Eco-mode
folkers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 09-01-2008

Gepost: 14 januari 2008 01:11 AM

Hallo we zijn wanhopig op zoek naar een oplossing!!!

Onze auto een C5 Break HDI startte slecht in december toen het wat had gevroren, dus naar de garage en de gloeipluggen waren aan vervanging toe. Na vervanging startte hij goed totdat het weer wat ging vriezen.

Opnieuw naar de garage en een nieuwe startmotor erin ( een iets zwaardere). Hij startte vervolgens perfect (dit was op een vrijdag). De zaterdag erop ook geen problemen, alleen 1 keer wat meer moeite met starten. Ik dacht dat het aan mezelf lag; te snel of zo.

Maandagochtend afstandbediening gebruikt, de auto geeft “Eco-modus” en wil niet starten.
Na herhaaldelijk proberen start hij uiteindelijk wel. Dinsdags de computer uit laten lezen bij de dealer, maar behalve een airbag-melding geen meldingen. De sleutel was ook goed volgens de garage. De accuklemmen waren een beetje smerig en zijn schoongemaakt. Diezelfde avond speelt de radio spontaan in de auto, terwijl die al een paar uur stil stond en uit was toen de motor afgezet was.

Woensdags weer hetzelfde probleem “Eco-mode”, ook met de reservesleutel moeite om te starten. Weer naar de garage om een nieuwe accu te laten plaatsen. ‘s Middags de carkit eruit gehaald, omdat die toch niet werd gebruikt.

Donderdags opnieuw “Eco-modus”. (De auto doet dit alleen als hij een poos heeft stil gestaan, dus na de nacht). ‘s Middags gelijk de reservesleutel gebruikt en hij start direct.

Vrijdags ook direct starten met de reservesleutel.

Zaterdags de sleutel van de afstandbediening gebruikt maar zonder de afstandbediening weer “Eco-modus”.

Zondag (vandaag dus) de reservesleutel gebruikt (we dachten de oorzaak te hebben) maar nu ook “Eco-modus”. De verlichting knippert ook niet als we de deur van het slot doen, en dan weten we eigenlijk al dat hij niet gaat starten. Morgen opnieuw naar de garage, maar misschien is er iemand die weet wat het kan zijn? Wij weten het eigenlijk niet meer en de rekeningen stapelen maar op. De radio hebben we in deze week nu 3 keer spelend aan getroffen.

Heerlijk zweven in een C5
——————————————

http://images.spritmonitor.de/232231.png

Profiel  
 
AM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 28-07-2006

Gepost: 14 januari 2008 02:11 AM
  [ # 1 ]

Misschien eens in de aansluitingen van de radio gaan zoeken, ik zou hem er eerst eens uitgooien.
Als je de radio aan hebt op accesoire-stand krijg je ook eco-mode…..

Profiel  
 
folkers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 09-01-2008

Gepost: 14 januari 2008 10:17 AM
  [ # 2 ]

Maandagmorgen een nieuwe poging ondernomen.
Eerst de auto van het slot met de reservesleutel leverde dierct “Eco mode actief” op.
Geen knipperende alarmverlichting en geen binnenverlichting en ook…niet starten.

Na een halve minuut wachten is de eco-mode uit en kan er wel gewoon gestart worden.
Vervolgens de auto maar weer uit, want het is nog geen tijd om weg te gaan.

Nog geen half uur later is het wel tijd voor vertrek en kom ik bij de auto tot de ontdekking dat de radio speelt, terwijl deze uit was toen ik de auto afsloot. Na opening van de deuren staat in het MFD “anti-diefstal beveiliging” aan . De auto wil gelukkig wel starten.

Heerlijk zweven in een C5
——————————————

http://images.spritmonitor.de/232231.png

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 14 januari 2008 01:31 PM
  [ # 3 ]

Eco mode is geen probleem, het is een symptoom van iets anders.

Dát probleem moet je zoeken, bijv (aftermarket) accessoires die stroom trekken, een verkeerde ingestelde radio, of portiersensoren die blijven hangen.

Ook in Eco-mode hoort de auto normaal te starten. De garage kan beginnen de Eco-mode op een langere time-out te zetten (bijv 30min ipv 5min) je loopt dan een klein risico (dat de accu daadwerkelijk leeg gaat), maar je hebt iets meer ruimte om te troubleshooten.

Zolang als er geen echt grote stroomvreter aan staat of slaat (koplampen, gloeipitten, BHI, verwarming) kan de accu er wel even tegen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 15 januari 2008 10:59 PM
  [ # 4 ]
eviltwin schreef:

De garage kan beginnen de Eco-mode op een langere time-out te zetten (bijv 30min ipv 5min) je loopt dan een klein risico (dat de accu daadwerkelijk leeg gaat), maar je hebt iets meer ruimte om te troubleshooten.

De eco-modus staat standaard toch op 30 minuten, of heb ik het verkeerd voor?

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
Gepost: 15 januari 2008 11:14 PM
  [ # 5 ]

Aangezien je radio durft te spelen en de eco mode aanslaag, koppel gewoon de radio eens los.
Problemen opgelost? radio of voeding (waarschijnlijk) stuk.

Zoals vermeld zal het probleem idd niet in de ECO mode liggen maar een verbruiker die blijft trekken.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
folkers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 09-01-2008

Gepost: 12 februari 2008 02:26 PM
  [ # 6 ]

Electronica probleempje???

“Marc C5”,

Hoe is het jou vergaan met jouw probleempje. Bij mijn C5 zijn inmiddels een aantal pogingen gedaan om het probleem te verhelpen, echter zonder het gewenste resultaat. Hieronder het verhaal zoals dat nu op het C5 Forum is geplaatst:

Dit probleem komt niet voort uit de eco-mode, maar de eco-mode is een gevolg van het probleem. Dat is inmiddels wel duidelijk geworden. Het lijkt er tevens op dat het probleem alleen optreedt als het kouder is. Als het een nachtje 10°C is heb ik geen last van problemen, maar is het daarentegen rond het vriespunt of iets daarboven dan treden genoemde klachten op.

Er is al het aan en ander geprobeerd om de oorzaak te kunnen achterhalen maar dit heeft nog niet tot resultaat geleid.

Wie komt dit probleem bekend voor, maar belangrijker; wie heeft er een oplossing voor?

Probleemomschrijving:
Als ik ‘s morgens bij de auto kom staat deze op een of andere manier vast in de diefstalbeveiliging, tenminste zo lijkt het. Openen van de portieren lukt niet met de afstandsbediening. In de auto brandt het lampje in de schakelaar van de centrale portiervergrendeling continu. Bij openen van de portieren met de sleutel knipperen de alarmlichten niet en springt ook de binnenverlichting niet aan. Probeer ik vervolgens de auto te starten, dan gaat wel de startmotor rond maar slaat de motor niet aan. In het display wordt “ECO-MODE ACTIEF” aangegeven en soms komt ook even de melding “STORING ELECTRONISCHE DIEFSTALBEVEILIGING”. Na even wachten hoor ik een klik uit de zekeringkast komen, die min of meer aangeeft dat de auto is vrijgegeven. Start ik vervolgens de auto, dan slaat de motor normaal aan en kan ik nu de hele dag de auto gebruiken, zonder problemen.
Het is inmiddels ook een aantal malen voorgekomen dat de auto spontaan de radio laat spelen, terwijl deze bij het afsluiten va de auto niet meer speelde.

Wat is eraan voorafgegaan:

[list][*] Alle gloeipluggen zijn vervangen
[*] De startmotor is vervangen door een zwaardere versie
[*] Na vervanging van de startmotor is het bovengenoemde probleem opgetreden[/list:u]

Wat is er inmiddels gedaan:
[list][*] De accu is vervangen geweest
[*] BSI is vervangen
[*] Com2000 is uitgewisseld geweest met een andere
[*] Radio is een nacht uitgebouwd geweest
[*] Multifunctioneel Display is een nacht uitgebouwd geweest
[*] Knop centrale portiervergrendeling is een nacht uitgebouwd geweest
[*] Met ampèretang is verbruik gemeten en zekering voor zekering uitgenomen geweest, zonder dat dit verandering in het verbruik opleverde.[/list:u]

Heerlijk zweven in een C5
——————————————

http://images.spritmonitor.de/232231.png

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 13 februari 2008 02:46 PM
  [ # 7 ]

Nu lees ik dat na vervanging van de startmotor het probleem is ontstaan.

Maar die is, nog, niet gecontroleerd of nagemeten?

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
folkers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 09-01-2008

Gepost: 23 februari 2008 12:32 PM
  [ # 8 ]

Eco-mode probleem verholpen

Gisteren heb ik onze auto weer opgehaald bij de garage. Het probleem is verholpen.

Alle goede raad ten spijt zijn ze er donderdag achter gekomen dat de startmotor toch indirect de veroorzaker is. Bij het vervangen van de startmotor is bij het aansluiten van de pluspool deze een kwartslag gedraaid aangebracht, waardoor deze de kabelboom inloopt. In die kabelboom loopt ook een massakabel, die van de startmotor afkomstig is. Op één of andere onduidelijke manier maken deze bij kou (door krimp en/of vocht) net contact met elkaar, waardoor er een minimale lekstroom het chassis onder spanning zet.

Of het exact is zoals ik hierboven verwoord is niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik ben allang blij dat het probleem is opgelost en dat er voor mij verder geen kosten aan verbonden zijn. Ik vind het persoonlijk allemaal vervelend voor de garage die tot op heden zijn uiterste best heeft gedaan voor ons, maar zij geven zelf aan dat ook dat het risico van ondernemen is.

Ik ben blij dat mijn garage zo eerlijk is om dit te durven toegeven. Dit is goed voor het vertrouwen en betekent voor hen dat ik toch met een gerust hart bij hen terug kom. E&A Otten in Hoogeveen, bedankt voor de service en vooral eerlijkheid!!!

Hierbij wil ik alle adviseurs / meedenkers en andere belangstellenden van harte bedanken voor het meeleven very good

Heerlijk zweven in een C5
——————————————

http://images.spritmonitor.de/232231.png

Profiel  
 
AM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 28-07-2006

Gepost: 23 februari 2008 03:46 PM
  [ # 9 ]
Marc C5 schreef:

O ja, ze hebben ook nog iets vervangen dat te maken heeft met de ontvangst van het signaal van de sleutel. Terwijl dat natuurlijk niks te maken heeft met de ECO mode. Ik ben benieuwd of ze dat op de rekening durven zetten.

á bientôt
Marc

Heb je die auto ook bij deze dealer gekocht? en zo ja, is het een garantie-kwestie?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook