1 van de 2
 1 2 Volgende > 

VRAAG Xsara 1.6i Break 1998
Joen
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131

- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Gepost: 02 januari 2008 11:00 PM

Onlangs de benzinetank flink leeg gereden, daarna liep de motor niet lekker stationair meer. Toerenteller ging daarbij regelmatig ver onder de 1000x, fluctueerde behoorlijk, sloeg daarbij ook af met optrekken in de 1ste versnelling.
Mijn garage heeft de stappenmotor gereinigd en 2 blikjes (!) PROTEC toegevoegd aan de benzine. Tank inmiddels al een paar beurten Euro 98 i.p.v. 95. Maar nu duikt het toerental nog regelmatig (te) ver omlaag en de motor slaat daarbij af, dit gebeurd vooral als ik moet afremmen en dus abrupt de koppeling intrap. En daarbij afrem, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht. Rijd behoorlijk wat snelwegkilometers en daarbij merk ik niets.

Moet ik dit nog even aankijken, aangezien het probleem al een stuk minder is geworden (het schommelen van toerental bij stationair draaien is behoorlijk afgenomen)?!!?!? Of heeft iemand enige ervaring met dit euvel?

—————————————-
2cv 4 Special 1978
Xsara 1.6i Break 1998 VERKOCHT
C1 Ambiance 2008
—————————————-

Profiel  

Joen
> 100 berichten
RankRank

- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Gepost: 03 januari 2008 08:47 PM
  [ # 1 ]

Of moet ik het probleem heel ergens anders zoeken? Rijd heel rustig, afremmen, sta bijna stil, koppeling in en dan duikt toerental naar beneden en paf… motor slaat af, starten en motor loopt weer. Misschien dat dit ook een aanwijzing is: motor slaat af als ik mijn stuur helemaal naar links/rechts draai. Op parkeerplaats al een paar keer gebeurd. Iets met een manosensor, las ik nog ergens op t forum?!!??!  Shocked  Confused  Shocked

—————————————-
2cv 4 Special 1978
C1 Ambiance 2008
—————————————-

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5490

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 03 januari 2008 09:06 PM
  [ # 2 ]

Mmm is jouw accu al eens doorgemeeten. Het kan zijn dat het plotseling stilvallen van de auto door een zwakke accu komt.
Vooral met deze koude dagen krijgt een accu flink te verduren.

De rede waarom ik dat denk dat het aan de accu ligt. Is dat ik een tijdeje geleden ook nadat ik afremde de motor plotseling afsloeg.
toen zij men op de forum dat het misschien aan de accu lag. Na het doormeten leek hij goed te zijn maar na een maand ging hij toch kapot.

ik hoop dat dat de oorzaak is van het stilvallen van de auto
!

Succes,

Gert Cool  Cool  Cool

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7818

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 03 januari 2008 09:33 PM
  [ # 3 ]

Wat je omschrijft met het ronddraaien van het stuur doet mij toch het meest denken in de richting van de stationairregeling, maar dat zou niet verklaren waarom de problemen zijn ontstaan na het (te) ver leegrijden van de tank..

Edit, hoe meer ik lees hoe meer ik toch de stappenmotor verdenk. Ook al is die recentelijk schoongemaakt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27943

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 januari 2008 09:40 PM
  [ # 4 ]

Hebben ze de auto aan de computer gehangen om hem uit te lezen?

Ik had ook zoiets, toen was het de bobine Wink

Profiel  

Joen
> 100 berichten
RankRank

- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Gepost: 03 januari 2008 10:00 PM
  [ # 5 ]

Hmmmm, zal met deze informatie morgen eens langs de garage gaan. Tot dusver bedankt, mocht iemand nog van een andere mening cq. idee zijn bedeeld ik hoor het graag.  Shocked

Zal hier zeker laten weten wat mijn garage zegt, doet en denkt…

—————————————-
2cv 4 Special 1978
C1 Ambiance 2008
—————————————-

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 03 januari 2008 10:06 PM
  [ # 6 ]

Hmm, ik heb hierbij 2 ideeen. Bij het flink leegrijden van je tank, trek je ook al het bezinksel van de bodem mee..  Als je niet vaak je tank leeg rijdt kan dit aardig wat zijn en zit je benzinefilter dus vol…
Eea is ook afhankelijk van waar je benzine tankt..

Afslaan bij sturen komt door de sensor in t stuurbekrachtigings systeem. Die was bij mij ook kapot. Als je aan je stuur draait moet je motor automatisch het toerental omhooggooien. Ik heb dezelfde motor en die deed dit eerst ook niet. Met de nieuwe sensor wel. Was iets van 70 euro incluus arbeid bij de dealer…

Mijn vermoeden is dat dat van het sturen nu meer opvalt door het toch al benauwder draaien van je blok door het verstopte filter…

Xsara Coupe

Profiel  

Joen
> 100 berichten
RankRank

- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Gepost: 09 januari 2008 09:58 PM
  [ # 7 ]

Mijn Xsara rijdt sinds twee dagen weer super, zoals het hoort!  Very Happy   Laughing  Very Happy

Heeft even geduurd, maar het is toch goed gekomen. Twee blikjes PROTEC en reinigen van stappenmotor heeft dus geholpen. Heb wel de afgelopen twee weken Euro 98 getankt en zondag zelfs (tegen mijn principes in) V-Power. Brandstoffilter zal misschien ook wel een rol hebben gespeeld, maar ook deze werkt niet meer tegen.

Auto loopt goed stationair, trekt goed op en toerental wordt weer juist geregeld.  Very Happy Laughing  Very Happy Very Happy Very Happy

Toch bedankt voor het meedenken. Tot op de weg!

—————————————-
2cv 4 Special 1978
C1 Ambiance 2008
—————————————-

Profiel  

Joen
> 100 berichten
RankRank

- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Gepost: 20 februari 2008 10:12 PM
  [ # 8 ]

We gaan er nog even op door. Auto heeft inmiddels alweer kleine beurt gehad en rijd super! Very Happy

Maar! Als de motor stationair draait en ik ga (heel onnatuurlijk) met het stuur bewegen dat valt het toerental omlaag, verlichting dimt om vervolgens weer rustig verder te lopen. Deze schommeling moet normaal toch worden opgevangen? Waar kan ik dit zoeken? Bobine?  Confused

—————————————-
2cv 4 Special 1978
C1 Ambiance 2008
—————————————-

Profiel  

Joen
> 100 berichten
RankRank

- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Gepost: 20 februari 2008 10:14 PM
  [ # 9 ]
Xsara Coupe schreef:

Afslaan bij sturen komt door de sensor in t stuurbekrachtigings systeem. Die was bij mij ook kapot. Als je aan je stuur draait moet je motor automatisch het toerental omhooggooien. Ik heb dezelfde motor en die deed dit eerst ook niet. Met de nieuwe sensor wel. Was iets van 70 euro incluus arbeid bij de dealer.

Xsara Coupe

Of zit het hem toch in de sensor?  Rolling Eyes

—————————————-
2cv 4 Special 1978
C1 Ambiance 2008
—————————————-

Profiel  

Joen
> 100 berichten
RankRank

- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Gepost: 09 oktober 2008 08:46 PM
  [ # 10 ]

De afgelopen tijd geen problemen gehad met mijn Xsara, maar nu lijkt het probleem van vorig najaar toch weer op te spelen. Vandaar dit bericht.

Ik rijd behoorlijk veel snelweg kilometers, twee weekenden geleden de auto niet nodig gehad dus de auto heeft twee dagen stilgestaan. ‘s Maandags de auto gestart, goede start geen probleem, maar tijdens het wegrijden houdt de auto in. Ondanks dat ik het gaspedaal in druk. Het stotteren houdt aan, 1ste, 2de en 3de versnelling totdat ik vijf minuten later op de snelweg zit en doortrek naar zijn 4 en 5. Uiteindelijk trekt ie goed door en loopt ie de hele rit goed. De rest van de week geen problemen meer mee gehad. Wel het schommelen van het toerental tijdens stationair begint weer op te vallen.

Afgelopen weekend ook auto nagenoeg niet gebruikt en maandag dus weer gestart. Hetzelfde verhaal. Start is goed, maar met wegrijden houdt ie in. Stotterend rijden voor een paar minuten. De rest van de week geen problemen gehad, snelweg rijdt ie goed. Ook in de stad trekt ie goed op, alleen het toerental wil wel eens schommelen in stilstand.

Het zijn dus twee opvallende zaken die je uit het verhaal kunt halen.

Waar moet ik het zoeken? Stappenmotor is gereinigd in februari, onlangs heb ik begrepen dat reinigen weinig zin heeft en dat eigenlijk vervanging enige remedie is!?!? Stationairklep?!! Brandstofpomp?!? Bobine?!!? Vocht en wat kan ik hier tegen doen!?!?

Wie kan me helpen, als ik morgen tijd heb wil ik bij de dealer langs rijden om hem te laten uitlezen. Hopelijk dat die iets aangeeft. Maar graag zou ik hier wat reacties op krijgen. Vast bedankt.

—————————————-
2cv 4 Special 1978
C1 Ambiance 2008
—————————————-

Profiel  

JaboV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56

Gepost: 09 oktober 2008 08:58 PM
  [ # 11 ]

Ik zou toch eerst maar eens een nieuwe stappenmotor proberen. Ook een nieuw benzine filter is denk ik gewenst.

Gr Jaap

Profiel  

Joen
> 100 berichten
RankRank

- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Gepost: 09 oktober 2008 11:23 PM
  [ # 12 ]
JaboV schreef:

Ik zou toch eerst maar eens een nieuwe stappenmotor proberen. Ook een nieuw benzine filter is denk ik gewenst.

Gr Jaap

Jaap, bedankt voor je reactie. Iemand enig idee wat een stappenmotor moet kosten? Benzine filter zal toch wel meevallen qua prijs?

Vond nog iets op het autoweek forum.

De stapppenmotor gaat niet vaak kapot, maar verliest zijn werking door vuil.

In het motortje zit een staafje dat in en uitschuift in de luchttoevoer, waardoor er meer of minder lucht door de slang heen kan. Blijft het pinnetje hangen door vuil, dan heeft dit tot gevolg dat de motor onrustig gaat lopen en gaat schommelen in toerental.

Doordat het motortje in het plastic gegoten is, is schoonmaken maar beperkt mogelijk (je kan nergens bij komen, allees wat kruipolie i.i.d. op het staafje spuiten) en vaak maar een tijdelijke oplossing. Bel eens een sloperij voor een andere. Of betaal 240 euro bij de dealer.

Klopt dit verhaal op technisch vlak?

—————————————-
2cv 4 Special 1978
C1 Ambiance 2008
—————————————-

Profiel  

Joen
> 100 berichten
RankRank

- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Gepost: 10 oktober 2008 03:29 PM
  [ # 13 ]

Zojuist bij de dealer geweest. Hele verhaal vertelt, ook hier stappenmotor als eerste reactie. Monteur vroeg of lampje van motormanagement wel eens brandt, dit is niet het geval.

Auto aan de computer gehangen en uitgelezen, hier kwam niets uit.

Monteur wist wel te vertellen dat er een modificatieset door Citroen is gemaakt om de hogedruksensor te vervangen cq. beter te laten werken. Hij had hier een uitdraai van gemaakt, had ik eigenlijk een kopie van mee moeten nemen. Deze voorkomt dat er motorolie meekomt met de lucht. Een bekend verschijnsel bij de eerste serie Xsara’s. Even voor de zekerheid gevraagd of deze er bij mijn wagen nog niet op zit en dat was inderdaad niet het geval.

Onderdeel besteld. Kosten komen in totaal uit op een kleine €150,-.

Ook gevraagd of stappenmotor dan toch vervangen moet worden en wat de kosten daarvan zijn. Kosten €190,-. Dus daar wacht ik nog mee en anders een tweedehands proberen. Of nog maar eens schoonmaken als die modificatieset erop zit.

—————————————-
2cv 4 Special 1978
C1 Ambiance 2008
—————————————-

Profiel  

Joen
> 100 berichten
RankRank

- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Gepost: 10 oktober 2008 09:48 PM
  [ # 14 ]

Waar vind ik het benzinefilter bij mijn Xsara?!?  Shocked

—————————————-
2cv 4 Special 1978
C1 Ambiance 2008
—————————————-

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27943

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2008 10:09 PM
  [ # 15 ]

Geen idee waar exact, maar dat zit ergens achterin Wink
Niet onder de motorkap.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren