Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 31-12-2006
- Xantia 2.0i 16V Break Millésime
- ZX 2.0i Volcane
- ZX 16V
- Xantia 1.8i SX
- Xantia 2.0i VSX Aut.
Het is *^%^&&* IN en IN triest, in de nacht van vrijdag op zaterdag is er voor de tweede keer in een paar weken een ZX opengebroken..
Na het verhaal van de ZX van Stesje was ik al huiverig voor andere ZX’en….gisteren nacht hebben ze getracht de ZX van mijn moeder te jatten
Ze heeft hem vrijdagavond rond 23:15 geparkeerd op het parkeerterrein achter haar huis, en daar is ook de inbraak gepleegd.
Zaterdagmiddag kwam ze bij haar auto en het eerste wat ze zag was dat er een soort grindtegel op de bijrijderstoel lag…
En stukken van het dashboard lagen overal.
Toen ze net zat begon de auto uit zichzelf te starten, en doordat hij in de eerste versnelling stond schoot hij de bosjes in.
Mijn moeder is enorm geschrokken en direct de auto uit gegaan, pas toen hij weer stilstond bleek eigenlijk wat er precies aan de hand was.
Het contactslot en stukken dashboard zijn met de tegel aan diggelen geramd, en de bedrading van het contactslot bungelde doorverbonden onder het dashboard vandaan….
Daarop heeft mijn moeder mij gebeld…waarop ik direct naar haar toe ben gereden.
Eenmaal aangekomen de schade bekeken en de politie gebeld.
(Het politiebureau -op 300 meter afstand- was natuurlijk dicht, en via de intercom ter plekke kregen we –uiteraard- geen gehoor…..)
Daarop heeft mijn moeder 0900-8844 gebeld, en wat er toen gebeurde sloeg voor mij alles…
Er kwam géén politie, dat was de nieuwe policy van de overheid, en als we dat anders wilden zien moesten we dat maar melden bij de minister president [wáár gebeurd!]…
Hierop gingen er wat belletjes bij mij rinkelen, en heb ik hetzelfde nummer weer gebeld.
Jammer genoeg kreeg ik dezelfde dame aan de telefoon, en die bleek niet bereid ook maar iets voor ons te gaan doen.
Toen ik opmerkte dat we voor 300 Euro wegenbelasting per 3 maanden toch wel een overheidsdienst in de vorm van politie verwachtte kreeg ik te horen dat ze ‘’mij niet vriendelijk vond’’...(goh).....
De politie ging dus niet komen, en er zal niet meer dan een aangifte worden opgenomen.
Waarom? Ze zouden anders een dagtaak hebben aan alleen al auto-inbraken…..
Daarna zelf maar even in de auto gaan kijken, want iets van sporenonderzoek ging er absoluut niet komen.
De auto is overhoop gehaald, maar er is níets uit verdwenen, zelfs niet het losse CDtje dat ze uit de speler hebben gehaald [knap trouwens, zonder frontje].
Het contactslot is een verwrongen brokje staal, compleet kapotgeslagen met de straattegel.
Alle kunststofdelen om het stuur zijn hardhandig eruit gebroken/gemept, en liggen in stukken door de auto verspreid.
De kabels naar het contactslot waren zodanig doorverbonden, dat de startmotor langzaam draaide toen ik ze kortsloot.
Waarschijnlijk hebben ze de auto niet mee gekregen doordat ze hem niet hebben laten voorgloeien, waarna deze diesel het de eerst volgende minuten verdomd om te starten.
Het niet-voorgloeien zal dus als een soort ‘startonderbreking’ gewerkt hebben.
De accu was ook 99% leeg, ze hebben dus heel lang door gestart zonder gloeien.
Het is de ..... dus te doen geweest om de auto zelf, en niet om de spullen die er in lagen [niks van waarde, alleen wat papierwerk, een paar kledingstukken en een koffertje].
Gek genoeg heeft de auto géén sporen van braak, ondanks dat hij 200% zeker wél op slot stond.
Nooit geweten dat een ZX zó makkelijk open te maken is…
In ieder geval is mijn moeder nu zwaar gedupeerd.
Met deze trouwe diesel [eind ’95, 287.000 op de klok], maakte ze nog iedere dag veel kilometers van en naar haar werk, en om klanten en beurzen te bezoeken.
1500 Kilometer per week deed de ZX altijd fluitend, en hij laat haar nóóit staan.
Hoe staat het er nu voor?
De auto staat nog steeds op dezelfde plek op het parkeerterrein, met het neusje en de voorwielen op een verhoging in de bosjes geprakt.
Rijden is vanwege kapotte bedrading, een kapot contactslot, een gemolesteerd stuur en een lege accu niet meer mogelijk…
De vraag is eigenlijk; wát nu?!
Het lijkt erop dat er in dit land werkelijk géén (overheids)instantie is die je wil helpen.
De politie komt niet, aangifte is mogelijk vanaf maandagmorgen (zonder komst van politie), want een zo goed als gestolen auto is niet boeiend genoeg.
Verzekering: núl, auto is WA verzekerd.
Waarborgfonds: zover bekend alleen bij aanrijdingen met motorvoertuigen.
Vertrouwen in land/overheid/politie is weer een héél stuk gedaald…
Het lijkt erop dat je zoiets maar gewoon moet slikken
Heeft er iemand wellicht suggesties of ideeën over wat nu kunnen doen?
Zou de schade nog te herstellen zijn voor een normaal bedrag, of is dit echt einde ZX?
Lang verhaal geworden, maar zoiets moet je gewoon kwijt.
De dader zal wel nooit gevonden worden, dus alle ZX-eigenaren: kijk uit!!
Foto’s moet ik even uploaden, dus die volgen nog.
Gr,
Bob
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Als er idd alleen schade binnen is, zou dit wel degelijk te maken zijn.
Je zal idd een ander stuurhuis, contactslot, dashboarddelen en ander kleingrut moeten zoeken…
De kosten zijn dan nog wel te overzien, als je het zelf maken kan.
Kun je dat niet, dan tikt de prijs aan en kun je beter een andere zoeken
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
hoiii, triest verhaal…
kan je misschien helpen aan wat kleine onderdeeltjes?
zie mn advertentie op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/140067555
dr zijn al wat dingetjes verkocht dus mail me gewoon even een lijstje met al je kleine(of grote) onderdelen van de auto dan ga ik in de schuur ff kijken of ik die dingetjes nog voor je heb!
Groetjes en sterkte
Marc
ps; mail me maar op het adres dat ik je stuur in een PBtje! ik kijk namelijk niet echt vaak op citroen forum ops:
ZX 16v(1994) - Total loss
CitroPolo(1986) - verkocht
BX RE (19??) - van mn broer te leen.
Saxo 1.6i VTR (1997) - Dagelijks vervoer(vanaf morgen!)
Kut zeg, dat anderen niet met hun poten van je spullen kunnen afblijven en het is al helemaal een schande dat de politie niet wilde komen kijken. Die eikels zijn er als de kippen bij als je door het rode licht fiets
Ik lees dat de ZX een diesel is, triest maar waar, dit soort diesels zijn populair als “export product” naar Oost-Europese landen, sind die landen in de EU zitten zijn onze diesels niet meer veilig. Ik heb niet voor niets de type-plaatjes die aangeven dat mijn auto een diesel is weggehaald.
In iedergeval sterkte, mocht je sleutelhulp nodig hebben bij het herstellen, dan geef je maar een gil
Inderdaad, het word steeds gekker en wij betalen ons blauw aan allerlei belastingen waar je niets voor krijgt.
In dit specifieke geval zijn ze er echt op uitgeweest omdat het een diesel is, een Citroen en zeker een ZX is nou niet de meest populaire auto om te stelen.
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 31-12-2006
- Xantia 2.0i 16V Break Millésime
- ZX 2.0i Volcane
- ZX 16V
- Xantia 1.8i SX
- Xantia 2.0i VSX Aut.
Dank voor alle medelevende reacties, vind ik echt super!
Het weekend moest geloof ik algeheel tegenzitten, aangezien het modem ook zelfstandig heeft besloten om ermee te stoppen.
Vandaar ook mijn verlate reactie…ik zat zonder internet.
Echt top dat er zo snel en spontaan hulp en onderdelen worden aangeboden, ben ik iedereen erg dankbaar voor!
Tot nu toe ging ik er eigenlijk vanuit dat het nog wel goed zou kunnen komen, maar inmiddels twijfel ik eraan.
Vandaag met behulp van m’n eigen ZX de auto weer vlot getrokken, want hij stond met de voorbumper achter wat lage stronkjes gehaakt.
Daarna de ZX een stukje uit het parkeervak gerold, zodat starten met startkabels mogelijk zou zijn.
Helaas….het contactslot blijkt zodanig bewerkt dat hij permanent op stuurslot staat en daar niet meer vanaf te krijgen is.
Het enige dat ik dus kon was de ZX terug in het parkeervak duwen
Dan maar eens verder naar de stuurkolom gaan kijken, toen zag ik dat de hele stuurverstelling weg is.
Het stuur wordt door één losse pin op zijn plaats gehouden.
Bij het verwijderen van die pin komt het hele stuur los te hangen, en zakt naar beneden tot aan de stoelzitting.
Daarnaast is de auto nu in iedere versnelling te zetten, zonder de koppeling in te trappen.
Dit leek mij niet geheel normaal, kan dit ook op schade duiden?
Hier gelijk even een linkje naar het fotoalbum:
De schade viel mij niet echt mee, maar misschien kunnen jullie dat relativeren?
Zou zo zonde zijn om afscheid te moeten nemen van deze ZX, want zeker motorisch is ze echt uitstekend.
ZX1.4i heeft inderdaad gelijk, ze zullen wel op een betrouwbare diesel uit geweest zijn.
Toch hadden we nooit verwacht deze auto het slachtoffer van een poging tot diefstal zou worden.
Mocht hij weer kunnen gaan rijden, gaan de 1.9D plaatjes er zeker af, dat is een goede tip!
Hoe dan ook, het blijft moeilijk te bevatten dat mensen vinden dat ze het recht hebben om je auto te stelen/vernielen, zieke figuren
Een triest verhaal, en van de politie wordt je ook alleen maar diep chagrijnig.
Ik werd nog net (maar dan ook maar nét, ze moest zich inhouden) niet recht in mijn gezicht uitgelachen toen ik melding kwam maken van een geheel vernielde achterdeur.
Betalen voor politiediensten doe ik al genoeg via de belasting, het enige nummer wat ik ken is 1-1-2. Voor ieder wissewasje bel je ze toch niet als je een keer zo afgezeken bent.
En toch vinden ze het onterecht en nog gek ook als je dan voor eigen rechter gaat lopen spelen. Soms snap ik dit land echt niet…
Sterkte.
En wat is er zo specifiek aan de ZX diesel dat ie het stelen waard is? Makkelijk te openen? Gewilde auto? Of moet ik mij met mijn BX diesel nou ook zorgen gaan maken?
Ich bin ein Breaker
Vega schreef:Mocht hij weer kunnen gaan rijden, gaan de 1.9D plaatjes er zeker af, dat is een goede tip!
Dat kan ik eigenlijk iedere dieselrijder wel aanraden met een auto zonder startblokkering.
Vooral de kleine fijne dieselautootjes, waar de ZX onder valt, met een BX of groter zal het niet zo hard lopen, maar toch, voorkomen is beter dan genezen.
ik zie ff d elogica niet in het verwidjeren van de diesel plaatjes.
denken jullie nu echt dat dat de bedoeling was? een diesel voro d eexport? Dan slaan ze toch geen dashboard aan gort… dat kost meer tijd, de uitkomst is onzeker en als ze de auto meekrijgen hebben ze een hoop schade…
Ik denk eerder aan gewoon een gelegeheids dief die is gaan rossen op het dashboard. Jongens die met de export als doel iets jatten weten echt wel hoe ze iets moeten jumpstarten en krijgen een diesle zeker wel aan de praat.
dat het K is is overigens wel een groot feit hoor.
gompy58 schreef:ik zie ff d elogica niet in het verwidjeren van de diesel plaatjes.
Zo moeilijk is die logica toch niet ??? Dan ziet men niet aan de buitenkant dat het een diesel is.
En of jij die reden wel of niet logisch vind is jouw mening, mijn mening is dat genezen beter is dan voorkomen.