citroen zegt: SEALED FOR LIFE! Ik kreeg echter te horen dat dit NIET klopt en dat de olie WEL vervangen moet worden.
De olie werd dus vervangen en ik had toen gevraagd hoe deze eruit zag. Ze zeiden dat hij niet erg vies was maar dat het geen kwaad kan om de olie nu en dan te vervangen.
Ik had kort NA het vervangen van de olie last van schokkend schakelen (vooral van 2 naar 1). Dit werd later steeds minder.
Wel had ik VOOR het vervangen van de olie en toen de auto koud was last van hoog-toerig (4000 rpm) schakelen (van 1 naar 2).
NA het vervangen begon hij in de koude toestand steeds beter en sneller te schakelen, soms wel bij 2500 RPM. Het vervangen van de olie gaf dus wel verschil in schakelgedrag, althans in de koude toestand.

Ik was in het begin een beetje angstig om de olie te laten verversen omdat ik een oudere XM automaat van me uit 1991 naar de hemel heb geholpen door de versnellingsbakolie uit voorzorg te wisselen. De nieuwe olie zou agressief gereageerd hebben volgens de monteur…


Mijn huidige XM heeft 108dkm gereden.
Is het nog steeds verstandig om de olie te laten wisselen? Als je dit niet doet gaat hij dan echt eerder kapot?

—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 18 februari 2008 01:23 AM
  [ # 8 ]

Onzin, dezelfde bak zit ook in C5’s V6 en 2.2 HDI, Peugeot’s en Renaults…..

Dank voor de keurige terechtwijzing.
Onzin, ja, ja. Ik had willen zeggen, “XM’s met deze bak”, of is dat ook onzin? Confused

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 18 februari 2008 01:27 AM
  [ # 9 ]

De olie moet gewoon schoon zijn. Dus altijd doen. Ik heb zelf ook net weer een XM V6 24v automaat gekocht, en die gaat ook eerst voor schone bakolie naar Ruesink toe. Na 190K lijkt me dat geen overbodig iets.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 18 februari 2008 02:22 AM
  [ # 10 ]

Van mijn vorige XM V6 24V uit 2000 heb ik de versnellingsbakolie laten verversen door Ganzeboom Transmissies in Almelo (kosten 175 Euro). Deze had toen 150dkm gereden.

Heeft dit bedrijf alle olie ververst of alleen de bijne 3 liter die er bij gewoon aftappen uitloopt?

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 18 februari 2008 10:55 AM
  [ # 11 ]
musketierz schreef:

Ik was in het begin een beetje angstig om de olie te laten verversen omdat ik een oudere XM automaat van me uit 1991 naar de hemel heb geholpen door de versnellingsbakolie uit voorzorg te wisselen. De nieuwe olie zou agressief gereageerd hebben volgens de monteur…

Dat lijkt me erg sterk…. Shocked

Jan-hendrik schreef:

Van mijn vorige XM V6 24V uit 2000 heb ik de versnellingsbakolie laten verversen door Ganzeboom Transmissies in Almelo (kosten 175 Euro). Deze had toen 150dkm gereden.

Heeft dit bedrijf alle olie ververst of alleen de bijne 3 liter die er bij gewoon aftappen uitloopt?

Hoe vervang je alle olie en niet alleen die 3 liter?

Profiel  
 
ronaldeponald
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 18 februari 2008 11:25 AM
  [ # 12 ]

ik weet niet welke bak ik heb in mn xm uit 94 (12v)  maar hij heeft er iig 230k opzitten en schakelt boterzacht vrijwel zonder schokken en compleet geruisloos, wel heb ik in de onderhoudshistorie gelezen dat de bakolie vervangen is bij 120k.

wordt het dan weer tijd om te vervangen Confused:

Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl

Profiel  
 
V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 18 februari 2008 11:55 AM
  [ # 13 ]

Software Update 4HP20

Ikzelf heb bij aanschaf van mijn V6 24v ‘98 ook preventief de bakolie laten verversen, moet echter wel voldoen aan de specificaties van Citroën.

Daarnaast ook niet geheel onbelangrijk had ik het euvel (zoals ook anderen) dat mijn bak bij kou (rond het vriespunt) moeizaam schakelde van de 1 naar de 2. Het schakelpunt lag rond de 3000 rpm. Dit doe je liever niet als de bak koud is.. Korte termijn remedie is handmatig de “SNOW” knop activeren waardoor de bak wordt gewongen naar de 2de versnelling te schakelen. Lange termijn remedie is een software update voor de EEprom (ECU) van de bak. Dit werd aanbevolen door Autrans revisie (De specialist voor de 4HP20) en deze heb ik ook laten uitvoeren. Het resultaat is verbluffend en de bak schakelt nu als boter. De km-stand is nu 101k

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 18 februari 2008 12:14 PM
  [ # 14 ]

Hoe vervang je alle olie en niet alleen die 3 liter?

Leuk karweitje voor de enthousiaste doe-het-zelfer!
Oliekoeler demonteren en slangen verbinden aan de pers en zuig van de bak. Zuigslang in een groot vat verse olie, persslang in een leeg vat. Handrem aan en wielen blokkeren. D inschakelen en de pomp zal zijn werk doen Smile

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
musketierz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 24-12-2006

Gepost: 18 februari 2008 07:22 PM
  [ # 15 ]

Ganzeboom heeft niet al het olie vervangen, ook het filter/zeefje vervangen ze niet omdat de bak helemaal uit elkaar moest zeiden ze. Verder zeiden ze dat het beste is om de olie 2 keer kort achter elkaar te vervangen als deze nog nooit eerder vervangen is.

De EEPROM verhaal lijkt me trouwens ook wel logisch want het is een fuzzy-logic versnellingsbak welke (bijna) in zijn geheel elektronisch aangestuurd wordt.
Hoeveel kost het herprogrameren eigenlijk?

—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook