ik heb net een paar dagen geleden een BX gekocht. Tot mijn verbazing zat er ook nog een airco in!
Wie weet hoe de airco van een BX werkt?
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Als je de schakelaar naar rechts zet, dan moet hij aan gaan.
Je hoort dan ook een tik onder de motorkap van het inschakelen van de airco.
easternnl schreef:Als je de schakelaar naar rechts zet, dan moet hij aan gaan.
Je hoort dan ook een tik onder de motorkap van het inschakelen van de airco.
Ik heb niet zo’n schuifje. In mijn 19 TGD break ‘94 zitten 2 drukschakelaars op de middenconsole. Eentje met 3 zigzaggende lijntjes, en een met een soort sneeuwvloksymbool.
Ik heb er een foto van, maar ik weet niet hoe ik die in dit forum moet krijgen.
Heb je de foto al online staan? Zo nee: kijk hier eens. Succes !
Schijt aan originaliteit.
Die met dat sneeuwvloksymbooll is voor de airco. Als je die aanzet zou je een duidelijke verlaging van het toerental moeten horen..succes ermee
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Robx schreef:easternnl schreef:Als je de schakelaar naar rechts zet, dan moet hij aan gaan.
Je hoort dan ook een tik onder de motorkap van het inschakelen van de airco.Ik heb niet zo’n schuifje. In mijn 19 TGD break ‘94 zitten 2 drukschakelaars op de middenconsole. Eentje met 3 zigzaggende lijntjes, en een met een soort sneeuwvloksymbool.
Ik heb er een foto van, maar ik weet niet hoe ik die in dit forum moet krijgen.
De foto van easternnl toont een echte BX airco. De vraagstelling moet dan anders zijn; je hebt dan geen BX airco en hoe die werkt - sja, daarvoor moeten er echt fotoos komen oid.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Robx schreef:easternnl schreef:Als je de schakelaar naar rechts zet, dan moet hij aan gaan.
Je hoort dan ook een tik onder de motorkap van het inschakelen van de airco.Ik heb niet zo’n schuifje. In mijn 19 TGD break ‘94 zitten 2 drukschakelaars op de middenconsole. Eentje met 3 zigzaggende lijntjes, en een met een soort sneeuwvloksymbool.
Ik heb er een foto van, maar ik weet niet hoe ik die in dit forum moet krijgen.De foto van easternnl toont een echte BX airco. De vraagstelling moet dan anders zijn; je hebt dan geen BX airco en hoe die werkt - sja, daarvoor moeten er echt fotoos komen oid.
OK, het heeft een tijdje geduurt maar hier is ie dan, de foto:
Ik denk dus dat het schakelaartje met het ‘sneeuwvlokje’ de aan/uit schakelaar is en de andere de binnen/buitenlucht klep.
Maar bij het aanschakelen hoor ik geen klik en ook geen toerentalvermindering.
Zit er op de pomp een elektro-magneet om hem aan het aandrijfwiel te koppelen of zo?
Er zit, behalve de pomp, ook nog een rond ding achter de linker koplamp, een beetje de vorm van een bobine, met 2 slangen er aan en bovenop een glimmend ding met vier stroomdraden eraan die gaan naar 2 stekkers die gaan naar 2 relais. op 2 van de vier draden staat constant 12 volt zodra het sleutelcontact aan gaat, op de andere 2 staat 12 volt als het sneeuwvlokje wordt ingedrukt.
Wat moet dit ‘bobineachtige’ ding doen?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Zal ik eens langskomen? We zijn plaatsgenoten immers
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Robx schreef:karel schreef:Robx schreef:easternnl schreef:Als je de schakelaar naar rechts zet, dan moet hij aan gaan.
Je hoort dan ook een tik onder de motorkap van het inschakelen van de airco.Ik heb niet zo’n schuifje. In mijn 19 TGD break ‘94 zitten 2 drukschakelaars op de middenconsole. Eentje met 3 zigzaggende lijntjes, en een met een soort sneeuwvloksymbool.
Ik heb er een foto van, maar ik weet niet hoe ik die in dit forum moet krijgen.De foto van easternnl toont een echte BX airco. De vraagstelling moet dan anders zijn; je hebt dan geen BX airco en hoe die werkt - sja, daarvoor moeten er echt fotoos komen oid.
Ik denk dus dat het schakelaartje met het ‘sneeuwvlokje’ de aan/uit schakelaar is en de andere de binnen/buitenlucht klep.
Maar bij het aanschakelen hoor ik geen klik en ook geen toerentalvermindering.
Zit er op de pomp een elektro-magneet om hem aan het aandrijfwiel te koppelen of zo?
Er zit, behalve de pomp, ook nog een rond ding achter de linker koplamp, een beetje de vorm van een bobine, met 2 slangen er aan en bovenop een glimmend ding met vier stroomdraden eraan die gaan naar 2 stekkers die gaan naar 2 relais. op 2 van de vier draden staat constant 12 volt zodra het sleutelcontact aan gaat, op de andere 2 staat 12 volt als het sneeuwvlokje wordt ingedrukt.
Wat moet dit ‘bobineachtige’ ding doen?
Dat is het drogerpotje, in het gat boven de claxon.
Kijk voor een mooie illustratie op: http://www.aircotechniek.nl/airco.html
Ich bin ein Breaker
Robx schreef:karel schreef:Robx schreef:easternnl schreef:Als je de schakelaar naar rechts zet, dan moet hij aan gaan.
Je hoort dan ook een tik onder de motorkap van het inschakelen van de airco.Ik heb niet zo’n schuifje. In mijn 19 TGD break ‘94 zitten 2 drukschakelaars op de middenconsole. Eentje met 3 zigzaggende lijntjes, en een met een soort sneeuwvloksymbool.
Ik heb er een foto van, maar ik weet niet hoe ik die in dit forum moet krijgen.De foto van easternnl toont een echte BX airco. De vraagstelling moet dan anders zijn; je hebt dan geen BX airco en hoe die werkt - sja, daarvoor moeten er echt fotoos komen oid.
OK, het heeft een tijdje geduurt maar hier is ie dan, de foto:
Ik denk dus dat het schakelaartje met het ‘sneeuwvlokje’ de aan/uit schakelaar is en de andere de binnen/buitenlucht klep.
Maar bij het aanschakelen hoor ik geen klik en ook geen toerentalvermindering.
Zit er op de pomp een elektro-magneet om hem aan het aandrijfwiel te koppelen of zo?
Er zit, behalve de pomp, ook nog een rond ding achter de linker koplamp, een beetje de vorm van een bobine, met 2 slangen er aan en bovenop een glimmend ding met vier stroomdraden eraan die gaan naar 2 stekkers die gaan naar 2 relais. op 2 van de vier draden staat constant 12 volt zodra het sleutelcontact aan gaat, op de andere 2 staat 12 volt als het sneeuwvlokje wordt ingedrukt.
Wat moet dit ‘bobineachtige’ ding doen?
Dit plaatje toont de schakelaars zoals ze vaak werden gebruikt bij een aftermarket airco. De knoppen hebben dezelfde functies als de schuifjes. Airco aan / Recirculatie aan.
Veel airco’s doen het niet meer omdat men het onderhoud te duur vond. Als er ouderwets koelmiddel in zit kost het best wat om het om te laten bouwen. Airco’s zijn helaas tamelijk onderhoudsgevoelig en dus duur. Maar wel erg prettig als het goed werkt: dat dan weer wel.
Gr,
Marten
Alcyone schreef:Zal ik eens langskomen? We zijn plaatsgenoten immers
Bedankt Alex,
Ik moet binnenkort met die auto naar Spanje, daar weet ik een garage die gespecialiseerd is in airco’s. Die laat ik er even naar kijken. Ik heb gemerkt dat er toch wel veel bij komt kijken.