is een mistachterlicht verplicht op een klassieker/oldtimer ?? heb ‘m op m’n ds zitten maar, de bekabeling is ergens gescheurd en ik heb weinig zin om een nieuwe te trekken…....... ops: als ik ‘m dus van m’n (achter)bumper haal heb ik dan geen (apk) problemen ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nee.
Bij mijn DS23 zit er ook geen op, nooit problemen mee gehad.
Citroen!
Dat is aan een bepaald jaartal verbonden, en dat is ook nog wel terug te vinden in de online brochures op de RDW site
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Voor al dat soort aanpassingen geldt de datum waarop dergelijke zaken in Nederland verplicht werd. Zoals ook verplichting gordels voorin (1975)en het derde remlicht (2000). Is het jaar van invoer van een regel later dan het bouwjaar van de auto dan is er geen verplichting tot aanpassing van de auto. Het is wel raadzaam om het mistachterlicht er af te halen. Wat op de auto zit moet wel werken. Mijn Traction is van 1949 en mijn ID van 1959. Op beide auto’s zit geen mistachterlicht, geen gordels en ook geen derde remlicht. Voor dergelijke aanpassingen is best wel iets te zeggen, zeker met betrekking tot veiligheid. Maar ik ga voor originaliteit en wil daarom zulke zaken niet op mijn klassiekers hebben.
Traction 11BL 1939
Traction 11BN 1949
C4 1.6 THP AGS 2011