Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
hallo mensen
Ik heb onlangs een Zx gekocht een 1.4i uit 1997.
Alleen nou ben ik erachter gekomen dat als ik op de snelweg constant 120 rijd dan loopt de temperatuur op tot bijna in het rood. Nou denk ik zelf dat de ventilator voor de radiateur niet aan slaat maar heeft iemand enig idee waardoor dit kan zijn! onder de moterkop zit een zekeringe kast maar weet niet welke zekering van die ventilator is! Kan iemand mij hierij helpen?
En dan heb ik nog een vraag ik kan mijn dagteller ook niet op nul zetten ik heb pas alles uit elkaar gehad maar ik kan er niet achter komen hoe ik dit kan repareren heeft iemand enig idee hoe dit werkt?
Alvast bedankt Groeten Rick
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Ventilator testen is makkelijk door stil te staan en de motor te laten draaien, temperatuur zal oplaopen en fan moet aanslaan. Bij mij gaat ie altijd aan als het wijzertje iets over de 100 staat. Op de snelweg zou hij helemaal niet aan hoeven te slaan, misschien alleen tijdens hete zomerdagen.
Het kan ook zijn dat je thermostaat niet helemaal meer opengaat. Testen door er uit te halen en in kokend water leggen.
Zit er ook nog genoeg KVS in je systeem?
Dagteller heb ik ook een keer gehad in mijn peugeot 205 echter heb ik noot zin gehad om het te maken ops:
XM 2.1TD 1998
Hoi buurtgenoot, welkom!
Check idd even je thermostaat, radiateur, onluchten etc., want een tu-motor houdt niet echt van heetlopen. Dan even zekering van je fan checken, vervolgens testen of de ventilator wel wil draaien en anders thermocontact vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
de ventilator heb ik getest maar hij springt niet aan! hij wordt alleen zo heet als ik op de snelweg constant 120 rijd want dan draait hij meer toeren.
Maar koelvloeistof zit er nog genoeg in, ik weet niet waar het aan ligt. Wat kan ik het beste doen? ik heb nog haast nooit aan n auto gesleuteld dus als jullie me wat dingen uitleggen over wat er moet gebeuren zou ik dat heel fijn vinden en dan kom ik er wel uit! Wat is ong de bedrijfstemp van zoon auto?l
alvast hartstikke bedankt groeten rick
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
en nog ff 1 vraagje welke zekering is van die ventilator want in da instructie boekje staat dat er 4 zekeringen onder de motorkap zitten maar bij mij zitten er een stuk of 6 of 7 haha en zit er ook een relais van die ventilator bij die zekeringen?
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Op de snelweg heb je juist meer koeling van de rijwind en zal de ventilator in principe nooit aanslaan.
Ik zou eerst eens checken of de thermostaat ok is, voel aan de slang vanaf het thermostaathuis of deze wel warm wordt (moet na een tijdje draaien relatief snel gebeuren als de thermostaat open gaat). Daarna eens opnieuw ontluchten als dat ok is (staan procedures te over op het forum). Hoe is je radiateur er aan toe, ziet de kvs er schoon uit?
Als het allemaal ok is, kijk ook even je koppakking na. De zoekfunctie vind je rechtsboven, anders kom maar een keer langs.
Bedrijfstemp zal rond de 90 graden zitten, de meter is natuurlijk niet superexact. Het belangrijkste is dat de temp. tijdens een normale rit gewoon constant blijft en ergens rond die 80/90.
Wat betreft die zekering: ik weet weinig van elektra. Maar als je nu het thermocontact doorverbindt en de ventilator gaat draaien, is het ok. Ik zou trouwens eerst naar het oplopen van die temp. kijken, die ventilator heb je met dit weer niet/nauwelijks nodig.
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Nou dan zal ik morgen mijn hoofd maar eens even onder de motorkap steken en kijken of ik wat kan vinden haha want voor mij klinkt dit echt heel vreemd omdat ik er nog nooit aan gesleuteld heb haha maar jullie horen snel van me.
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Nou ik heb zojuist een test uitgevoerd, ik hem hem gewoon in zijn vrij een tijdje laten draaien en af en toe een beetje gas gegeven enzo zodat ie warm werd.
Eest bleef de temp een tijdje net onder de 100 graden daarna heb ik hem even rond de 3500 toeren laten draaien en liep de temp op tot ongeveer 110 graden.
Nou werden de radiateur gewoon warm en allebei de slangen die aan de radiateur zitten werden allebei even warm ongeveer ze waren wel heet maar ik kon ze nog net vast houden en tgoen de temperatuur op het metertje rond de 110graden kwam sloeg de ventilator zelfs even aan!
Zou het nou nog steeds die thermostaat kunnen zijn of zou gewoon de sensor van de temperatuur meter kapot kunnen zijn? of heeft iemand hier andere theorien over?
Die sensor van de temperatuur meter weet iemand waar die zit een goede beschrijving want onder de motorkap lijkt alles op elkaar voor mij heb nog niet zo veel verstand van auto’s haha.
Ik hoor graag wat jullie er van denken wat het kan zijn!
Groeten Rick
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
HELP!
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Radiateur heb ik hier nog wel liggen voor weinig…..
Waterpomp kost nieuw 45 euro bij de materialenhandel maar als die erop moet: dan dus ook D-riem en spanrol!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Dichte radiateur of kapotte thermocontact van de koelfan lijkt me.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Kapotte thermocontact is zo uit te sluiten….
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ja, kan je wel vaud roepen, maar als bij stationair de ventilator ook pas bij 110 aan slaat zit daar ook iets niet goed.
Ik vraag me altijd af door welke sensor(s) de temp in je dash doorgestuurd wordt ? Is dat een temp sensor in het blok of die van de radiator (en dus van de aansturing ventilator ?) ? Dat is van wezenlijk belang in de analyse van zo’n probleem….
Kan natuurlijk ook nog zo zijn dat je thermostaat halfdicht/open gerot is en de flow over de radiator gewoon onvoldoende is…....Blijft je bovenste radiatorslang wel een tijdje koud ??
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Die van je dash zitten bij je thermostaathuisje
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
nou die bovenste slang van de radiator word eerder warm als de onderste lijkt wel! En daarna worden ze even warm ik heb net weer ff wat vooruit en truguit gereden op de oprit(heb me rijbewijs nog niet) en toen net sprong de ventilator aan toen het wijzertje van de tempmeter een stukje boven da streepje tussen de 90 en 120 graden, en toen het wijzertje op da streepje was sprong ie weer uit.
Maar toen ik rond de 100 graden de dop van dat reservour afdraaide kwam er die kvs uit hoort da zo? ik weet het echt niet meer nou help! haha
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003