Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Afgelopen vrijdagmiddag op de A58 ri Tilburg aangereden…
Ik stond op tijd stil, zonder piepende banden, achter mij ook (Mazda Demio)en daar achter (Peug 307), maar daar weer achter kwam een Passat zonder te remmen er vol bovenop (90kmh). Peug via de Mazda omgekeerd in de vangrail, passat alsnog ook tegen de Mazda en die tegen mijn DS. De bestuurder van de Peug kwam er op eigen kracht uit maar bleek ernstig gewond. Op de foto’s is te zien dat de achteras van de Peug bij de voorwielen terecht kwam. Zitten met rubber silent blokken aan het chassis! alles af gebroken dus.
Met de schrik vrij, in mijn geval.
De trekhaak heeft e.e.a. opgevangen, maar de bevestigingen worden wel even gecontroleerd natuurlijk. Verder achterklep opgebold, evenals de spatborden. Rest op foto’s te zien. Koelvloeistof van de Mazda zat op de pukkel.
Ik kon gewoon verder rijden, zelfs de uitlaat was niet geraakt en de klep kon nog open en dicht. Achterplaat waar slotvanger op zit is dus ook naar voren gedrukt.
De politie wilde nog zaterdag onderzoek doen, dus moest de DS op de bergingswagen en ik voorin mee en verder zelf vervoer regelen. Dat hoor je dus pas als alle kantoren dicht zijn en er niks meer te regelen valt met verzekering e.d….
DS gaat vandaag naar Citroen schade bedrijf (De Jong Katwijk)
Heeft iemand nog tips, waar op te letten, waar (nieuwe) onderdelen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
O ja,
Heel bizar:
Van de passat is geen enkele airbag afgegaan!! Tssss.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Whow dat is balen.. kunnen ze zomaar je auto in beslag nemen terwijl je gewoon verder kan rijden dan???
camemBert schreef:O ja,
Heel bizar:
Van de passat is geen enkele airbag afgegaan!! Tssss.
is toch logisch: hij is onder de 306 door geschoten en heeft dus niet genoeg vertraging gehad om de airbags af te laten gaan.
Hoe was het trouwens met de bereider van de Passat? (passat ook toto?)
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Heftig zeg. Ik denk dat je heel veel geluk hebt dat je niet op de plek van de 307 stond
Zeker met de gastank achterin….
Hoe was het trouwens met de bereider van de Passat? (passat ook toto?)
De ‘berijder’ van de passat had inderdaad alleen een beetje last van zijn ribben vanwege de gordel. Klonk niet als een harde ruk in de gordel…
Motorruimte passat was tot de helft gereduceerd. Ik denk dat de DS de enige is die niet total loss is…..
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die gastank is vlgs mij een van de stevigste onderdelen van je DS, denk niet dat het raken daarvan extra gevaar had opgeleverd.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gelukkig ben je er persoonlijk goed afgekomen!
De DS moet je echt goed laten controleren, door een kenner. De schade kan groter zijn dan je denkt, met name door de trekhaak (Franse eigenbouw-trekhaak?).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Die gastank is vlgs mij een van de stevigste onderdelen van je DS, denk niet dat het raken daarvan extra gevaar had opgeleverd.
Daar heb je gelijk in, die kan meer hebben dan een benzinetank..
Had je trouwens hoofdsteunen in je DS? Het was toch een aanrijding van achteren. En, zag je hem aankomen?
Gelukkig heb ik die er meteen ingebouwd toen ik voor het eerst met de DS op vakantie ging. Ik moest nog wel de bevestigingen in de rugleuning maken met 15mm verwarmingsbuis.
Ik zag niets aankomen, wel op mijn hoede dat er nog wat kon komen na zo’n abrupte stop.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuk gebeund, die bevestiging van de hoofdsteunen, maar de volgende keer zou ik dat toch maar GOED doen, als ik jou was….
Citroen!
Boodschap van algemeen nut :AFSTAND HOUDEN in het verkeer aub.
Die verrekte gatrijders zijn een ware plaag.
Ben blij dat jij er zonder kwetsures uit stapt.
Geluk gehad brr..
Vorig jaar ook een soortgelijke aanrijding gehad (Toledo op mijn ZX),dat was ff schrikken.
Belangrijkste is dat je gewoon kunt uitstappen.
De DS ziet er reparabel uit…
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
In eerste instantie goed dat je zelf niets hebt, ten tweede natuurlijk dat verder niemand ernstig gewond is.
Ik zag op de fotos dat je kofferklep een beetje omhoog staat en het lijkt alsof de bumper daar tegenaan komt, waarschijnlijk heeft je kofferbak dus wel een deukje opgelopen, maar het zal vast te repareren zijn zonder extreem hoge kosten.
Over remmen : moderne auto’s hebben bredere banden, ABS en vaak ook ESP. Dat rem je niet bij met een DS van zo’n 1400 kg, kan m’n collega met Golf zonder ABS me navertellen, de auto voor ‘m had wel ABS. Blijft dus het advies afstand houden en anticiperen (als voor je remlichten branden geven ze geen gas, dus jij ook gas los en inschatten of er ook geremd moet worden).
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Een paar uur file rijden is gewoon erg slecht voor de consentratie, ook van je voor en achter ganger. Vooral met regen en viezigheid, ik haat dat.
Om dan met je passat er vol in te kegelen vind ik echter wat onnodig.
Kijk maar uit dat de verzekering je er niet bij wil naaien, in dat soort gevallen gaat het al snel richting een verdeelsleutel, en dan ben je nog steeds het bokje. niets toegeven. Ik zou daar van te voren duidelijk over zijn tegen je eigen verzekering. Je standpunt duidelijk uitleggen en vast laten leggen: ik ben onschuldig, wil mn schade 100% vergoed en blijf van mijn no-claim af.
Tip: bel met je contact persoon bij jouw verzekering, die moet jouw hachje redden. zorg dat je met hem/haar op 1 lijn zit, ook qua verwachtingen.
succes!
.komma
Nog een tip waar je nu niks meer aan hebt maar wie weet wie er nog profijt van heeft: Blijf rijden!!. Dus als je achter op een file rijdt, kijk in je spiegels en probeer uit te wijken naar de vluchtstrook of een andere baan. Als je eenmaal staat ben je een sitting duck voor de achteropkomers. IK heb een keer bijna meegemaakt wat jij nu had en sindsdien heb ik het twee keer op deze manier opgelost. Een DS is verrassend bestuurbaar als je pompend remt en een DS op goede banden remt heel erg goed ook zonder ABS. De achteropkomers hadden er in ieder geval de handen vol aan en stonden stil in een wolk van bandenrook. Dat mijn plekje in de reeks niet meer bezet was kwam iedereen goed uit.