2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
vering
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 18 februari 2008 08:14 PM
  [ # 16 ]

Re: vering

leo greiner schreef:

bij mijn XM is iets irritants aan de hand. Mijn wagen is een turbo diesel bj. 1996. Bij het starten zakt hij eerst met z’n kont helemaal op de grond.
Het duurt dus even voordat ik weg kan rijden. Alle verbollen zijn vervangen. ook die boven de achteras. Die laatste is gisteren gedaan. De auto is opeens veel soepeler gaan veren.
Het probleem schijnt een electronica achtergrond te hebben. Maar….hoe los ik het op? Graag reacties.

Dit is uitgebreid besproken in AE (27?).
Het zijn de diodes in de stugheidregelaars.
Je kunt er ook twee in de veercomputer solderen.
Groet
Winus
D 12 Break 550k Km.

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 18 februari 2008 08:18 PM
  [ # 17 ]
eXaMple schreef:

Ik vermoed dat wij die altijd de nosink bol noemen Wink
Daarvoor moet het subframe een beetje los om er bij te kunnen.

Ja eigenlijk de SC MAC bol:
Systeme Citroen   maintenance d’un assiete constante
of te wel “hij maakt steeds de blits op het zelfde level”.
Groet
Winus

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 19 februari 2008 10:26 AM
  [ # 18 ]

vering

wat is AE 27

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 19 februari 2008 10:43 AM
  [ # 19 ]

Die kwam na AE 26..

(Xm clubblad)

Volgens Winus verplichte kost..  Wink

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6502
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 19 februari 2008 11:01 AM
  [ # 20 ]

Ik heb iets vergelijkbaars.
Auto blijft na afzetten motor op normale hoogte (OK, zakt ietsjes in na afzetten). Voor een stoplicht (bij stilstand met lopende motor) maar inmiddels ook tijdens het rijden wil ze haar kont nog weleens vrij abrupt laten zakken. Om vervolgens vrij vlot weer de juiste positie in te nemen. De vorige eigenaar heeft dit ook gehad en is er 3x mee teruggeweest naar de dealer. Die zegt alles vervangen te hebben wat er maar vervangen kon worden maar niks heeft kunnen vinden.
In eerste instantie deed ze het alleen bij stilstand, maar sinds we met 4 volwassenen en volle belading een weekje weg zijn geweest ook tijdens het rijden. Je kunt het karakter noemen maar echt lekker zit het me toch niet…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 19 februari 2008 11:14 AM
  [ # 21 ]

heb jij je voet op de rem voore een stoplicht ? en ploft de wagen naar beneden als je die voet juist van je pedaal afhaald ?

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6502
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 19 februari 2008 12:13 PM
  [ # 22 ]

Voet op of juist van de rem, maakt geen verschil. Al moet ik wel zeggen dat ik soms het idee heb dat ik door mijn voet wel op de rem te zetten, de auto langzaam weer omhoog kan laten komen. Maar net zo vaak corrigeert ie de hoogte uit zichzelf, zonder dat ik iets doe.
Onder het rijden heb ik mijn voet sowieso op het gaspedaal, en dan gebeurt het ook zo nu en dan…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 19 februari 2008 02:53 PM
  [ # 23 ]

Re: vering

citrohanxm schreef:
leo greiner schreef:

bij mijn XM is iets irritants aan de hand. Mijn wagen is een turbo diesel bj. 1996. Bij het starten zakt hij eerst met z’n kont helemaal op de grond.
Het duurt dus even voordat ik weg kan rijden. Alle verbollen zijn vervangen. ook die boven de achteras. Die laatste is gisteren gedaan. De auto is opeens veel soepeler gaan veren.
Het probleem schijnt een electronica achtergrond te hebben. Maar….hoe los ik het op? Graag reacties.

Dit is uitgebreid besproken in AE (27?).
Het zijn de diodes in de stugheidregelaars.
Je kunt er ook twee in de veercomputer solderen.
Groet
Winus
D 12 Break 550k Km.

Als Winus bedoelt dat de diodes in de elektrokleppen van de stugheidsregelaars iets te maken zouden hebben met de hoogteregeling dan moet ik zeggen dat ik dat zeer sterk betwijfel Exclamation
Maarrr, ik moet toegeven dat ik AE27 niet gelezen heb en ik kan me voorstellen dat een slecht funktionerende stugheidsregelaar verantwoordelijk zou kunnen zijn voor het onwillige rijzen in de morgen.
Wat wilde ik nu eigenlijk zeggen huh

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 20 februari 2008 02:27 AM
  [ # 24 ]

In eerste instantie deed ze het alleen bij stilstand, maar sinds we met 4 volwassenen en volle belading een weekje weg zijn geweest ook tijdens het rijden. Je kunt het karakter noemen maar echt lekker zit het me toch niet…

De achterremmen van een XM fungeren ook alleen als er gewicht achterin de auto zit, dus mischien zit daar wel de cleu. Remmerij heeft altijd voorrang op het hydraulische systeem ten koste van veerbollerij.
Mischien soupleert het systeem toch wel druk naar het remcircuit ondanks dat je niet remt. Of is er door interne lekkage opeens een tekort aan oliedruk om de hoogte stabiel te houden. De spelerij voor het stoplicht met de remmen en hoogte is denk ik wel bij iedere XM rijder bekend…..

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6502
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 20 februari 2008 11:42 AM
  [ # 25 ]

Aha, dat is dus ‘normaal’... Die gekke Fransen zullen ook eens een gewone auto bouwen…  Wink

Het zou dus te maken kunnen hebben met een tekort aan LHM (al dan niet door een lekkage) of drukverlies naar het remcircuit? Klinkt inderdaad aannemelijk. Nou kan ik met mijn twee linkers aan dat laatste niet zoveel doen vermoed ik, maar ik zal vanavond in ieder geval het niveau van de LHM eens checken. Zit er ergens een klep o.i.d. die de verdeling tussen remcircuit en veersysteem regelt (en wellicht zijn werk niet goed doet)?

Ik moet zeggen dat na het starten de boordcomputer wel iets meldt over de druk van het hydraulische systeem in combinatie met het STOP-lampje, maar die melding verdwijnt na een paar seconden weer (lampje gaat dan ook weer uit). De auto gedraagt zich tijdens het rijden ook volstrekt normaal. Ik ging er tot nu toe vanuit dat die melding te maken had met het feit dat de auto na parkeren ondanks de anti-sink toch iets inzakt en dus eerst op druk/hoogte moet komen. Tenminste, dat is bij de CX ook zo.

Wat me overigens aan de XM opvalt is dat die direct na het uitzetten van de motor onder vrolijk gesis al iets inzakt, terwijl de veel oudere CX zonder morren op hoogte blijft.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 20 februari 2008 12:58 PM
  [ # 26 ]

Een tekort aan LHM lijkt me niet voor de hand liggend, dan heb je heel andere problemen denk ik.
Voor de rest weet ik niet waar je het moet zoeken, want ook twee linkers…. Sad

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 20 februari 2008 01:00 PM
  [ # 27 ]

Het sissend een stukje inzakken is gewoon de hoogtecorrectie. Als je uitstapt komt de auto omhoog omdat je gewicht niet meer op de vering drukt. De Xm past dan weer netjes de hoogte aan.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6502
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 20 februari 2008 02:00 PM
  [ # 28 ]

OK, dat is alvast helder, bedankt.  Smile

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 29 februari 2008 10:35 AM
  [ # 29 ]

vering

het probleem is uit de wereld. Het bleek dat de veerbol die links achterin zit, op die lastige plek, plat was. Nieuwe bol erop en nu is dat irritante op z’n kont zakken weg. Wat een genot. Einde verhaal. Gelukkig geen electronica probleem.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 29 februari 2008 11:42 AM
  [ # 30 ]

Re: vering

leo greiner schreef:

het probleem is uit de wereld. Het bleek dat de veerbol die links achterin zit, op die lastige plek, plat was. Nieuwe bol erop en nu is dat irritante op z’n kont zakken weg. Wat een genot. Einde verhaal. Gelukkig geen electronica probleem.

Nou, gefeliciteerd. Je kunt wel elke keer een nieuwe beschrijving voor deze bol bedenken, maar het was dus inderdaad, zoals verschillende mensen al gesuggereerd hadden, de SC/MAC bol. Die zit op een wat lastige plek zodat het vervangen liever nogal eens ‘vergeten’ wordt Confused

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook