1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
blower varieert
Frans
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-03-2005

- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 01 maart 2005 11:48 PM

ik rij in een citroen picasso 1.8/16v uit mei-2000 .Na dat ik de 100.000Km gepasseerd ben heb ik opeens een raar klachtje.Ikheb een digitale climaat control dit even ter info.Soms bij het rijden gaat de blower opeens een klikje harder en gelijk weer terug,dit doet hij soms kort achter elkaar.Het maakt niet uit of de digitale climate control op auto/manual of eco staat.Het kan 2 a 3 dagen goed werken en opeens is het er weer.Een vervelend klachtje.Het komt het meest voor als de auto net gestart is.
De auto rijd verder als een zonnetje en niets op aan te merken.Ikheb ook al eens gedacht aan misschien een defecte accu maar hij start als een zonnetje.Ook de computer laat niets zien op het display. ra ra
Wie weet hier meer over,of heeft het zelde probleempje. Confused:

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 02 maart 2005 01:35 AM
  [ # 1 ]

Re: blower varieert

Frans schreef:

Soms bij het rijden gaat de blower opeens een klikje harder en gelijk weer terug,dit doet hij soms kort achter elkaar.

Zie je bij dat “klikje” ook in je display dat de ventilator er een half blaadje bij krijgt? Zie je op dat moment nog andere dingen in je display veranderen? Treedt het op in 1 bepaalde stand (bijvoorbeeld alleen bij voorruitontwaseming)?

Als er ergens “per ongeluk” elektrisch contact gemaakt wordt door kortsluiting in een schakelaar verwacht je dat zo’n blower 1 kant op regelt (en dus niet weer gelijk terug). Elektronisch kan het toerental van de ventilator ook automatisch geregeld worden. Betekent dat er ergens een regeling geactiveerd moet worden. Misschien is een pulsje uit een kortsluiting te kort om de regelstand vast te houden.

Wat gebeurt er als je handmatig met een heel kort tikje op de schakelaar de ventilator een standje hoger probeert te zetten? Houdt hij die stand vast of valt hij gelijk terug in z’n vorige stand?

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Frans
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-03-2005

- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 02 maart 2005 03:07 PM
  [ # 2 ]

Als ik hem op manual zie staan zie ik ook het digitale ventilator afbeelding in het scherm staan .Dus dan zie ik wel dat er een standje(blaadje) bij komt en weer af gaat. Op auto en op eco kan ik het niet zien.
Er wordt geen voorruit verwarming gebruikt.
Ik heb ook al gevoeld of de schakelaars klikken en die klikken goed niet dat er een vast zit!
vraag heeft het niet te maken dat de motor genoeg warmte opgebouwd moet hebben en dat die controle niet geheel in orde is.Ik weet ook niet hoe dit gemeten wordt.Hij begint bv op auto pas te blazen wanneer hij vindt dat de motor warm genoeg is.

grtz Frans

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 03 maart 2005 02:46 AM
  [ # 3 ]
Frans schreef:

........... en dat die controle niet geheel in orde is.

Begint er inderdaad op te lijken dat er regeltechnisch iets niet in orde is. Ik heb alleen geen idee op welke voorwaarden of meetsignalen het ventilatortoerental geregeld wordt. Het enige wat het instructieboekje vermeldt is dat “na een koude start de aanjager slechts geleidelijk zijn maximale snelheid bereikt”. Kan op basis van tijd zijn of van een gemeten temperatuur. Als het op tijdbasis is lijkt de oorzaak in de software te kunnen ziten. Zoiets van: “ja het is tijd, oh nee toch nog niet”. Hier kan een dealer wel adviseren. Als het op basis van een temperatuurmeting is lijkt het mij niet logisch dat een foute meting de oorzaak is. Dan volgt er of geen actie of wordt het toerental netjes opgeregeld. Dat heen en weer gedoe blijft raar. Kan nog wel zijn dat er in de softwarematige regeling zelf iets fout zit.
Als je er iets aan wilt laten doen toch maar naar de dealer. Die kan in ieder geval de software controleren.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Frans
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-03-2005

- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 03 maart 2005 11:04 PM
  [ # 4 ]

Confused: Peter ik denk inderdaad ook software probleempje ik zit ook een beetje met de computer die mischien van slag is omdat ik door de 100.000Km ben gegaan,De afgelopen 2 dagen geen enkel probleem met de blower gehad,En dat met al die temp wisselingen.Nu vanavond helemaal een testje voor de electrisch instalatie (-12 graden).Ik heb ook iemand gesproken die bij een citroen dealer in opleiding is.En die moest op cursus.hij wilde het ook bespreken bij citroen nederland.ik moet zeggen dat ze het probleemje bij de dealer niet ontkende ik denk dat ze het wel eens eerder hebben gehoord alleen niemand weet wat de oplossing is.Ik werk zelf op een technisch dienst http://www.Menho-esm.nl  .Dus ik weet als geen ander dat dit een moeilijke storing is.
peter in ieder geval bedankt voor je reactie en het meedenken over dit vreemde probleempje. Exclamation

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 04 maart 2005 02:23 AM
  [ # 5 ]

[quote author=“Frans]......de computer die mischien van slag is omdat ik door de 100.000Km ben gegaan.

Ja, jij maakt het ook wel erg bont. 100.000 km met een Picasso!!! Daar kan natuurlijk geen enkele computer tegen Shocked

Dat zal toch niet de oorzaak zijn? Ik heb nog even gekeken op het Duitse (  ) en Britse (  ) Picasso forum.

In het topic “lüftung spielt verrückt” wordt een soortgelijk probleem behandeld. Zou aan de ventilatormotor(regeling) liggen. Complete module vervangen is nodig, omdat losse onderdelen niet meer vervangen worden. Prijzig.

Ook in de topics “Erratic fan speed (climate control)” en “Picasso 2.0hdi heater blower motor” worden heen en weer regelingen beschreven. Bij de laatste ook de conclusie dat de ventilatormotorregeling kapot is en dat complete module vervangen moet worden.

Geen leuke ervaringen. Misschien valt het bij jou nog mee. Laat je nog horen hoe het verder loopt?

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Frans
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-03-2005

- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 04 maart 2005 02:38 PM
  [ # 6 ]

Idea uiteraard laat ik weten hoe dit afloopt peter Gr Frans

Profiel  
 
Frans
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-03-2005

- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 08 maart 2005 10:34 PM
  [ # 7 ]

Idea nog een conclusie is er getrokken,na deze koude winterdagen.geen enkel probleem voor mijn picasso ook de blower deed het volledig zo als hij het moest doen .tot gisteren en vandaag.Als het display 3 a 4 graden aan geeft,met een koude motor doet het probleempje zich voor! Deze info is ook doorgespeelt aan de citroen garage maar daar blijft het angst vallig stil,ze herkennen het verhaal wel maar wordt nog steeds niet bevestigd wat de oplossing is.
Als ik meer weet laat ik het weten .wordt vervolgd Exclamation

Profiel  
 
Frans
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-03-2005

- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 11 maart 2005 12:12 AM
  [ # 8 ]

nog eens heel kritisch op het fannetje gelet als hij op manual staat maar als de blower varieert dan blijft het fan teken even veel aangeven ,ik dacht dat het veranderde maar dat is niet zo.Ik heb het nu 3 x gecontroleerd.
wordt vervolgd.Frans

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 11 maart 2005 12:58 AM
  [ # 9 ]

diverse motoren vernieuwd om deze reden, daarna is het probllem opgelost.
suc6 dennis
let is know

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 11 maart 2005 01:12 AM
  [ # 10 ]
dennis van der ven schreef:

diverse motoren vernieuwd om deze reden, daarna is het probleem opgelost.

Alleen de ventilatormotor toch wel hè? Anders wordt het wel een heel kostbaar probleempje,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Frans
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-03-2005

- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 12 maart 2005 12:02 AM
  [ # 11 ]

Idea Oke dennis het verhaal zal zich richten op die kachelmotor.Ik kijk het tot mei aan want dan moet ik weer voor een APK,Of ik moet tegen een kachelmotor aanlopen.Een vraag rest mij nog wel weet je wat zo’n reparatie moet gaan kosten.En de klachten die ik met die blower heb moeten dus ook erger worden of is het puur de electronica die niet meer goed regelt .Want zo als ik het kan horen zo als die motor draait kan het niet mechanisch zijn.En zo als je in de verhalen hier boven leest komt het niet altijd voor.
Maar dennis bedankt voor de tip.
wordt Vervolgd.grtz Frans

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 12 maart 2005 12:28 AM
  [ # 12 ]

in de kachelmotor zit gelijk het moduul dat de spanningsverschillen regelt naar de motor voor de verschillende snelheden.
en die is electronisch en niet echt mechanisch inderdaad.het moduul is niet los te krijgen hellaas.
laat het later nog ff weten.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 12 maart 2005 02:01 AM
  [ # 13 ]
Frans schreef:

... weet je wat zo’n reparatie moet gaan kosten?

In het Duitse Picasso forum wordt gesproken over € 350 voor het vervangen van de ventilatormotor incl. regelmodule. Er is ook iemand die onder een coulanceregeling voor een Picasso van 5/2001 voor een vervanging in zomer 2004 nog € 130 moest bijbetalen. Maar ik heb begrepen dat van die coulanceregeling door Citroën maar magertjes gebruik gemaakt wordt. Je kunt er in ieder geval naar vragen. Klinkt vrij duur voor iets waar je eigenlijk maar weinig last van hebt. Misschien maar zo laten?

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Frans
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-03-2005

- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 25 maart 2005 01:09 AM
  [ # 14 ]

Arrow nog even een up-date van dit verhaal Exclamation Ook met warme temp. blijft de blower varieeren.Dus het temp. verhaal hier boven vervalt.
Echter doet het probleempje alleen na het starten voor puls/minus de eerste 5 minuutjes.
Wordt vervolgd.Frans

ps:weet iemand of je makkelijk bij die blower motor komt. Exclamation

Profiel  
 
Frans
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-03-2005

- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 19 april 2005 12:24 AM
  [ # 15 ]

Very Happy Oke even weer een update van dit verhaal.De picasso is vandaag weer apk goed gekeurd Very Happy .Daarbij hebben ze de boord computer denk ik uitgelezen en me verteld dat de blower defect is Exclamation De blower zelf is niet defect maar de schakel weerstand is defect.helaas is deze niet los dus toch een compleette blower Hij zit bij het gaspendaal en het is ongeveer een uurtje om hem te vervangen.
Dus ja nu opzoek naar een 2e hands blower.Dat moet ik zelf ook kunnen monteren.Als de blower vol gas blijft draaien dan is de weerstand volledig stuk en dan moet ik wel.Maar zo lang het alleen bij het starten is en de eerst 5 min .Kan ik er nog wel mee leven.
Idea PS alle adviezen of tips voor een 2e hands blower zijn welkom.
Grtz Frans

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook