Na heel wat gespeculeert te hebben over de vering van de DS ben ik vanmorgen naar een DS vriend geweest.
Ik vind de vering veel te stug en daar baal ik van.
Hij heeft even een stukkie meegereden en zei dat er niks mis mee was maar dat ik anders gewent was. Er zitten vier nieuwe gelaste bollen op maar ik vind het niks. De vorige bollen waren veel soepeler maar niet goed meer. Dit zijn ook gelaste bollen.
Ik ben met zijn auto (DS Break) meegereden en hij heeft deelbare bollen eronder. Zelf vind hij het niks, net als ik maar dan andersom. Hij is de stuggere bollen gewent en vind dit veel te soepel. Ik vond het toch wel erg lekker rijden:)
Je zou zeggen: we ruilen ze wel maar hij zegt ik weet niet hoe lang deze nog mee gaan want ze zijn al eens bijgevuld etc.
Het verhaal is nu dat ik nieuwe bollen eronder heb waarvan 2 in bruikleen. De andere 2 (voorste) bollen heb ik pas gekocht.
Wat is nu wijsheid? Gedeelde bollen of andere gelaste bollen aanschaffen en de andere 2 nieuwe bollen verkopen?
Gedeelde bollen aanschaffen bij het clubmagazijn of bij Chyparse, dan krijg je tenminste de juiste bollen.
Als je nog oude gedeelde bollen zou hebben dan levert dat nog statiegeld op.
En als ik oude gelaste bollen inlever krijg ik waarschijnlijk geen statiegeld? Die kun je niet reviseren zeker…
Het is wel zonde voor die nieuwe bollen die ik heb.. ze zijn wel goed natuurlijk. Ze veren alleen niet bijzonder zoals dat wel hoort bij een DS, je kan nu net zo goed in een stugge volkswagen gaan rijden. Die hoeft tenminste niet eerst op te stijgen.
Vrienden die vaak met me meerijden zeggen ook dat de vering nogal tegenvalt nu.
Zijn deelbare veerbollen gevoeliger dan gelaste? of maakt het allemaal weinig uit?
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
De beoordeling van de vering is heel erg subjectief en daarom vaak een welles-nietes verhaal. Weet zeker dat je de juiste bollen hebt/mee krijgt.
Echter, niet alleen de vulling is belangrijk voor het comfort, maar ook de schokbrekertjes, de leeftijd van de olie en eventuele vervuiling zijn belangrijk.
Verschillende diameters geven verschillende veereigenschappen. Oude olie en/of vervuiling geven een stug gevoel.
Ik denk dat Chyparse het antwoord wel heeft inderdaad.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
dankjewel.. de olie is niet eens een jaar oud, na het reviseren van het blok erin gedaan.. alles was toen schoon voor zover ik gezien had.
waar zitten de schokbrekertjes? ik dacht dat dat de veerbollen zelf waren?
Die “schokbrekertjes” zitten onder in de veerbol. Verschillend per type auto.
Vandaar dat het zo belangrijk is dat je de juiste hebt.
Gelaste bollen kunnen inderdaad niet gereviseerd en hebben geen statiegeld.
Bij Chyparse lossen je probleem op. Kost ff wat geld, maar dan ben je van je veringsprobleem af.
Ja precies, bedankt. Ik wil het gewoon goed hebben. De vering maakt toch een beetje de DS al zeg ik het zelf
Vorig jaar zomer was ik bij Chyparse voor een bollen check-up. De man bij
Chyparse zei dat er eigenlijk niet de juiste (lees: te stugge) bollen onder zaten. Het was op m’n verjaardag dus dan is de keuze voor nieuwe, andere, bollen snel gemaakt. Maar wat een verschil! Het rijcomfort was met 200% verbeterd. En net wat je zegt: daarvoor rij je toch een DS!
Dus mijn advies: ‘even’ langs Chyparse.
PS. ik mocht zelf eerst een testritje maken met de nieuwe bollen om te kijken of ze bevielen.
Rijden als een Godin in Nederland.
Smakman schreef:Ja precies, bedankt. Ik wil het gewoon goed hebben. De vering maakt toch een beetje de DS al zeg ik het zelf
Als een bootje op het water….
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tis natuurlijk belangrijk uit welk jaar de bewuste wagen is:
in de laatste twee productiejaren werden uitsluitend gelaste bollen gemonteerd.
Of je dit nu goed vindt veren of niet, zo hoorde het dus af-fabriek wèl..
Gelaste (‘CX’) bollen zijn eenmaal op niet reviseerbaar; gewoon bij het oud-ijzer en nieuwe erin (á 30 euro/stuk).
Deelbare bollen zijn dat dus wel, maar zijn een stuk duurder.
Op snelheid kunnen deze zelfs iets tè comfortable zijn wat zo z’n terugwerking vindt in het weggedrag.
‘Spirit of avant-garde’
oke, maar alle LHM DS’en hebben toch wel hetzelfde veersysteem? wat zou het uitmaken?
Die gelaste die er nu op zitten is huilen met de pet op in ieder geval.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nee dus, je hebt LHM-DSen met gedeelde bollen, met en zonder losneembare dempers, en met gelaste bollen…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De vraag is: heb je wel de goeie?
Er zijn gelaste bollen te krijgen in verschillende drukken….
‘Spirit of avant-garde’
ja sorry maar ik bedoelde eigenlijk dat het in principe hetzelfde werkt (op de bollen na) en dat alle soorten bollen erop passen..
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Simpele oplossing: Haal je bollen eraf en boor de dempergaatjes iets groter>
Let op: Steeds met kleine verschillen boren en dan proberen. Demping wordt (veel) soepeler, dat kan je weggedrag bij hogere snelheden nadelig beïnvloeden, maar veren? Als een zwevend tapijt.
Citroen!
Klinkt heel simpel ja:)
In ieder geval. Morgen chyparse bellen, first thing in the morning. Want van de zomer moeten we wel naar Hongarije, zwevend over de weg