Als de bak er toch af gaat, is dat een mooi moment om de teflon bussen van de koppelingsvork te vervangen.
Je zult versteld staan hoeveel lichter het pedaal ervan gaat!
Oh ja meteen maar een setje aandrijfaskeerringen?
groet, piet
Uiteraard pak ik die busjes mee en de keerringen, de hele zooi eigenlijk.
Nu we het daar toch over hebben, iemand enig idee hoe je die spie uit de koppelingshevel krijgt, uitboren of met een hamer eruit slaan? Deze hevel moet er namelijk uit om die busjes en de priseaskeerring/geleidebus te vervangen.
mmm
Even denken hoor, is alweer drie jaar geleden dat ik mijn bak eraf had.
Dat spietje zit geloof ik met een zelfborgend moertje erin getrokken.
Volgens mij heb ik die moer twee slagen los gegeven en toen een paar klappen op de moer gegeven.
Succes, piet
Oempf schreef:Okee dan,ben blij om te horen dat het geen ërnstige"zaken betreft.
Ik hoor wel af en toe achter een piepend geluid in de bochten.
Ik heb me laten vertellen dat dit van kromme klauwen(remmen) zou zijn en dat het niet ernsig is.
Iemand hier mee bekend of is het lulpraat?
Sorry als dit een berg leken vragen zijn,ik ben zelf geen automonteur .
Tot op heden bedankt voor alle reacties.
er is nog een kwaal, de alom gevreesde kachelradiateur!
Of je moet niet opzien tegen een dagje dashbard demonteren!
Die remmen is idd lulpraat. Xantia’s remmen enorm goed, en bij normaal gebruik laten ze je niet in de steek.
Piet Visser schreef:mmm
Even denken hoor, is alweer drie jaar geleden dat ik mijn bak eraf had.Dat spietje zit geloof ik met een zelfborgend moertje erin getrokken.
Volgens mij heb ik die moer twee slagen los gegeven en toen een paar klappen op de moer gegeven.Succes, piet
Thankx, ik ga het t.z.t. hier op me werk in Schiedam doen, als je tijd en zin heb om erbij te zijn
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ZX1.4i schreef:Piet Visser schreef:mmm
Even denken hoor, is alweer drie jaar geleden dat ik mijn bak eraf had.Dat spietje zit geloof ik met een zelfborgend moertje erin getrokken.
Volgens mij heb ik die moer twee slagen los gegeven en toen een paar klappen op de moer gegeven.Succes, piet
Thankx, ik ga het t.z.t. hier op me werk in Schiedam doen, als je tijd en zin heb om erbij te zijn
Ik wel, laat het effe weten als je begint
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Maar wanneer is een koppeling echt rijp voor vervanging?
Ik bedoel, mijn pedaal staat inderdaad hoger dan de andere.
En ik merk dat bij het optrekken in de eerste versnelling (vooral bij file) de auto een beetje hikkerig is. Tot hoe ver kun je gaan hiermee? Of loop je dan juist de kans de hele boel te beschadigen?
Xantia 1.9 TD Break
Koppeling is rijp als je òf (zoals mijn vrouw bij de ZX heeft gedaan) door je druklager heen trapt (dan ligt het pedaal op de bodem en doet de koppeling helemaal niets meer)
òf als je het idee hebt dat je zelfs bij het gas bijgeven in een hogere versnelling het gevoel hebt dat je met gillende banden rijdt.
Ralph schreef:Maar wanneer is een koppeling echt rijp voor vervanging?
Ik bedoel, mijn pedaal staat inderdaad hoger dan de andere.
En ik merk dat bij het optrekken in de eerste versnelling (vooral bij file) de auto een beetje hikkerig is. Tot hoe ver kun je gaan hiermee? Of loop je dan juist de kans de hele boel te beschadigen?
Bij mijn Xantia vond ik het koppelingspedaal ook wat hoog staan. Ik heb het wat beter afgesteld met de moeren aan het einde van de koppelingskabel, achter de koppelingshevel. Door de moeren wat te lossen komt het pedaal wat lager te zitten.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ralph schreef:En ik merk dat bij het optrekken in de eerste versnelling (vooral bij file) de auto een beetje hikkerig is. Tot hoe ver kun je gaan hiermee?
Hikkerig gedrag of ook wel “bokken” kan ook het gevolg zijn van een vette plaat door een lekkende keerring.
Hoe dan ook, wil je die keerring vervangen, dan moet de bak er af. En dan plaats je natuurlijk gelijk even een nieuw koppelingssetje. (andersom is dat ook het geval)
ZX1.4i schreef:Nu we het daar toch over hebben, iemand enig idee hoe je die spie uit de koppelingshevel krijgt, uitboren of met een hamer eruit slaan? Deze hevel moet er namelijk uit om die busjes en de priseaskeerring/geleidebus te vervangen.
Ik heb een moertje erop gedraaid (eerst een aantal ringetjes ertussen). Als je dat moertje aandraait trek je daarmee de spie naar buiten.
Nico
@ ZX1.4i
Lijkt me wel weer leuk, een bak trekken.
Echter heb ik nog drie weken om het voorwerk te doen voordat de gevelboer zijn stellingen tegen mijn huis aan zet….
Dat voorwerk moet dus tussen het lopen van ploegendienst door.
Mocht je nog gereedschap nodig hebben (denk het niet maar je weet maar nooit) pb me maar
Dop voor aandrijfas e.d.
Succes, piet
Oh ja,
Voor losse keerringen en o-ringen kan je ook terecht bij Ebele aan de haven, mocht dit adres nog niet bekend zijn.
Piet Visser schreef:Mocht je nog gereedschap nodig hebben (denk het niet maar je weet maar nooit) pb me maar
Dop voor aandrijfas e.d.Succes, piet
Oh ja,
Voor losse keerringen en o-ringen kan je ook terecht bij Ebele aan de haven, mocht dit adres nog niet bekend zijn.
Gereedschap zal wel lukken, heb die speciale dop-35 al gekocht in Frankrijk, met de luchtratel op me werk mag losdraaien geen probleem zijn.
Ebele ken ik, rij er iedere dag zowat langs op weg naar me werk.
Ben druk aan het uitzoeken wat ik nodig heb, wil er namelijk per-se een Valeo koppeling in hebben, het chassisnr. van de Berlingo-blok geeft een LUK koppeling aan, geen wonder dat het niet zo soepel koppelt. Zal dus een Valeo set moeten vinden die hetzelfde is als het af fabriek originele LUK setje.