Laatste adem??
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 09 maart 2005 08:00 PM

Beste mensen,

de afgelopen week ben ik bezig geweest met mn BXje: lekke kachel-radiator-kraan. Bij deze werkzaamheden heb ik gelijk maar even een niveau-check uitgevoerd bij de vloeistoffen.

Koelwater is in orde, geen bubbeltjes, goed niveau gezien de omstandigheden (kachelradiatorkraan waar nog een pakking tussen moet)

Toen de olie…
Ten eerste een gruwelijke hoeveelheid sludge. (heb het een week of 2 geleden nog een keer schoon gemaakt)
Ten tweede (uitgeprobeerd n.a.v. tip van garage) eens gekeken hoe veel druk er nou op stond. Ik de vuldop er af, motor gestart, hand op de vulopening… Ik moest behoorlijk hard drukken om het afgesloten te houden. Ook kwam er best veel damp uit de vulopening…

De garage zegt dat ik even de ontluchting-slangen van het olie-systeem moet checken of ze niet vol zitten, maar dan ben ik denk ik de gevolgen aan het bestrijden? (ik ga het zowiezo doen hoor zaterdag)

Hoe veel kans is er bv dat mn koppakking er uit ligt? Er komt geen blauwe rook uit de uitlaat, dus misschien is ie doorgeslagen naar het olie-systeem?

Wie kan mij adviseren: is het nog zinvol om in deze auto te investeren? Ik zou t namelijk echt niet leuk vinden om mn BX-je weg te moeten doen…

(willen jullie meer weten: vraag gerust…)

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 09 maart 2005 09:19 PM
  [ # 1 ]

Ik zou aan de hand van de symptomen die je nu aangeeft, zeker niet de conclusie kunnen trekken dat de koppakking gesneuvelt is.
De sludge-vorming is ‘normaal’ bij het weer dat we nu hebben gehad. De druk op het carterontluchtingssysteem zegt ook niets. Vergelijk dit eens met een andere BX en dan weet je misschien meer, hoewel de andere ontluchtingsslangen de druk ook toe kunnen laten nemen.
Maak eerst maar eens de slangen schoon en als er verder niets bijkomt zoals het zakken van de koelvloeistof, oliepeil zakt danwel stijgt, temperatuur te hoog etc. dan zou ik me niet te veel zorgen maken.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 09 maart 2005 11:32 PM
  [ # 2 ]

Voor je gemoedsrust, de slangeboel bij mij zit binnenin onder de vieze gelige drab, was vorige winter ook bij mij zo. Na een retourtje Groningen-Leiden-Groningen was ik alle drab weer kwijt. Wel moest er olie bij, maar dat ligt bij mij aan klepseals die minder worden.

Dat er flink wat lucht uit de vulopening blaast schijnt ook normaal te zijn.
Zoiets had ik in iedergeval gelezen op een ander Citroën forum.

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 09 maart 2005 11:41 PM
  [ # 3 ]

sludge bouwt erg makkelijk op door de vulpijp buitenom in combinatie met korte ritjes..

en als je dan eens 2 uur + flink doorrijd, verdampt dat water weer , waardoor je de sludge kwijt bent, en uiteraard je olie peil zakt..

 
ik woon en werk in eindhoven, en vorig jaar in een ruk naar italie .Bij aankomst kon ik een halve liter olie bijvullen. Daarna tot en met thuiskomst geen druppel erbij..

  dus ga ik ervan uit dat er toch bijna een aardig water bij zat

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 maart 2005 12:23 AM
  [ # 4 ]

Re: Laatste adem??

Syb-Sosef schreef:

Beste mensen,

de afgelopen week ben ik bezig geweest met mn BXje: lekke kachel-radiator-kraan. Bij deze werkzaamheden heb ik gelijk maar even een niveau-check uitgevoerd bij de vloeistoffen.

Koelwater is in orde, geen bubbeltjes, goed niveau gezien de omstandigheden (kachelradiatorkraan waar nog een pakking tussen moet)

Toen de olie…
Ten eerste een gruwelijke hoeveelheid sludge. (heb het een week of 2 geleden nog een keer schoon gemaakt)
Ten tweede (uitgeprobeerd n.a.v. tip van garage) eens gekeken hoe veel druk er nou op stond. Ik de vuldop er af, motor gestart, hand op de vulopening… Ik moest behoorlijk hard drukken om het afgesloten te houden. Ook kwam er best veel damp uit de vulopening…

De garage zegt dat ik even de ontluchting-slangen van het olie-systeem moet checken of ze niet vol zitten, maar dan ben ik denk ik de gevolgen aan het bestrijden? (ik ga het zowiezo doen hoor zaterdag)

Hoe veel kans is er bv dat mn koppakking er uit ligt? Er komt geen blauwe rook uit de uitlaat, dus misschien is ie doorgeslagen naar het olie-systeem?

Wie kan mij adviseren: is het nog zinvol om in deze auto te investeren? Ik zou t namelijk echt niet leuk vinden om mn BX-je weg te moeten doen…

(willen jullie meer weten: vraag gerust…)

Bij de motoren in de BX lekt de olie juist meestal de koelvloeistof in in plaats van andersom. Sludge heeft meer te maken met de temperatuur zoals vele anderen ook al beweren.
Een lekke koppakking en blauwe rook hebben al helemaal geen duidelijk verband. Meestal een kwestie van klepsteelrubbers.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 10 maart 2005 01:11 AM
  [ # 5 ]

Sludge heeft indirect te maken met temperatuur.

Je olievuldop is het hoogste punt van het motorblok. Het vocht wat in je olie komt slaat af op de oliebijvuldop aangezien het vocht daar afkoelt. Dat blijft dan vervolgens hangen in de dop. Dit is een heel normaal verschijnsel bij een BX. De ene BX zweet iets meer dan de andere. Als je wilt weten of je koppakking lek is, maar je uitlaat niet echt rookt, zou je als de motor warm is even de dop van de radiator VOORZICHTIG los moeten draaien. Eerst 1 slag waardoor de dop ontlucht (doe dit met een doek of dergelijke), dan verder los draaien. Als je koelvloeistof borrelt (luchtbelletjes), kan je er voor 95% zeker uitgaan dat je koppakking lek is. Kijk ook naar de kwaliteit van zowel je koelvloeistof als je je olie. Daaraan kun je zien welke kant hij oplekt.
Is de olie schoon, maar de koelvloeistof niet, dan lekt hij olie naar de koelvloeistof, en andersom, uiteraard andersom Very Happy

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 10 maart 2005 08:16 PM
  [ # 6 ]

bedankt, t is nu een stukkie beter met mn gemoedsrust mensen.

Het is dus de hoogste tijd om een fijn stukkie te gaan karren. Even heen en weer naar Arnhem vanuit Hoek van Holland ofzo.

Ik ga wel even kijken of ik die vuldop en de direct daarop aansluitende slangen even schoon kan maken. (luchtfilter is nog brandje schoon) Dan moet ie t maar weer even doen, niewaar.

Lang leve mn BuXje Smile

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 10 maart 2005 08:43 PM
  [ # 7 ]
Syb-Sosef schreef:

bedankt, t is nu een stukkie beter met mn gemoedsrust mensen.

Het is dus de hoogste tijd om een fijn stukkie te gaan karren. Even heen en weer naar Arnhem vanuit Hoek van Holland ofzo.

Ik ga wel even kijken of ik die vuldop en de direct daarop aansluitende slangen even schoon kan maken. (luchtfilter is nog brandje schoon) Dan moet ie t maar weer even doen, niewaar.

Lang leve mn BuXje Smile


Hey Syb, ik hoop ook dat het meevalt.. zou toch zonde zijn

Ik hoor/lees het wel als je weet wat er nou precies aan de hand is Wink

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 10 maart 2005 08:49 PM
  [ # 8 ]
Flapdrol schreef:

Hey Syb, ik hoop ook dat het meevalt.. zou toch zonde zijn

Ik hoor/lees het wel als je weet wat er nou precies aan de hand is Wink

haha ja ik maak er een beetje teveel drama van he. Ik ga het zeker afleren.
Maar t is gewoon niet fijn als je BuXje niet helemaal toppie is (lijkt in dit geval dus)

Je hoort het wel.

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook