Afgelopen half jaar nogal wat herstelwerk laten verrichten aan onze Berlingo Ms 1.9D (1999, 219.000km).
aug: Nieuwe drukgroep
sep: Nieuwe gloeibougies
okt: Kleppen stellen plus
nieuwe distributieriem/spanrol/V-snaar/waterpomp/radiator.
Aanleiding was een olielekkage die uiteindelijk bleek te zitten bij de krukaskering.
Afijn, de kleppen heb ik laten stellen omdat een lekkage aan het kleppendeksel het begin van de zoektocht naar de olielekkage was. 1 Klep had geen speling meer en van de overige drie was de speling aan de krappe kant. Nu is het verbruik na de reparatie van oktober fors groter geworden. Reed ik deze zomer nog gemiddeld 1 op 14,5 na de reparatie van oktober is dit bij dezelfde rijstijl 1 op 12,5 geworden! Oké het is winter dus het verbruik kan dan wat toenemen bij koude maar een dergelijke toename in verbruik lijkt mij niet alleen te wijten aan koude.
Tevens lijkt het vermogen van de motor iets afgenomen, zeker bij rijden op de snelweg is dit merkbaar, gevoelsmatig moet het gaspedaal dieper worden ingeduwd om de 120 km/uur te rijden die ik daar gewoonlijk rijd.
Heeft iemand een verklaring voor de toename van het verbruik en/of een mogelijke oplossing?
Wat voor een 1.9D is het? XUD9 of de DW8, deze laatste is met een motormanagment uitgerust.
Men is namelijk ergens in het laatste kwartaal van 99 namelijk overgestapt van de XUD9 naar de DW8.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
ZX1.4i schreef:Wat voor een 1.9D is het? XUD9 of de DW8, deze laatste is met een motormanagment uitgerust.
Men is namelijk ergens in het laatste kwartaal van 99 namelijk overgestapt van de XUD9 naar de DW8.
Toen pas, mijn 1.9D van december 98 had ook al een dw8 hoor
Dan weet ik het ook niet meer, tenzij je zeker weet dat je een DW8 heb, of je heb stiekum een Berlingo met een pre-productie DW8 gekregen om te testen. Op deze manier is de gietijzeren 1.4i TU motor ook in de AX getest, bij wijze van proef voor de Saxo die nog moest uitkomen, en de kopers weten er niets van, alleen dat problemen snel worden opgelost.
Ik heb een blok uit een 98er Berlingo gekocht en dat is een XUD9, een collega van mij heeft een Xsara uit 99 en daar zit ook een XUD9 in, mijn Xsara uit september 99 had weer de DW8.
Tja, zit in mijn Berlingo een DW8 of XUD9. Dat is even een lastige vraag voor mij. De motor lijkt erg veel op die in mijn vorige ZX van 1998 (een van de laatst geleverden in Nederland). De Berlingo is in april 1999 voor het eerst op kenteken gezet.
Hoe kan ik aan de motor zien welke het is?
De 1.9D in de laatste ZXen waren nog XUD9, de DW8 is nooit in de ZX geleverd, je heb dus een XUD9 in je Berlingo.
Problemen met de software kunnen we dus uitsluiten aangezien de XUD9 nog ouderwets mechanisch is.
Mooi, dat is alvast een begin, maar welke mogelijkheden hebben we dan nog over? De vervroeging van de brandstofpomp misschien, hoewel hier niets aan verandert is bij de genoemde reparaties.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
De DW8 is te herkennen aan de grote kunststof kap die er overheen zit.
Ik heb een Peugeot Partner uit maart ‘99. Hier ligt een DW8 in.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Beste Mavaba;
Heeft het toevoegen van TSL aan de motorolie nog een positief effect gehad?
Dit zou eventuel “zwaar” draaiende motordelen optimaal moeten smeren. Zowieso heb je het voordeel dat de koude start een stuk makkelijker gaat.
Ben beniewd…
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ha Mavaba_ac078,
Je zegt dat de pomptiming niet is veranderd na de diverse reparatie’s, maar dat valt natuurlijk maar te bezien na het vervangen van de distributieriem. De klepspeling kan ook enige invloed hebben, maar zo fors….?
Zijn de verstuivers al eens getest?
Succes,
Gr Martijn
Verbruik
Ik heb een Berlingo 2.0 (turbo?) diesel uit 2006 verbruikt 1:13,5 à 1:14,5.
Als occasion gekocht in november. Aanvankelijk vond ik het verbruik erg hoog, maar als ik dit forum lees valt dat misschien nog wel wel mee.
Je merkt wel dat ik niet echt een deskundige ben op het gebied van automotoren, dus geef eens een goede tip. Kan dit zuiniger, of is het “normaal”
Bedankt voor de goede opmerkingen. Naar mijn idee is de pomp-timing toch puntje 1 om te controleren. De toename van het gebruik is toch heel plotseling opgetreden (direct zichtbaar hoger verbruik) terwijl bijvoorbeeld een vervuiling van de inlaat (EGR) toch een meer sluipend proces is.
TSL toevoegen heb ik nog niet gedaan daar het motoroliepeil op maximaal staat en er absoluut geen druppeltje olie meer uit het blok lekt. Bij de volgende verversing doe ik het erbij , ik houd je op de hoogte.
Binnenkort maar even langsrijden bij de garage, was vandaag al bijna langs geweest omdat het accu-lampje bleef branden tijdens het rijden. Affijn dat lampje ging na 20 km weer uit. Zal hopelijk gewoon een los contactje zijn, die heb ik al vaker gehad (airbag waarschuwing en binnenverlichting).
Overigens haal ik met “supernieuwrijden” inmiddels 1:13,5 maar das dan ook niet harder dan 110 op de snelweg en bijna niet meer remmen (uit laten rollen).
Re: Hoger verbruik na stellen kleppen
Weer bij de garage geweest met de vraag wat de oorzaak kan zijn van het hogere verbruik. Prima service door de garage (Emmerpark Oosterhout):
Klepspeling gecontroleerd: bleek in orde
Pomptiming gecontroleerd: bleek in orde
EGR gecontroleerd: bleek niet in orde
Nu dus nu even afwachten of dit een vermindering van het verbruik oplevert.
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Op zich mooi dat ze iets hebben kunnen vinden.
Nou maar afwachten…
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
En is het opgelost?
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Het is nu wisselend.
Soms 1:14 (bij b.v. storm) soms 1:17.
Het zal er wel bijhoren. De olie op peil houden scheelt trouwens ook. (of zal dat toeval zijn)